hitta böjning genom överböjning?

Sv: hitta böjning genom överböjning?

Jag och min ärliga fina travare tappade fotfästet rejält av att rida för en instruktör. Vi pressades som beskrivet in i en form som hans kropp inte klarade av med protester som följd. Resultatet blev slinger och vingel och övningar utan jordning. Vi flöt runt på kommando. Mer där och mer där byggde upp träningspassen tills vi helt förlorat vårt eget samarbete och kommunikation. Jag red genom instruktören, som ansåg att hästen borde kunna det och det. Hon ville få fram det som låg och lurade och få oss snabbt genom utbildningen, men med resultat att vi halkade tillbaka till ett ingenmansland.

Nu på egen hand börjar vi komma tillbaka till någon slags harmoni och kan ge och ta mellan oss. Vi har båda samma mål. Hästen är mycket villig att bli starkare och göra mig till viljes, men en dålig dag med träningsvärk eller återfall av den gamla smygande korsförlamningen säger han nej och vi gör något okomplicerat och kul för att lossa på spänningarna.

Apropå böjningen var det det som skulle pressas och ökas. Jag pillade och tog i kapsonen tills hästen hittade hundra och en väg att slinka iväg med en annan kroppsdel för att balansera upp obehaget.

Nu struntar jag i huvud och hals (via tygeln)och böjer bakifrån. Korrigerar bara avslappningen i rygg och nacke och bättrar på böjningen med sits och kanske innerhjälp. Då kan jag inte lockas att överbruka hans halsleder och få en massa bieffekter jag inte är kapabel att ta hand om.
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Men även i sökandet inåt gäller det ju att inte få prestationsångest för sig själv. När man väl hittar rätt och allt flyter på så är det ju för att man "har släppt" allt. Har man upplevt det en gång, eller två gånger eller tre gånger, men inte har den exakta nyckeln. Ja, då är det lätt att man vill för mycket och det istället inte blir något alls av det. Och det är först när man släpper "jag vill" som det inträffar igen.
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Visst, att kunna leva utan förväntningar är ju det allra bästa, eftersom prestations ångest inte kan existera där.
Balansen har ingen ångest, vad jag vet. Det är den man bör föjla och eftersträva...
Ibland håller inte koncentrationen så att jag kan vara närvarande.
Ibland glider jag in på hjälpande tankar, om än bara för nån sekund, och då stjälper jag. :D
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

Det är bra att du beskriver detta, för många kan ha hjälp av att läsa det. Speciellt dom som rider för samma instruktör dom den du hade. ;)
 
Sv: hitta böjning genom överböjning?

som tur var det inte min tränare utan min väldigt bestämda stallägare som fick oss ur gängorna..

men tränare bekräftade allt det jag hade gjort under sommaren, och gissa om jag var nöjd när jag åkte hem.. :)
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 877
Senast: Lycan
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 462
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp