HippoGrow Alfa vs Mustang Protein+

D

diny

Någon som har erfarenhet av dom?

Har ett islandssto som är under igångsättning efter skada och föl och har på sistonde börjat bli allt mer bukig. Ska få analysen på hösilaget men ska jag gå på erfarenheten så är det överskott energi men underskott på protein. Har börjat ge lucern men såg att både HippoGrow alfta och Mustangs protein har högre smb rp men dock lite högre mj. Sedan är det fullfoder så man slipper det stora jobbet att pytsa i mineralerna :D

Så här ser hon ut nu (är uppe i ca 50 min skritt och max 10min tölt/trav/galopp varannan dag)

tyra-15-mars-2007-006.jpg

Sv: HippoGrow Alfa vs Mustang Protein+

Såg just att om man gav mindre än 0,5kg alfa per 100kg behövdes det mineralfoder till

Men mineralbehovet i kraftfodret beror ju på vad som finns i grovfodret. Stod det på deras hemsida eller liknande? Typiskt uttalande från foderföretag utan att tala om hela sanning. Sånt gör mig minst sagt vansinnig. :devil:

Jag är själv i STORT proteinbehov till min häst och har scannat hela marknaden på proteinfoder och jämfört pris, mineralinnehåll osv osv.

Själv hamnade jag (dessvärre) hos Krafft och deras pluss grön. Stod och vägde mellan det, Krafft protein och Mustang protein. Det var mineralinnehållet som avgjorde. Nu behöver jag inte ge några extra mineraler alls. Hade jag tagit Kraffts protein hade jag fått lägga till mineraler generellt och vitaminer och med Mustangs ffa selen. Ekonomiskt blev det "billigast" med pluss grön.

Invänta analysen du och avgör utifrån den vad du behöver. Är mineralerna bra och det bara saknas protein är krafft protein ett bra fodermedel och inte så dyrt som det tycks vara vid första anblicken.

Men mineralbehovet i kraftfodret beror ju på vad som finns i grovfodret. Stod det på deras hemsida eller liknande? Typiskt uttalande från foderföretag utan att tala om hela sanning. Sånt gör mig minst sagt vansinnig.
Det stod i infobladet (http://www.svenskafoder.se/dj/hippo/produktblad/Hippo_Grow_Alfa.pdf)

Dröjer en vecka innan jag kan få analysen så söker mer info under tiden. Har varit en anti färdigpackade blandfoder men de har även fördelar.

Alfan är högre värden i och ger ofta fina hästar. Till lukt rätt lucernliknande.

Ger min häst protein+ eftersom det dessutom innehåller biotin, är ångkokt osv. Ger också bra hull.

Känns rätt likvärdiga, beror lite på vad man prioriterar.

Gillar inte heller färdigfoder (därav min kommentar om dessvärre i mitt förra inlägg) men den här vintern är jag dem evigt tacksamma då jag behövt massor med protein.

Visst kan de ha fördelar OM mineralbalansen i dem passar grovfodret men hur ofta gör de det? Annars känns de mest som pengatjuvar.
Brukar få ihop det bra med bara korn och betfor som kraftfoder.

Lite OT sorry. ;)

Alla har det inte så enkelt..
Vissa av oss har svårfödda hästar, då är fullfoder underbart.

Min ÄR svårfödd. Har dock haft turen att ha bra värden på hösilagen på de ställen jag stått och att jag haft möjlighet att själv välja värden när jag köpt eget grovfoder.
Har nu tyvärr ett mindre bra hösilage i år, övriga hästar i stallet reagerar inte nämnvärt medan min rasade på bara ett par veckor (innan jag hann få det analyserat) efter installning trots fri tillgång som hon äter friskt av.

Viktigare att se till att få bra värden på grovfodret än att tacka foderföretag för att de tar fram "fullfoder".

jo det är jag också medveten om. Alla har dock inte möjlighet att välja grovfoder, står man inackorderad får man ta det som finns.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 594
Senast: mackan
·
Foder & Strö Sitter och utvärderar vinterfodringen. Min häst har tidigare hållit sig rund på en foderstat som lättfödd från 2.5 års ålder till 8.5...
Svar
0
· Visningar
820
Foder & Strö En häst med nedsatt sköldkörtelfunktion har lägre ämnesomsättning. Hur påverkar det förmågan att bygga muskler? Är det svårare för...
Svar
5
· Visningar
2 087
Senast: sthu
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 521
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare