Hippo Champ & Basic

N

Notorius

Vad är det för skillnad på de två?
I näringsvärde (om det nu heter så) osv.

Sv: Hippo Champ & Basic

Hejsan,

Kolla på hippos hemsida....där kan du gå till sortiment...sedan hästfoder....sedan kommer länkar till alla produkter de säljer ....sedan kan du klicka på "produktinfo" (en pdf fil) med alla värden som finns i produkten.

Hippos hemsida

Lycka till
Jacky

Hippo Champ/per kg foder:
12,2 MJ
Smrp 80 g
Ca 7,5
P 4,5
Mg 3

Hippo Basic/per kg foder:
11 MJ
Smrp 80 g
Ca 7 g
P 5 g
Mg 3,5 g

Av detta kan man få ut att Champ har högre energiinnehåll än Basic, men ligger på samma proteinmängd och har därmed lägre Smrp/MJ kvot än Basic.

Champ har också 0,5 g mindre magnesium, samt 0,5 g mer av kalcium och 0,5 g mindre fosfor än vad Basic har.

Okeeej :p Det där ser ut som arabiska för mig :p
Vad är bäst till en häst som intensivtränas? (Tränar för instruktör 4-6 gånger/månad och tävlar en del).
Vi kommer snart få höanalysen, men på ett ungefär, vad är bäst?

Hehe, jasså :D Jag försökte förklara lite där längst ner *peka* :p

Vet faktiskt inte vilket som kan tänkas vara bäst, men Champ är ju gjort för en häst som tränar mycket. Är höet proteinfattigt kan du nog inte ge någon av dem utan att ge tillskott, men är det mycket protein i höet så kan du nog ge Champ eftersom det innehåller mera energi och är ursprungligen gjort med tävlingshästar i åtanken.

Tack så mycket :D
Proteintillskott har jag hemma ifall det behövs, snart kommer höanalysen, så då får ´han äntligen en bra foderstat :)

kolla på höet först, det är juh inte säkert att någon av de där två kraftfodersorterna passar..

det man gör när man räknar är att man räknar ut ett behov..
sedan mixtrar man med alla möjliga fodersorter för att slutsumman ska bli så nära hästens behov som möjligt.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25