Hiss eller diss

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väldigt mycket för att köpa saker med kort datum. Däremot måste jag erkänna att jag tycker att det är märkligt att köpa saker som redan ÄR för gamla? Är det bara jag som tycker att det känns lite skumt? Jag kikade på flingor som precis hade gått ut för ett par dagar sedan, samt strössel med bäst före-datum i september. Jag hade kunnat äta båda, men jag känner ett visst motstånd mot att lägga pengar på det. Är jag konstig? Jag trodde väl kanske att man skulle se varor där bäst-före-datumet var nära, men inte redan passerat...

Fast det är väl betydligt bättre än att kasta alla dessa (förmodligen) fullt fungerande produkter?
Jag tycker det är en jättebra idé! :D

Kasta behöver man kanske inte nödvändigtvis göra. Varorna kan kanske skänkas till soppkök och dylikt? För jag antar också att det inte är något fel på dem.

Jag håller med till viss del.
Men härbärgen/hjälporganisationer vill nog/väl bara ha saker de har nytta av tänker jag?
Sedan finns det ju inget som hindrar att "vanliga" människor köper därifrån och ger till behövande själva heller.
För t.ex. (små) barnsfamiljer/ensamstående/pensionärer/"bidragstagare" är det ju toppen att kunna handla storpack/bra mat/användbara produkter billigt.
Pengarna man sparar ökar ju chansen till att man istället har råd med någon aktivitet, bättre kläder eller vad som helst.
Det är ju inga dåliga grejer de säljer heller.
Att dessutom slippa åka iväg och handla...
Jag tycker det verkar alldeles förträffligt! :)
(Kommer absolut att botanisera där själv nu och se om jag hittar något!)

En liten försiktig Diss till denna:
TransformedImage.ashx

Helt OK som snabbmat sett. Passar för mig som ofta kommer hem sent och vill ha något snabbt, men inte äta mackor och fil jämt.
Har även köpt Indian Masala och Mexican Chili som ska testas.

Och jag konstaterade att det enda som var billigare där än i våran lokala netto butik eller dollarstore var sås för 5kr :mad:

Alltså, allt var inte billigare än det billigaste alternativet är på de (vettigt uppbyggda) mataffärer som finns här. Däremot upplevde jag att det gick att köpa vissa varor av bättre kvalité för samma pris som man annars får den billigaste varianten för.

Och personligen skulle jag aldrig orka lägga tid på att åka till en fysisk butik med slumpmässigt utbud för att se vad jag möjligtvis kan komma över i fyndväg och sedan kompletteringshandla resten. Däremot kändes det enkelt att plocka ihop varorna hemifrån soffan och sedan bara justera veckans handlingslista utefter vad som fyndades. Jag avskyr att lägga tid på att handla, vill helst bara behöva besöka en mataffär en gång i veckan och då få med mig allt. Och nu har vi ett jätteroligt skåp i köket fyllt med krossade tomater, konserverad majs, Snapple och typ 20 miniatyrpåsar med chips :D

Sedan känns sidan som koncept även som ett statement för att visa precis hur galet "bäst före"-systemet är, eftersom "bäst före" just indikerar att produkter är garanterat bäst innan det datumet, men inte att det blir dåligt när datumet passerat. Eftersom jag antar att det kostar att driva företag oavsett vad de tillhandahåller, någon ska ju ändå packa lådan och få iväg den samt förvara alla produkter, så blir det klart att allt kostar något.

Det är ju inte en fungerande långvarig lösning för handlare heller att bara ge bort allt till den som vill ha där "bäst före" har passerat, det är jättebra att det sker till välgörenhet, men jag tvivlar på att det är en långvarig lösning till problemet med matsvinn på grund av hur mat hanteras och märks (eftersom jag ser framför mig hur det skulle innebära att folk kommer dit och tar gratisvaror med sig hem istället för att köpa den likvärdiga varan i butiken, för handlaren blir väl den ekonomiska vinningen större i att slänga det som inte är sålt och sälja en ny vara till fullpris istället, eller som i dagsläget rea ut det som har kort datum, vilket ju är samma koncept som matsmart kör med egentligen).

Kontentan; märkningssystemet som det ser ut nu är :down:

Jag är väldigt mycket för att köpa saker med kort datum. Däremot måste jag erkänna att jag tycker att det är märkligt att köpa saker som redan ÄR för gamla? Är det bara jag som tycker att det känns lite skumt? Jag kikade på flingor som precis hade gått ut för ett par dagar sedan, samt strössel med bäst före-datum i september. Jag hade kunnat äta båda, men jag känner ett visst motstånd mot att lägga pengar på det. Är jag konstig? Jag trodde väl kanske att man skulle se varor där bäst-före-datumet var nära, men inte redan passerat...
Jag trodde inte det var tillåtet att sälja varor som gått ut.

Jag har inte vågat mig in i den här tråden på länge, jag har helt enkelt för dålig motståndskraft och vill bara köpa och prova saker hela tiden! :o

Men idag såg jag något fantastiskt(?) konstigt(?) i affären, så jag bara måste kolla om någon provat det: Odla din egen ostronskivling-kit?! Såg ut som ett pappershus (kanske ett par dm högt), kostade ca 150 kr, bilder på ett gigantiskt svampmonster som jag antar är det tänkta resultatet. Jag tyckte det var en jättekul och intressant idé men själv skulle jag bara ha ihjäl den/glömma den ute/råka göra den till hundleksak, så är det någon annan som vågat sig på det?! :nailbiting:

Jag måste handla mat därifrån när jag kommer hem! Gud vad mycket bra det fanns som man lätt hinner äta upp innan bäst före går ut.

Jag har inte vågat mig in i den här tråden på länge, jag har helt enkelt för dålig motståndskraft och vill bara köpa och prova saker hela tiden! :o

Men idag såg jag något fantastiskt(?) konstigt(?) i affären, så jag bara måste kolla om någon provat det: Odla din egen ostronskivling-kit?! Såg ut som ett pappershus (kanske ett par dm högt), kostade ca 150 kr, bilder på ett gigantiskt svampmonster som jag antar är det tänkta resultatet. Jag tyckte det var en jättekul och intressant idé men själv skulle jag bara ha ihjäl den/glömma den ute/råka göra den till hundleksak, så är det någon annan som vågat sig på det?! :nailbiting:
:D Jag fick ett sånt i födelsedagspresent, men jag har inte dragit igång det än... Jag har lite ont om fönster som det kan stå i... Mina pelargoner tar upp alla fönster, speciellt nu när de trängs med adventsljusstakarna också! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka