Hitta en besiktningsman för en överlåtelsebesiktning

Magiana

Trådstartare
Nu behöver jag hitta en besiktningsman i rödaste rappet för en genomgång av huset jag precis skrivit kontrakt på. Hur hittar man en bra besiktningsman?

Jag kommer inte att besiktiga avloppet, då jag utgår från att den inte är okej. Eldstäder är provtryckta och kontrollerade i februari i år och säljaren kan visa protokoll när denne hittat dokumentet. Är det värt några tusen att själv göra en besiktning av dessa? Behöver jag ta dit en person som besiktigar elen utöver den vanliga besiktningen eller kan denne kontrollera även detta? Jag har hört att det inte blir så omfattande då.

Är Anticimex ett bra ställe att vända sig till för en överlåtelsebesiktning eller kan någon komma med rekommendationer? Huset finns i norra Örebro län.

Nu behöver jag hitta en besiktningsman i rödaste rappet för en genomgång av huset jag precis skrivit kontrakt på. Hur hittar man en bra besiktningsman?

Jag kommer inte att besiktiga avloppet, då jag utgår från att den inte är okej. Eldstäder är provtryckta och kontrollerade i februari i år och säljaren kan visa protokoll när denne hittat dokumentet. Är det värt några tusen att själv göra en besiktning av dessa? Behöver jag ta dit en person som besiktigar elen utöver den vanliga besiktningen eller kan denne kontrollera även detta? Jag har hört att det inte blir så omfattande då.

Är Anticimex ett bra ställe att vända sig till för en överlåtelsebesiktning eller kan någon komma med rekommendationer? Huset finns i norra Örebro län.

Jag skickar ett PM på en besiktingsman jag och exet använde när vi köpte hus. Han åkte då ut i hela örebro län utan resekostnad, (förmodligen inbakat i priset) och minns det särskilt väl då vi bodde så långt bort och så långt mot länsgräns man kunde komma :angel: men det hade jag inte tänkt på när jag bokade..
Verkade ha väldigt bra refernser och rykte och vi var väldigt nöjda med honom. Nogrann!
Hade också tankar på anticimex och ringde och hörde mej för även där, men valde sen då en som enbart arbetar med besiktningar.

Anticimex hade jag ute på mitt förra hus då försäkringsbolaget hade erbjudande. Nöjd med dom också.

Minns inte om de tittade på elen då detta var några år sen nu.

Den besiktningsman som @Magnum föreslog är tyvärr helt fullbokad för de närmaste veckorna så jag måste hitta någon annan. Förslag?

Jag får en känsla av att det bara är att välja mellan Anticimex och Svensk kvalitetssäkring. De sistnämnda har jag ringt men då måste jag ta in externt folk för vvs och el. Och hur ska jag hitta dessa då? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på eller om man kan ta in en vanlig rörkrökare och elnisse.

@Magiana Har du provat att ringa ditt försäkringsbolag och fråga om dom vet någon?!

Nej, den tanken hade inte ens slagit mig.

Har du kollat listan över ditt län på http://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/ ?

Vi valde mellan Eminenta och Densia som många rekommenderade på forumet byggahus. Det blev Eminenta till slut pga av att de kunde snabbast och vår besiktningsman var väldigt noggrann och tog sig tid att förklara vad saker och ting innebar för oss.

Jag har varit inne på SBR förut men lyckats missa den listan. Det var en annan lista jag hittade och när jag ringde en där så höll han inte på med överlåtelsebesiktningar utan han kollade bara nya hus.

Känns lite jobbigt att försöka fixa med det här samtidigt som jag har plikten att jobba. Det känns som om jag smiter från jobbet, när jag stökar med det här.

Anticimex är bäst.

Jag hittar inte Eminenta eller Densia på listan?

Nej, de kanske inte finns i ditt län då, i Stockholm fanns de med. Synd!
Känner igen känslan att "skolka från jobbet" när man sitter med husköp, det upptar 99% av ens uppmärksamhet innan köpet är klart :S Var i precis samma situation för några veckor sedan.

Den besiktningsman som @Magnum föreslog är tyvärr helt fullbokad för de närmaste veckorna så jag måste hitta någon annan. Förslag?

Jag får en känsla av att det bara är att välja mellan Anticimex och Svensk kvalitetssäkring. De sistnämnda har jag ringt men då måste jag ta in externt folk för vvs och el. Och hur ska jag hitta dessa då? Jag vet inte riktigt vad jag ska söka på eller om man kan ta in en vanlig rörkrökare och elnisse.

Kan du inte fråga den besiktningsmannen om han kan rekommendera någon?

Kan du inte fråga den besiktningsmannen om han kan rekommendera någon?

Nu har jag ringt så många att jag tappat greppet om vem jag frågat om vad, men jag tror att jag frågade honom och fick ett namn på en person. Jag ringde dit men glömde fråga om allt, framförallt om han har tid.

Kan du inte ta ut nån semesterdag eller två för att stöka med det här?

Jag har inga semesterdagar att ta ut. På den punkten är mitt jobb oflexibelt. Jag har ledigt när jobbet stänger. Nästa gång blir vid jul.

Kan du inte ta ut nån semesterdag eller två för att stöka med det här?

Ledigt är ju knepigt men chefen har påpekat att vi inte har stämpelklocka. För mitt eget samvetes skull känns det lite jobbigt att ta igen förlorad tid, framförallt för att fokus blir så splittrat när jag växlar mellan arbetsuppgifter och telefonsamtal till folk jag behöver prata med för husköpets skull. Igår var jag i alla fall nästan fokuserad på jobb i två timmar på biblioteket.

Men min chef är ju så rar. Hon påpeka för mig att mina resor till Stockholm framöver kommer att bli tjänsteresor. Ja, det drar jag ju av på deklarationen, sa jag. Det var inte så hon menade. Hon tänkte att jobbet skulle betala. :D

Alltså, jag blir lite förvirrad. När jag läser om överlåtelsebesiktningar så står det vad som inte ingår i en standardbesiktning. Besiktningsmannen säger att det är han som kollar först och säger sedan om vissa områden i fastigheten behöver undersökas av fler yrkeskategorier, t.ex. elektriker eller vvs-behörig. Grejen är ju att jag har en sjujäkla undersökningsplikt och vill verkligen veta om elen är okej i hela huset. Behöver jag boka in en elektriker oavsett vad besiktningsmannen säger nu? Avloppet kommer jag inte undersöka eftersom jag utgår ifrån att det är kasst, men övrig vvs kan ju vara en idé att kolla närmare på. Säljaren säger sig ha besiktningsprotokoll på eldstäderna som är från februari i år, där det tydligen ska stå att dessa är okej. Vad gör jag om hon inte hittar dokumentet? Kan jag få problem med försäkringen om jag själv saknar protokoll?

Besiktningen är bokad till onsdag 11/11 klockan 13 och enligt besiktningsmannen går det att förlänga tiden för undersökning av huset om det behövs. Jag känner ju att det gör det och har redan frågat mäklaren om det, ifall delar av huset måste undersökas närmare. Enligt kontraktet har jag i dagsläget bara till den 17/11 på mig. Känns tajt.

Du kan inte ringa en elektriker och höra dej för lite?
Vill man vara säker på hur elen ser ut och veta vad och om något måste åtgärdas hade jag nog tagit ut en elektriker för att kolla läget.
Bara för att de är experter på ämnet.

Ang eldstäderna lär det nog bli problem med försäkringen OM man eldar och det börjar brinna och det visar sej att det började i eldstaden som sen visade sej inte var godkänd.
Så så länge man inte eldar ska det inte vara något problem.

Se till att få se protokollet även om säljaren ger sitt ord, för att vara säker! Kanske ta upp saken med mäklaren?
Kanske kan säljaren kontakta företaget som utförde besiktningen- de borde ju ha kvar resultatet.

Du kan inte ringa en elektriker och höra dej för lite?
Vill man vara säker på hur elen ser ut och veta vad och om något måste åtgärdas hade jag nog tagit ut en elektriker för att kolla läget.
Bara för att de är experter på ämnet.

Ang eldstäderna lär det nog bli problem med försäkringen OM man eldar och det börjar brinna och det visar sej att det började i eldstaden som sen visade sej inte var godkänd.
Så så länge man inte eldar ska det inte vara något problem.

Se till att få se protokollet även om säljaren ger sitt ord, för att vara säker! Kanske ta upp saken med mäklaren?
Kanske kan säljaren kontakta företaget som utförde besiktningen- de borde ju ha kvar resultatet.

Ja, jag har tänkt i de banorna också, med tanke på försäkringen. Jag har (via mäklaren) bett säljaren att ta fram protokollet (och en bygglovshandling som ska finnas men inte hittas hos kommunen O_o.)

Ja, jag har tänkt i de banorna också, med tanke på försäkringen. Jag har (via mäklaren) bett säljaren att ta fram protokollet (och en bygglovshandling som ska finnas men inte hittas hos kommunen O_o.)
Lite grand känns det ju som att det är lite även i mäklarens intresse att dokumenten kommer fram..

Lite grand känns det ju som att det är lite även i mäklarens intresse att dokumenten kommer fram..

Ja, hon hade försökt få tag i säljaren igår angående bygglovet, men inte fått tag i henne. Protokollet om eldstäderna frågade jag specifikt om idag.

Mäklaren säger att om hon har möjlighet så kommer hon att närvara vid besiktningen på onsdag.

Så så länge man inte eldar ska det inte vara något problem./.../
I min kommun utför sotaren besiktning av eldstäder med intervall. Tror det är vart annat år för kanaler och eldstäder som används för uppvärmning och vart tredje om det är "trivseleldning" eller mer sällan.

Är kanalen inte använd så måste den kollas i vilket fall som helst innan den tas i bruk. Tror att det är tvingande bestämmelser oavsett om den godkänts under något av de föreliggande åren?

Liknande trådar

Hemmet Jag känner att jag behöver starta en ny tråd om det här: Alltså, jag blir lite förvirrad. När jag läser om överlåtelsebesiktningar så...
Svar
10
· Visningar
663
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna