Hippologen

Lenis

Trådstartare
Vill ha lite info om den, nån som gått eller går den eller bara har ovanligt mkt koll? =) Funderar på att söka, vill veterinär egentligen men man kommer ju inte in i första taget och tänkte gå nåt annat "så länge", eller hur man ska uttrycka sig. Det blir djursjukvårdare eller hippolog, men kom på att jag inte vet så mkt mer än att det är intagningsprov i maj..

Måste man ha egen häst för att få gå? Hade för mig det men det står inget om det i SLU:s katalog.. :confused: Vad ska man göra på ridprovet? Är det svårt att komma med?

Jaa det är bara att svara om nån känner sig manad, jag blir jättetacksam :banana:

Sv: Hippologen

Var ett gäng år sen jag sökte, så en del av detta kanske är inaktuellt. men det borde ju finnas uppdaterat på SLU:s hemsida, eller Flyinges?

Hur som helst, du måste ha behörighet från gymnasiet, tror det är allmän plus biologi B (har du gått naturbruk så gäller det som behörighet). Sen måste du ha praktik i tolv eller tio månader tror jag.
Antagningsprovet pågår en hel dag, och är varannat år på strömsholm och varannat på flyinge. Man blev indelad i grupper, sen gick man runt på de olika "stationerna":

Teoretiskt prov
Visa häst vid hand
Dressyr (fick rida två olika hästar, därefter kunna utvärdera dig själv och hur hästen har gått. Dom sa vad man skulle göra under ridningen och så.)
Hoppning (också två olika hästar, hoppa fram, relaterade avstånd, bana på max en meter. Utvärdera din ridning här också.)
Intervju (med en psykolog och en hästyrkesverksam person)
Fystest (springa några km)

Tror det var allt. Jag var mest nervös för intervjun, helt i onödan för det var mest trevligt :) . Fick rida VÄLDIGT olika hästar, både på dressyr och hoppning /typ från seg låååång ridskolehäst till het explosiv unghäst...) Så se till att du är van vid olika hästar. Och spring lite innan provet....

Nu gick jag aldrig utbildningen, kom in men tackade nej :o . Men man måste inte ha egen häst, det är nog rätt mkt att göra ändå... Men många har ju egen, kräver dock lite pengar eftersom det ät dyyyrt att ha häst runt flyinge och strömsholm. CSN räcker inte riktigt till!

Sv: Hippologen

Om du skickar efter anmälningsblanketter så står allt som ingår där. Sen måste du också rida för en a tränare i både hoppning och dressyr eller en ridlärare. Sen står det en hel del på flyingse hemsida tror jag. Finns även en massa andra diskussioner här. Sök på hippologen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa En kompis till mig hörde av sig nyss. Hennes britt ligger inlagd och veterinären vet inte riktigt vad som är fel. Fick tillåtelse att...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar