Hiss eller diss

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller definitivt med om hållbarhet och åtgång på fäska diton, men visst tusan har väl du också stått utan färska varor hemma? Toppen att ha i reserv ju!

Jag har ju köpt dem en gång med den tanken.... Men jag brukar ändå liksom alltid köra "laga av det som finns"-metodiken och då hamnar man (nästan) aldrig i att man saknar varor vid utförandet. Då ändrar man smakinriktning litegrann och så funkar det ändå.

Jag vill Hissa världens godaste glass! Nämligen Mormor Magdas Mintdröm. Helt underbar, och inga konstigheter, innehåller bara
  • Mjölk och grädde från svenska kossor
  • Ägg från bröderna Hyltbring i Hyltan
  • Socker från svenska sockerbetor
  • Chokladkräm tillverkad i Taberg
  • Pepparmyntsolja
Har inte bestämt mig för om jag ska pröva Mormor Magdas Poppiga Popcorn, Mormor Magdas Chockladtryffel eller Mormor Magdas Salta Karamell nästa gång. Nån som provat och kan ge mig en hint?

Stopp där! VAR hittar man den????

World_Selection_Ginger_px200.jpg

World_Selection_Garlic_px200.jpg

Hackad_Chili_Jpgrgb_250.jpg

Tre nya favoriter i mitt kök som jag vill HISSA.
Främst för bekvämligheten. Chili är ju inte så roligt att hacka. Ingefära inte mycket roligare, men främst är jag hopplös med att ha det hemma. Och skulle jag komma ihåg att köpa hinner den mögla innan jag ska ha det.
Vitlöksstinkade fingrar är inte heller så kul. Extra plus för den smarta förpackningen vitlök och ingefära har.

Jag stod och fingrade på de där igår, men fegade ur. Nästa gång slår jag till!

För övrigt funkar det bra att förvara färsk ingefära i frysen för att förhindra mögel. Den är dock lika trist att hantera som fryst.

Jag stod och fingrade på de där igår, men fegade ur. Nästa gång slår jag till!

För övrigt funkar det bra att förvara färsk ingefära i frysen för att förhindra mögel. Den är dock lika trist att hantera som fryst.
På vad sätt är ingefära trist att hantera?
/Svårt fall av ingefäremissbruk

Jag brukar mixa ner den med lite vatten, min stavmixer och en liten mixerskål typ den som är till höger om stavmixern, fort, lätt och hur smidigt som helst. :d

braun-multiquickmr6550mkfp(X126186)-Large.jpg

Nu har jag testat denna och den får en DISS. För lite "grekisk-smak", känns mer som vanlig krämig yoghurt, eventuellt med lite grekisk-karaktär :p
Kan säkert funka bättre som tillbehör till efterrätt men då köper man nog hellre riktig grekisk yoghurt än denna. Känns lite konstig som frukost-yoghurt, jag blandar ut resten av den med citronfil tror jag!

HISS! Äntligen ett alternativ till det svenska smöret! Arla selection, ett smör med saltkristaller! Gourmet-smör deluxe!
Det är alltså inget smör man slafsar ner i teflonpannan för att steka falukorven med, utan ett smör som har karaktär som ska vara en del av upplevelsen. Nördigt, men tja. HISS, sa jag det?

i_7318690109204_130559581763029701.jpg

Jag river dagligen ingefära på en sån här(fast från Fiskars och skitbra):
_MG_3447.jpg

Hur smidigt som helst och urenkel att diska. Ingen skärbräda, bara rakt ner i koppen eller pannan. Skippar tom att skala ingefäran när jag är riktigt lat.

Det där måste nästan provas! (men den färdighackade är nog enklare ändå)

Apropå färdigriven ingefära i frysen så har jag färdighackat citrongräs i frysen! Hittade det på min lilla favorit-asia-butik på Möllan. Har inte testat det än så vet inte hur smaken är.

Var bara tvungen att testa denna häromdagen
140924-Baileys.jpg

Förhoppningarna var skyhöga (Jag menar, Baileys i ätformat?!) men jag blev tyvärr lite besviken. Den var inte äcklig, men smakade mest som Plopp med en bismak av alkohol. Kolan i mitten kändes rätt budget, en annan fyllning i lite mer tryffelstil (även om det redan står att det är det på förpackningen) hade nog lyft smaken och hanterat alkoholen bättre. DISS

På tal om Baileys, är det någon som testat The Famous Grouse-chokladen? Jag funderar på att köpa en TFG-flaska och en chokladbit i julklapp till farsgubben :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka