allahemma

Trådstartare
Har efter att ha pratat med veterinär gett ena hästen Hippotrim, kur på 5 dagar som avslutas imorgon. Anledningen är att den hostat till vid enstaka tillfällen....och det brukar den inte göra. Det är inte mycket hosta vi talar om, ingen svår andning, inget slem, ingen feber....hur snabbt bör Hippotrim verka?

Sv: Hippotrim

För att veta OM hippotrim ens kommer att hjälpa måste bakterierna hästen har testas. Att bara behandla rakt ut i luften med antibiotika är som att skjuta på vadhelst som rör sig i skogen och hoppas på att det är en älg...

Min häst hade en otäck nicoletllainfektion förra våren med en långdragen torr hosta. Bakterierna resistensbestämdes och hon behandlades med Ethacillin. Trots att det enligt prover skulle bita på hennes bekterier gjorde dom inte det och efter att hästen chockade på penicillinet i mitten av andra behandlingsomgången var det bara att släppa på bete och hålla tummen att det skulle läka ut av sig själv. Tog nästan tre månader att få henne frisk.

Det hör inte till vanligheten att behandla som du beskriver en hosta som uppstått vid några tillfällen.
Särskilt inte med penicillin. Och särskilt i te utan att tagit prover för att se vilken sort!

Men oavsett så tycker jag att en 5dagars kur är kort och kuren ska pågå tills bakterierna är borta. Det avgörs med nytt prov.

Veterinären skrev ut Hippotrim efter ett samtal med mig där jag beskrev förloppet. Har aldrig använt det tidigare och har därmed ingen erfarenhet av det alls. Hostade första gången i onsdags, pratade med min veterinär dagen efter och började kuren på fredagen. Något som stör är att den trots en mycket liten hosta och inga andra symtom inte är fri från hostan( med denna behandling)jag hörde den hosta till 2 ggr igår. Vi har rört lite försiktigt på den under dessa dagar men absolut inte ansträngt den och detta mest för att det är en arbetsmyra som blir ledsen av att inte få röra på sig. Ingen av de andra hästarna hostar.

Den vetrinären torde läsa på lite om resistenta bakterier ...

Skrämmande att hen skriver ut utan att överhuvudtaget tagit prover och redan efter host på en dag ....

Varför måste det vara bakteriellt ? Damm ,virus ,mögel det ju lika gärna vara .

På vilket vis hjälper erfarenheten att avgöra varför en häst hostat en dag? Och till synes utan att ens se hästen? Och beskriva förloppet, enstaka hostningar under något dygn, inga andra symptom.

KL

Du kommer själv märka om hästen blir bra eller inte. Fortsätter hästen att hosta efter behandlingen så tog inte medicine det. Jag tippar på att du kommer få höra va dig till din veterinär om det inte funkar och då får ni komma fram till något annat.

Men av min erfarenhet om hals problem så skulle jag rekommendera dig att du ber din veterinär kolla upp halsen. Halsar kan vara luriga i bland att sätta fingret på utan nån undersökning ;)

Ja precis så har det gått till. Veterinären har varit i mitt stall många gånger och vet hur vi har det, vad det är för miljö och vad vi håller för standard. Han påtalade ett antal ev förklaringar och menade att oavsett var det Hippotrim han ville använda. Klart att 30 år i branshen betyder något.

Han har rätt mycket erfarenhet.....tror minst 30 år på häst.

Såvida han inte kan resistensbestämma bakterier per telefon spelar inte alla hans år av erfarenhet ngn roll. Precis som Miaa säger är det dessutom inte särskilt bra alls att slentrianmässigt skriva ut antibiotika med tanke på resistenta bakterier.

Ja så blir det väl..men hoppas att den ska vara hostfri efter denna kur just eftersom vi var snabba och det inte blev "allvarligt"...än i alla fall. Den har fått sin sista dos idag och jag har inte märkt någon hosta alls under förmiddagen

Verkligen är det ens tillåtet att skriva ut antibiotika utan att undersöka hästen?

Nej, och inga andra receptbelagda mediciner heller i princip (finns undantag, t ex avmaskningsmedel får skrivas ut utan undersökning om det finns träckprov).

TS - som andra redan sagt, så om Hippotrim alls verkar beror på om hostan är orsakad av bakterier och bakterierna är känsliga för Hippotrim. Det är inte alltid man gör en resistensbestämning i första ledet, men man bör åtminstone påvisar bakterieinfektion innan man sätter in det. Hosta en dag utan andra symptom är inget man alls behöver behandla i väntan på provsvar heller.

Tyvärr är den vanligaste anledningen till hosta miljön, och det kan mycket väl vara därför hippotrim inte fungerar. Om det finns en bakterieinfektion i botten och hippotrim är rätt behandling brukar man se effekt inom några dygn (alltså att hästen blir bättre).

Min unghingst hade en bakteriell infektion för ett drygt år sedan, och där märktes en förbättring andra eller tredje dygnet på hippotrim, men det tog nästan två veckors behandling innan han var helt bra. Men då hade han ganska rejäla symptom (feber, nedsatt allmäntillstånd, hög puls, rosslig och tung andning). När vet var ute undersökte hon och tog blod, som skickades på analys. Han fick metacam för att ta ner febern, och dels analyserades blodprov direkt samma dag för att se om det var virus (då är det ingen ide att behandla med antibiotika), och sen skickades blod för att analyseras ang en markör jag glömt, det svaret kom dagen efter och visade att det fanns en ganska rejäl bakterieinfektion. Vi hade dock inget att odla på (inget snor etc), så Hippotrim sattes in och sen togs uppföljande prov för att se att infektionen gick åt rätt håll. Det önskvärda hade varit att gå ner med kamera i halsen och se om man kunde se något, och ta ett lungsköljprov men de vågade inte riktigt då det är en liten ponny och de befarade att han (pga hur han andades) var svullen i halsen och hade ingen "miniutrustning". Hade hippotrimmet inte hjälpt hade det dock fått göras ändå.

Så som din veterinär agerat är inte bara fel rent regelmässigt, det är väldigt okonventionellt och "i blindo" med.

Ja så blir det väl..men hoppas att den ska vara hostfri efter denna kur just eftersom vi var snabba och det inte blev "allvarligt"...än i alla fall. Den har fått sin sista dos idag och jag har inte märkt någon hosta alls under förmiddagen

Hoppas! :)

Nej, och inga andra receptbelagda mediciner heller i princip (finns undantag, t ex avmaskningsmedel får skrivas ut utan undersökning om det finns träckprov).

Finns väldigt många veterinärer som skriver ut avmaskningsmedel utan täckprov.
Rätt eller fel vet jag inte men om det vore så fel, varför är det många som gör det då? Med tanke på när det kommer receptbelagda mediciner så är det inte lika vanligt att de skrivs ut, utan nån undersökning.

Att dom gör det handlar mest om slentrian och att "man alltid gjort det". Och därför har vi idag resistenta maskar.

Finns väldigt många veterinärer som skriver ut avmaskningsmedel utan täckprov.
Rätt eller fel vet jag inte men om det vore så fel, varför är det många som gör det då? Med tanke på när det kommer receptbelagda mediciner så är det inte lika vanligt att de skrivs ut, utan nån undersökning.

Eftersom många, många veterinärer har "noll koll" när det kommer till parasiter.

Jag har hört mer än en veterinär (när jag varit på klinik och "tjuvlyssnat") tvärneka att skriva ut/sälja avmaskningsmedel utan träckprov. Många djurägare blir rätt påstridiga då - och är du en veterinär som inte har koll och/eller inte förstått VARFÖR man receptbelagt medlen är det lättast bara skriva ut.

Ingen av de veterinärer jag anlitar/har som "mina" skriver ut utan träckprov. Även distriktsveterinärerna frågar omedelbart "Vad visade träckprovet" och vill höra EPG innan de skriver ut. Det glädjer mig stort =)

Eftersom många, många veterinärer har "noll koll" när det kommer till parasiter.

Jag har hört mer än en veterinär (när jag varit på klinik och "tjuvlyssnat") tvärneka att skriva ut/sälja avmaskningsmedel utan träckprov. Många djurägare blir rätt påstridiga då - och är du en veterinär som inte har koll och/eller inte förstått VARFÖR man receptbelagt medlen är det lättast bara skriva ut.

Ingen av de veterinärer jag anlitar/har som "mina" skriver ut utan träckprov. Även distriktsveterinärerna frågar omedelbart "Vad visade träckprovet" och vill höra EPG innan de skriver ut. Det glädjer mig stort =)

Aha ^^

Jag tror att många veterinärer vet varför avmaskningsmedlet blev receptbelagt men lägger det blinda ögat till istället. ;)

Men har för mig som du säger att det ska finnas ett täckprov med. Det var ialf det jag hörde när jag fick reda på att avmaskningsmedlet var receptbelagt, men blev "paff" när många veterinärer i min närhet inte brydde sig. Och då börjar man undra om jag hörde rätt ifrån början. För där jag bor är det inga problem att få ut det utan täckprov. Kanske är lokalt då ^^

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 513
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
873
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 493
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit