hitta böjning genom överböjning?

R

Rikkan

Hur resonerar ni?
Vad är det man letar och vad är det man hittar, undrar jag.

Vad är det man inte ser och vad är det man blundar för när hästen överböjs?

Jag kan bara gå till mig själv. Jag tycker inte att min utveckling går framåt om jag tvingar in kroppen i en rörelse där jag inte har styrka eller smidihet för att kunna andas avslappnat och genomföra rörelsen i balans (harmoni).

Var och hur finner ni harmoni i överböjning?
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Det undrar jag med!

Att hästen överböjer när den försöker experimentera fram vilken reaktion ryttaren önskar sig från tygeltaget är en sak, eller att bogen sticker ut en smula lite nu och då i utbildningen.

Men att ha hästen förböjd i halsen som arbetsform tycker jag är mycket märkligt. Hästens hals och huvud väger tiotals kilo, hur ska hästen kunna bära sig liksidigt med en sådan barlast i sidled?
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Görs det medvetet?

Själv har jag fallit i fällan. Jag anser också att det är mycket mycket lätt att det blir lite fel. Att böja alldeles precis lagom mycket är fasiken inte det lättaste!

Och jag tänker så att jag delvis ej var (är) medveten om att hästen var (blir) överböjd. Jag känner inte, ser inte, förstår inte - för några exempel. Kanske tror jag att det är en alldeles utmärkt böjning jag har, utifrån min känsla, mina erfarenheter, men egentligen är det inte det.

Själv använder jag mej en del av olika sorters övningar för att kunna kontrollera att böjningen är lagom och bra. Jag finner det superfiffigt, på många olika sätt, då "checkningen" också är en sorts "krona på verket" där man får njuta av den härliga känslan det ger - att ha hittat precis lagom böjning.
Att bjuda handen in på volten och se hur perfekt rund den blir och hur hästen bjuder upp med sin rygg in i handen och sätet och frustar och pustar och flödet blir helt ostört! :love:

Men jag har inte alltid kunnat "checka av" böjningen på det viset, och då är det klurigare.

Jag vet att jag på min gamling lätt hamnade i en svag överböjning för att hästen där var helt "loss från min hand" (på båda sidor! där jag misstog mej :o - hästen hade ju liksom försvunnit även från yttern....). Så kunde jag sitta och slapprida lite, hästen var inte i min hand men det var en ganska skön "eftergift". Men det blev lite jobbigt när jag måste göra något annat än åka runt på fyrkanten eller volten, då märks bristerna :D

Att medvetet rida hästen rejält överböjd, tror jag inte alls är så vanligt faktiskt...
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Hästens hals och huvud väger tiotals kilo,

10% av kroppsvikten faktiskt (vilket iofs blir tiotals kilo ;) ).

Som jämförelse kan man gå till människan där endast huvudet väger ca 10% om jag kommer ihåg rätt.

Rent ledpåverkan är intressant också. Om vi som människa lyfter vår ena arm rakt utåt-uppåt utan någon vikt så belastar vi själva leden med 90% (!!) av vår kroppsvikt. Tänk då de som lägger på en 2-3 kg vikt (om inte mer, hualigen, armen i sig själv väger väl 6-8% av kroppsvikten tror jag, alltså kanske knappt 5 kg), då belastningen ökar betydligt!
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Först ska man nog definiera överböjning?

Är det när böjningen inte är jämn genom hela ryggraden? (kan böjningen verkligen vara jämn?)
Är det när bogen förskjuts olika mycket mot bröstkorgen och ytter bog då faller ut? (och hur påverkas egentligen ryggradens muskler av det?)
Är det när det är ett "brott" mellan sista halskotan och första bröstkotan och böjningen där är betydligt större än mellan de andra kotorna? (isåfall, vad är önskvärt? Hur särskiljer man det från att falla ut genom bogen?)

Jag har sett, vad jag anser vara överböjning, utföras avsiktligt på många olika nivåer, även de högre, inom AR. Vad man anser komma åt genom det? Ingen aning. Vad jag såg så är det mest hos yngre outbildade hästar som det utförs.
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Jag tänker inte på en rejäl överböjning, utan bara en vanligt böjning där det blivit lite för mycket...;)

Gränserna är så fina.
Känner på min oliksidiga häst att det är snack om millimetrar. Nu över böjer jag inte. Men jag tänker "jag vill in och påverka" så försätter jag hästen ur den harmoniska form som den fungerar i och ofta blir det då svårt att kunna fullfölja övningen och bibehålla glädjen.
Jag tar över, i vad jag anser vara hästens balans med ambitioner om att hjälpa, vilket kanske inte är så mycket till hjälp...
Jag bli less på mig själv när jag kan vara koncentrerad nog och lita på det jag upplever i balanscentrum i den utsträckning som jag borde.
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Jo, visst är jag enig. Vad är böjning och vad vill man med denna?
Jag såg det i en annan tråd, men ville inte gå in och kapa den.
Vad är det man böjer och hur och varför?

Jag böjer för att få min häst balanserad. Det gör jag genom att använda så liten böjning som möjligt tills hästen själv visar att kroppen klarar mer. Jag vill inte tvinga hästen i en position där den inte har kroppen med sig, för då förlorar jag det viktigaste, nämligen energiflödet.

Kan inte relatera till annat än min egen kropp, eftersom jag behöver förstå detta för att sedan kunna känna hästen.
I min egen rörelse finner jag känslan för hur en böjning fungerar och hur mycket jag behöver överlåta till hästen för att behålla flödet och harmonin.

När jag böjer mig för mycket, så får jag rejält ont!! Dels för att jag pressar för mycket och därför att jag är för svag. När jag böjer mig med en konstig vinkel i ena benet eller armen så försvinner effekten och stretchen, och jag tappar både smidighet och styrka.
När jag böjer mig utan att vara jordad och balanserad så uppstår dom mest märkliga fenomen.

Men hur är det då för hästen?
Ser man på överböjningar som om det vore Yoga så blir det ju helt på tok. Ingen övar i felaktig position när man vet vad det är man söker och vill uppnå.

Jag leker just nu med det där att spänna bågen, från fot till hand på mig själv (genom att stå i brygga och lyfta ena foten från golvet).
Vad är det jag spänner och hur? Var hittar jag lätthet och hur uppnår jag styrka? :D
Det är intressant och det ger mig ett helt annat perspektiv på hästens rörelser och balans.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Men är det bara i halsen?
Kan man se en överdriven böjning även i andra kroppsdelar??
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

när jag började med ar vet nu i efterhand att jag överböjde min häst. men det var inte medvetet, eller jo, på ett sätt, men det som egentligen gjorde det var det faktum att jag inte visste HUR mycket jag skulle böja. nu vet jag hur mycket min häst måste vara böjd i olika lägen, men om andra kallar han överböjd vet jag ingenting om.

jag har alltid böjt min häst för att hjälpa den att trampa in med sitt innerbakben.
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

för när jag böjer honom kommer han helt naturligt in till tyngdpunkten.. svårt att förklara med ord, ska se om jag kan göra en fin skiss och visa..

bjning.jpg


eftersom hästen genom böjningen får sin innerhöft något framskjuten så tar det benet ett steg mot tyngdpunkten..

usch, jag som är så dålig på att förklara.. jag vet hur det känns, men det hjälper ju inte här.. :(
 
Senast ändrad:
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Tack för din fina bild.
När du då vill böja hästen som bilden visar är det i nacken, halsen eller i höften som du lägger fokus -ber hästen om böjning?
Var lägger du fokus och energi och hur?

Om böjningen finns på flera "ställen" i kroppen hur ska man då kunna känna att det är balans på varje ställe?
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Tack för din fina bild.
När du då vill böja hästen som bilden visar är det i nacken, halsen eller i höften som du lägger fokus -ber hästen om böjning?
Var lägger du fokus och energi och hur?

Om böjningen finns på flera "ställen" i kroppen hur ska man då kunna känna att det är balans på varje ställe?

jag kan ju ärligt erkänna att jag kontrollerar böjningen i halsen, även om det är böjningen genom hela hästen jag vill åt. jag har lärt mig den vägen, men jag säger inte att det iom det är det bästa sättet.
men jag resonerar som så att märker jag att böjningen inte går igenom hela halsen så kan jag vara ganska säker på att böjningen inte heller fortsätter. sen stirrar jag mig inte heller blind på halsen då jag känner om hästen inte trampar in med innerbak. och det är ju eg det jag eftersträvar.

så, fokuset är på bakbenet, jag lägger min energi på böjningen av halsen, och hur, jag liter på känslan som jag har. ;)

din sista fråga känner jag mig inte tillräckligt duktig för att svara på, jag har helt enklet inget svar.. :smirk:
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Det är inga enkla frågor. Jag kräver inga svar. Tycker att det är intressant att fundera och hoppas att fler än mig gör likadant. :bow:

Jag har själv insett att det viktigaste är inte att känna att hästen rör sig eller flyttar benen, böjer halsen, utan hur den gör det. :bow: Det viktiga är inte vilka rörelser den klarar att utföra i vilka gångarter utan hur. :)
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Det är inga enkla frågor. Jag kräver inga svar. Tycker att det är intressant att fundera och hoppas att fler än mig gör likadant. :bow:

Jag har själv insett att det viktigaste är inte att känna att hästen rör sig eller flyttar benen, böjer halsen, utan hur den gör det. :bow: Det viktiga är inte vilka rörelser den klarar att utföra i vilka gångarter utan hur. :)

att du inte kräver några svar är det som gör det intressant med den här tråden..

inga påhopp och inga anklagelser, utan bara funderingar, hoppas på fler sånahär trådar! :bow: :bow:


jag har också kommit till den insikten, det viktiga är hur. och när man har börjat känna det och lägga fokuset där så blir ridningen enklare. eller enklare kanske inte är rätt ord, men det känns bättre.
jag tror att det var i och med det som min häst blev piggare och fick plötsligt viljan att göra saker. det från att ha gått från att ha varit lat och ovillig.

är det någon annan som har någon mer infallsvinkel på detta?
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Med höga ambitioner, som de flesta har, så är det nog lätt att fastna i VAD som görs. Speciellt när det har med tävling att göra, men även när man tävlar med sig själv som kanske oftare är fallet inom AR? Efter ett års utbildande ska hästen "kunna" det och det, etc. Man har krav på sig utifrån, för har man inte efter ett års ridande kommit till den punkten så har man misslyckats (nu hårddrar jag dte lite, men). Antingen för någon annan eller för sig själv. Även om man i sina mål inte har satt upp någon tid medvetet så ligger det ändå oftast där, att man BORDE ha kommit dit och dit. De tankarna har jag mött hos många, även hos mig själv.

Har man det "kravet" på sig, om VAD som ska göras, så är det nog väldigt lätt att glömma att det viktiga faktiskt är HUR. När man väl har släppt kraven på VAD så att man kan börja känna in sig på HUR så kommer följdfrågorna över hur det verkligen ska kännas....? Vem har "rätt"? Är det bra/uppbyggande när det känns på 'det sättet' eller 'det andra sättet'...?

Fast det är väl det vi försöker fundera kring här... men då återkommer vi till det där att diskutera känslor över text, går det?
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

du har så rätt så rätt.. när jag till slut släppte alla krav i somras, så släppte allt helt plötsligt. det fanns ingen annan där jag hade hästen på bete som kunde något om AR och de lät mig i och med det vara. de kollade inte snett på mig för jag skrittade hela passet, eller kanske bara travade med "enorm böjning". när jag fick va där helt i lugn och ro började jag känna, se ordentligt på hästens reaktioner, och jobba därefter.

denna sommaren har gett så mycket mer än de nästan 2 åren innan sommaren sen vi började med AR. alltså, jag förstår ju att det inte hade gått så bra i somras om vi inte hade tränat, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.

när vi kom hem från betet så tappade vi lite av det flytet vi hade i somras, eftersom jag har en väldigt pushig stallägare som tyckte att jag kunde kräva mer/korta tyglarna/minska böjningen osv. någon vecka senare hade vi börjat få problem igen. jag hade tappat känslan och gick för mycket på vad andra tyckte.. suck.. men jag tog tag i det och kunde visa upp oss för vår tränare och rida lika perfekt som i somras.. :bump: :bump:
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Känner igen mig! Tråkigt när en instruktör kan få en att ta fel beslut, trots att man varit inne på ett spår som känns bra och som kanske i andras ögon ter sig märkligt...
Det är bara att börja om igen, men det kanske går fortare denna gången, om nu tiden är viktig...
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Jag tror att det går att beskriva känslan genom text, och vi kommer dit...nån gång. ;)
Ang. Hur och Vad. Det är ju så det funkar när man lär sig söka inåt istället för utåt, man blir inte längre intresserad av att jämföra sig med andra, man har fullt upp med att utveckla sitt eget förstånd genom känrlsorna och sin egen andning och balans. :D
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp