Hippologprogrammet

S

strössel

Någon som gått/går/ska gå hippologprogrammet?
Jag vill gärna söka till det programmet efter gymnasiet, går sista året nu, med inriktning stallchef.
Vad består uttagningsproven till?
Vad är det för moment?
Kan man välja var man vill gå sin utbildning? (första året är väl på Flyinge?)
Vad krävs för att vara behörig? Kan man ha gått en vanlig gymnasial utbildning, alltså utan hästrelaterade kurser?

Skriv gärna allt ni vet/orkar om det!
Tack! /strössel

Sv: Hippologprogrammet

Läste inlägget och såg att man kan uppfatta "Jag vill gärna söka till det programmet efter gymnasiet, går sista året nu, med inriktning stallchef." som att jag redan går där, och så är inte fallet -> jag går sista året på gymnasiet och vill gå inriktning stallchef på hippologen.

strössel

Ja, det har jag gjort. Har läst allt jag kommit över men vill gärna höra era personliga kommmentarer.

strössel

Förresten: ni som gått hippologen, jobbar ni inom hästsporten nu?
Ni som gick stallchef är ni stallchefer?
Och ni som gich ridinstruktör, är ni instruktörer?

Ok, trodde du inte läst det eftersom du frågade om: vad som krävs för att vara behörig samt vart man pluggar någonstans.

Jag gick inte hippologen, utan stallchefsutbildninen som fanns innan. (Jag var redan innan stallchefsutbildningen utbildad ridinstruktör) Jag har bl a jobbar ett antal år som ridskolechef, och driver nu en egen anläggning, så jag har med andra ord jobbat som stallchef efter utbildningen.

Senast ändrad:

Jag går andra året på Hippologpraogrammet , slutar i april.
antagningsproven innehåller:
hopprov
dressyrprov
häst vid hand
fystest
teoretiskt prov
samtal med psykolog & aktiv inom hästnäringen

Man kan inte välja var man vill gå. Om man som du, vill gå stallchefsinriktningen går du båda åren på Flyinge.

Vad som krävs för att vara behörig står beskrivet på den hemsidan som finns länkad i ett tidigare inlägg.
Men ja du kan söka om du gått ett vanligt gymnasium. Dock krävs det då att du uppfyllt kraven på praktik.

hej! jag går hippolgprogrammet! antagningsprovet består av ridning i både dressyr och hoppning med byte och analys av hästarna. Ett teoretiskt prov som visar dina kunskaper. Löpning ca 3-5 kilometer. Intervju med psykolog där de ställer en del frågor. Visning av häst vid hand.

Första året på utbildningen går alla antagna i Flyinge oavsett inriktining, man blir indelade i fyra stycken olika grupper där två av grupperna första terminen har ridning, varvat varannan vecka var. de andra två grupperna har halva terminen inridning av unhäst och körning.

Andra året så stannar stallceferna kvar nere i Flyinge, ridlärarna åker till strömsholm och traveleverna till Wången.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Jag skulle behöva läsa upp Matte från gymnasiet. Då hette kursen Matte B, och nu förstår jag att den heter Matte 2 a, 2b och 2c och att...
Svar
16
· Visningar
974
Senast: Linn-Nora
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka