Hitta bra kapson / få kapson uppsydd

Sv: Hitta bra kapson / få kapson uppsydd

F ö, kapsonen är väl till just för att ställa och ev böja? Dvs den kan ersätta tränsbettet.

Håller med. Stången är ju en del i vidareutvecklingen men grunden måste ju finnas först. Man måste ju kunna böja hästen med sätet om man bara ska ha en blank stång. Ellerhur?

hej.. har köpt en fast kapson..

Hur tycker ni den sitter på bilden? Ska den längre ner eller sitter den bra i höjd?

:)

Lite högt tycker jag också, den tappar kanske lite verkan på nosryggen då..

Såhär sitter min (på min långnäsehäst:D):

fs_344083594_36562_1237291579_32466920.jpg

Men jag fick tipset att testa mig fram om jag ville ha den högt eller lågt, jag har den lite mittemellan. Sitter den lägre blir den ju skarpare så det beror ju på vad som behövs.

Senast ändrad av en moderator:

Haha, såg den nu också, riktigt ball :) Min häst skulle ha ''Drottningen i stallet'' :D

Hehe tack.:) ropade in den på tradera vet att hon söm sålde dom även hade med texten diva i stallet tror jag;)

Att prova behöver ju inte vara fel. Prova både stångbett och kapson så märker du vad ni kommunecarar bäst med. (du kanske kan låna för att prova?) Hästarna brukar vara rätt tydliga med vad som är bra och inte.
(Har själv en häst som gillar de fasta stångbetten betydligt bättre än ledade bett. Har en Billy Allenstång också som används ibland, men hästen tycker inte om det lika mycket som riktiga fasta stänger.)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 234
Ridning ok, har en fråga. Mamma sköter om hästen hemma i sverige åt mig och hon blev tipsad att använda stångbett, eller hackamore med bett...
Svar
13
· Visningar
2 798
Senast: Badger
·
Utrustning brukar lite då och då rida min knäpphäst i bara remont nosgrimma, fungerar bra bromsen är lite trög bara :p. funderar på att skaffa ngt...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Totola
·
Ridning Hej! Jag har den senaste tiden läst på otroligt mycket om bettets inverkan på hästen och det har slagit mig hur lite ryttare egentligen...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 062
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar