Hippo vs. Krafft

antiloop8

Trådstartare
Nu har jag läst massor med gamla trådar om dessa foder.
Jag vet inte vad jag ska säga *suck* :confused:

Vilket foder anser Ni vara bäst? Varför?

Bara en undran :)
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag har faktiskt aldrig testat Krafft, men däremot Hippo.

Hippo var jag jätte nöjd med , har användt 3olika sorter, Basic,Breed och Champ. och alla har "gjort sitt".

Jag funderade faktiskt på Krafft innan jag testat Hippo,men efter att ha hört mycket bla om att de inte alla värden på fodret skulle stämma med innehållsförteckninge osv så blev de Hippo,
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag har testat både Hippo Basic ovh Krafft Grund och Groov.
Jag var mest nöjd med Hippo fodret för att pelletsen är så små där.
Men sen fick min häst foderstrupsförstoppning av detta 2 ggr, pga tänderna, därför ville jag inte fodra med pellets eftersom det var svårt för honom att äta (även mina andra hästar)
Så nu fodrar jag med Fibergi Bas (med en del tillägg) och hästarna älskar detta, ett kanon bra foder!
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Ja har hippo basic! och är jätte nöjd me de :)
Har faktiskt inte provat krafft någon gång...
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag har Krafft Groov till min ponny och det fungerar superbra!
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Har aldrig testat Hippo. Har alltid användt krafft och funger bra....
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag har aldrig heller testat Hippo.
Ger mina två fbl Krafft Groov samt till 2åringen.
Det fungerar bra, skulle säkert vara lika nöjd med Hippo om jag fodrade med det!
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Skulle vara mera en itresserad att höra åsikter om Kraft Groov. Har en kolikopererad häst och blev rekomenderad detta. Åsikter !?
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag har aldrig testat Hippo, de jag testat är Kraffts mineraler och Krafft Protein.
Tycker ändå mer om Hippo för de har mindre pellettar, Kraffts är lite stora tycker jag.
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Maria76 skrev:
Skulle vara mera en itresserad att höra åsikter om Kraft Groov. Har en kolikopererad häst och blev rekomenderad detta. Åsikter !?

Jag har tyvärr inget av värde att tillföra angående om det ska vara bra till en kolikopererad häst. Däremot, jag har fodrat med ett hö med BRA kvalité, Krafft Groov och Krafft Sport. Fungerade mycket bra på mitt halvblod i lättare träning. Grooven gav honom fibrer och protein, sporten lite mer energi. Många elitryttare fodrar med groov just för att det tillför "skonsam energi" och håller hästarna i bra hull och ger fin päls, och kompletterar med sport. Jag har dock bytt från Krafft nu därför att jag inte vill fodra med pelleterat.
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Föredrar Krafft eftersom de har bättre utbud på foder med högre proteinvärde/kvot. Enda gången jag använder pellets är nämligen när jag behöver få upp proteinet.
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Nack/fördelar med pelleterat foder vs. mysli mixar !?
 
Sv: Hippo vs. Krafft

Jag tror ärligt talat inte att man kan säga villket foder som är bäst. De är bra bägge om man väljer rätt sort till sitt hö. Sen kan man alltid ha egna tankar om vad man tycker om det ena märket.
Müsli kan separera/skikta sig i säcken/fodertunnan. Det gör inte pellets.
// Linda
 
Sv: Hippo vs. Krafft

har man funderingar om krafft så rekommenderar jag ett samtal till dem. Mer info finns på www.krafft.nu. 020304040, de är trevliga och försöker verkligen hjälpa till. Kan säga att båda Hipp o Krafft har fullständig koll på varandras foder och vet vad de innehåller och vad som är jämförbart.
Krafft kommer mer än gärna ut och håller föreläsningar och föredrag om hästars foder, behov, problem m.m. hos ridklubbar, föreningar m.m. Antar att Svenska Foder gör samma sak, även om jag inte varit med om det än. http://www.svenskafoder.se/dj/ är deras sida, gå in kolla ring och prata med dem.
visst är de nasare och försöker sälja in sina produkter, men ingen av dem är ute för att skada din häst, det skulle inte deras pr må bra av. Det är djurmänniskor som jobbar på dessa företag, de har egna hästar, de har sett problemen och jobbar med forskning för att lösa de problem som finns på marknaden.

en av fördelarna med pelleterat foder är att man kan dra ner på tillverkningskostnaderna, vilket leder till bättre/mer foder för pengarna.
Att producera muslifoder kräver mer handpåläggning och svårare kontrollinstanser för att uppnå ett jämt foder över hela produktionsserien, att jämföra med pelleteringens mer automiserade tillverkning, där hela processen är styrd.

Både hippo och krafft är två kvalitetsfoder, vilket man skall använda får man faktiskt prova ut själv, efter rådfrågning hos de som VERKLIGEN kan och har utbildning i ämnet. Man får testa helt enkelt när man står med två val. Men inte med en veckas mellanrum. Ge fodret tid, så vida det inte ger omedelbara akuta resultat.

oftast ser man 1 häst och 1 ägare och 5 åsikter om fodret.
Man måste alltid vara observant på hästens reaktioner. Det finns inget foder som slår genom och ger resultat dagen efter, utan det är långre perioder vi pratar om. Däremot finns det snabba lösningar för hästar som har mag/tarm besvär m.m.

Hästar äter en form av proteiner, tar de pusselbitarna och skapar ett eget protein i kroppen, som de sedan tar tillvara på och använder. Många problem uppstår för att det fattas pusselbitar till hästens eget protein. Det är där vi ägare kommer in och skall hjälpa djuren. Se inte till vad DU tycker luktar gott, ser smakligt ut, utan tänk via hästen.

Vad vi använder? - Krafft.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 345
Senast: Jahopp
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 746
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 050
Senast: MiniLi
·
Kläder & Bli fin Behöver verkligen nya glasögon. Mina glasögon är ca 18 år gamla, omoderna och något för starka. Är inte bekväm att röra mig utanför...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp