Hitta balans i bomlös sadel?

finapina

Trådstartare
Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den superhal och gummiplopparna på ridbyxorna hjälper ju ingenting😱. Tips och råd, hjälp!
 
Jag har börjat rida en häst med bomlös sadel. HUR hittar man balans i en sådan? Den har ju inget djupare säte liksom. Därtill känns den superhal och gummiplopparna på ridbyxorna hjälper ju ingenting😱. Tips och råd, hjälp!
Det finns massor av olika typer av bomlösa sadlar, vilken är det du har? :)
 
Minns inte. Inte min häst eller sadel. Gissar att sadeln är +10 år minst. Men jag upplever att jag sitter PÅ sadeln, inte I den. Den känns väldigt "uppbyggd", och knappt bakpulver heller. Hur tusan hålls man på plats??? Funderar t.o.m om barbacka skulle funka bättre för mig....
 
Hänger med i rörelsen med höfterna. framförallt i galopp. Då behöver man liksom rulla med tycker jag.
Den typen av bomlös gillar inte jag heller, Så dålig kontakt med hästen att det liksom blir styvt eller vad man ska säga.
 
Minns inte. Inte min häst eller sadel. Gissar att sadeln är +10 år minst. Men jag upplever att jag sitter PÅ sadeln, inte I den. Den känns väldigt "uppbyggd", och knappt bakpulver heller. Hur tusan hålls man på plats??? Funderar t.o.m om barbacka skulle funka bättre för mig....
Skulle vara lättare att hjälpa till om jag visste vad du red i.
Det finns en uppsjö av olika typer som alla beter sig olika för att de är uppbyggda på olika vis, vissa ser och känns väldigt likt ut vanliga bomsadlar, och andra är inte likt alls.

Rid barbacka om det känns bättre 😊
 
Minns inte. Inte min häst eller sadel. Gissar att sadeln är +10 år minst. Men jag upplever att jag sitter PÅ sadeln, inte I den. Den känns väldigt "uppbyggd", och knappt bakpulver heller. Hur tusan hålls man på plats??? Funderar t.o.m om barbacka skulle funka bättre för mig....

Låter ju som att sadeln inte passar dig alls. Det finns sååå många olika bomlösa.

Men rent allmänt så brukar bomlösa sadlar avslöja en dålig balans mer, just för att dom inte håller en på plats och hästens rörelser känns mer.

Hur känns det när du rider barbacka?
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 829
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
830
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 518
Senast: super
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
919

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Vad gör vi? Del CCII
  • Sämsta filmen?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp