Historien bakom namnet

Sv: Historien bakom namnet

silverekens mission impossible - tyson, han ville inte riktigt leva när han föddes. dom nappflasekmatade han i 4 dygn men han blev bara sämre och sämre. då lämnade dom han hos tiken för att dö, dom gav upp. så dagen efter så diade han för första gången! en kämpe!! så uppfödarna döpte han till tyson.

bart - bart, hmm.. å det är minsambo som döpt han.haha han tyckte att homer var bra - men det tyckte inte jag på en smäcker kines.haha så sa han bart och det fick jag så lov att gå med på - för de var ju bättre än homer iafl. dessutom är han gul/orange i cresten och är busig som fan satt.. :D
mne de jävliga var ju att jag skojade med uppfödaren om att ahn skulle heta det - och så skrev hon det i papprena.. :crazy: världens fulaste namn i stamtavlan!! haha

Luddes uppfödare hade gett honom namnet Melker, men min pappa tyckte inte alls om det utan döpte om honom till Ludde.
Och varför det? Jo, han påminde om en golden retriver som min granne ägde, som var jämngammal med mig och dog för fyra år sedan.
Han hade ganska sorgset utseende och det hade våran hund också så då fick han heta Ludde.

*KL*

Min Leonberger heter *Kennelnamn* Born To Be A Star (temat på kullen var Born to så resten valde jag) och han kallas för Atlas, påminner om stamtavlenamnet men först hade jag funderat på Gizmo :crazy: men han är verkligen en Atlas :love: Min fox heter *kennelnamn* Beagle (många som har roligt åt att en Slh. foxterrier heter Beagle i stamtavlan ;)) och till vardags kallas han Bailey, inte så vanligt och ett namn som jag gillar skarpt och han passar i det. Valde det samma dag som han kom hem till mig, på kvällen. :)

Läste en gammal rasklubbtidning, fick syn på en hanhund som kallades TinTin (Zollis Val-En-Tin), och kom på att denna TinTin var farfar och morfarsfar (linje) till min hund, så han fick ärva namn efter honom ;) Dock stavar vi Tintin med litet t i mitten.

Min tax heter Varsla Bettys Lillebjörn i stamtavlan men han heter till vardags Linus.;) Alla i den kullen har är född i börjar på bokstaven L.

*kl*

Min collietik heter *kennelnamn* Secret-Surprise. Hon kallas Lova, inspirerat av lovikkavantar (det var vinter när vi hämtade henne) och att det var min första egna hund - min första stora kärlek... Hon var en Lova helt enkelt. :love:

När vi bestämde oss för vår valp, kändes det som om uppf. bara hade tagit en gäng namn för att "de skulle heta något" :smirk:
Vår tjej var skriven som Lana, vilket vi inte tyckte passade henne alls.
Eftersom hon är "vanliljfärgad" kom vi efter mycket om och men överrens om Vanilla Sky. Kallas kort och gott för Nilla :)

Familjens gammelgubbe hette Zodiac, men kallades för Jack (iom att han är en JRT kändes det miiinst sagt andefattigt...) Han blev Zack hos oss.
JRTn vi köpte ett år senare hette Pongo ( :crazy: ) och han fick bli en Zeb.
Zacks son blev döpt till Zigge eftersom vi ville spinna vidare på namn på Z.

Familjens nytillskott hade fått det mindre vackra namnet TjockOlle av uppfödarna. Jag lyckades till slut övertala föräldrarna om att han skulle få byta namn till Zune :p

Vår lilla västgötatik heter Gosiga Gullan, men vi kallar henne för Varga eftersom hon har ett ursött litet vargansikte!

Våran första schäfer föddes i en A-kull så honom döpte vi själva till Akilles för han bet folk i hälarna o byxbenen när han var bebbe. Blev sen Akke till vardags och ibland Kungen för det var han verkligen.

Flaten kom ur en stjärntecken-kull och hette Cassiopeia men kortades till "Speja" för hon skulle alltid ha koll på allt.

Grizzly såg ut som en liten björnunge men skulle heta något på G. Blev Izze till vardags efter ett tag. Samma uppfödare som Akke så vi döpte honom själva...

Rozzo, Pontus och Ylex var omplaceringar som hade bra namn redan.

Schäfertiken Lisa var lätt att förväxla med syrran som oxå kallas det så tiken döptes om till Iza. Hunden visste vem vi ropade på men när man pratade om dem visste alla vem som var vem. Passar bra bland våra isisar oxå...

Engelska Springern Wild & Crazy var värre att hitta vardagsnamn till men det löste yngsta sonen när han fick se honom. "Mamma, han ser ut som Dajmglass" sa han och så blev det Dajm. Fast ibland blir det Damp när han får sina tokanfall och bara kutar runt runt.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 026
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 972
Senast: Milosari
·
U
Övr. Hund Då jag för tolv år sedan skulle köpa münsterländer var det svårt att finna valpar som såldes till annat än jakt, men ändå har jag...
Svar
4
· Visningar
2 394
Senast: beda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka