Historisk återblick

Amk

Trådstartare
Jag har scannat in bilder från 40 och 50-talet, och delger er härmed en bild på ett 10-spann. Uppvisningen var på Strömsholm, jag tror i militärens regi.

k.jpg

Och jag som tycker att det är mycket tömmar med en häst...

Sv: Historisk återblick

Gisses :o Hur kan man kontrollera alla dem :confused:? Har kört 2 span och jag gjorde bort mig helt :angel:...

Mvh
Eran Emma

Tjusigt! Hade vart kul att prova på att köra så många, men jag hade fullt upp med fyra så tio kanske inte riktigt är min grej ;)

Häftigt! Jag har problem med en häst än så länge så jag är imponerad att man fixar 10 samtidigt!

Hej AMK.
Här kommer en nyare bild på et tiospann från 1988 på Strömsholm som vi satte för när vi hade körkurs där. Det är privata halvblodshästar som är mycket välkörda och det var många elever som var med och hjälpte till.
Hälsn Fenton.

Hej Ludde.
Nej jag har inte fått tillbaka selarna och jag kollar alla anonnser till salu.
Så upptäckte jag att jag inte fått in bilden på tiospannet
i förra inlägget men jag försöker igen.
Hälsn. Fenton.

Hej Fenton!

Jag blir så arg när jag tänker på dina selar. Hur tusan är man funtad om man knatar in i ditt söta lilla stall och stjäl saker????

Det övergår mitt förstånd (och det tolkar jag som ett sundhetstecken) att någon kan göra så! Dessutom undrar man ju lite hur stor marknaden för selar i shire-size kan vara, med tanke på att det "bara" finns drygt 200 shirehästar och kanske 30 clydesdale i Sverige så kan det ju inte var så lätt att sälja dessa selar, det finns ju knappast några andra hästar (möjligen någon stor ardenner då) som kan ha samma selar väl?

Lägg gärna in bilder på tiospannet! Det är alltid roligt att se vad de som är duktigare än en sjäv kan hitta på för fascinerande saker.

Hej Jenny.
Dom här selarna var väldigt ställbara så dom går att använda till olika modell av stora hästar. Någon bild lyckas jag inte att lägga in fast jag har provat flera gånger så blir det fel.
Hälsn. Fenton.(Rolf)

Härligt! Finns det kuskar som kan köra 10-spann i Sverige idag?

Ja det finns men det är svårare att hitta bra hästar.
Jag såg att du hade två Araber. Jag har haft några Araber som jag körde i par för dom är ju även bra körhästar.
Fenton.

Senast ändrad av en moderator:

Vad häftigt! Jag är så imponerad av de som kan hålla reda på mer än en häst när de kör!!! Och tio övergår mitt förstånd :rofl:

Är det du som kör Fenton? Jag visste ju att du var duktig men är det du som kör blir jag faktiskt oerhört imponerad!

Vem var shiresnyggingen som kom in som "bonusbild"?

Ja, om matte har tålamod kan det nog bli bra körhästar av dem. De är identitiska till utseendet, så tanken att köra par har slagit mig. Men det är nog en lång väg dit, för en nybörjare som jag.

Hej.
Den andra hästen är en Shire/clydesdal som var här hos mejför inkörning efter att SHV köpt honom av en hästhandlare då han var på väg till Italien för att slaktas han var då 12år nu är han 17år och står hos en fodervärd som heter Eva i hagen och bor i Stråstjära och hon kör med honom. Han heter SHV BillyJo.
Hälsn. Fenton.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
3 104
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Har hittat en del gamla trådar men tänkte ändå att det var värt att skapa en egen. Jag har ridit och jobbat på ett stall väldigt...
Svar
17
· Visningar
2 187
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 318
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka