Beeboppe

Trådstartare
Funderar på om detta är ett bra basfoder..
Mina hästar får generellt inte mkt kraftfoder mest morötter och mineraler faktiskt men vill ge det i samband som utfodring som "godis". Ca en näve för att dom har fått smaka på det och gillar det mkt.
Vad tycker ni om Hippo bas?
Står att det innehåller mineraler men har kanske missat det men räcker de där mineralerna eller ger ni extra?
Har fått tag på ett bra hö till höst och vinter men inte hunnit räkna på det ännu..
 
Ska du bara ge en näve kan du ge vad som helst men räkna inte med att mineralinnehållet i en näve tillgodoser hästens behov.
 
Det kan vara ett jättebra kraftfoder för ett visst grovfoder, och ett fullständigt värdelöst kraftfoderkomplement till ett annat hö/silage.

Ska du bara ge en näve kan du ge ungefär vad som helst, det har ju ingen större påverkan så länge vi inte pratar om rent socker, ren olja etc.

Ur din synvinkel verkar enda kriteriet vara skamligheten, och det verkar ju funka.
 
Ska du bara ge en näve kan du ge vad som helst men räkna inte med att mineralinnehållet i en näve tillgodoser hästens behov.

Precis vad jag tänkte men försäljaren eller förlåt "foderexperten" i affären som sålde det försökte ge sken av att detta var absolut det bästa på marknaden och INGET annat foder var så komplett och man behövde inte alls ge extra mineraler för detta var så bra. :crazy:
Detta utan personen visste mina värden på silaget..
 
Det kan vara ett jättebra kraftfoder för ett visst grovfoder, och ett fullständigt värdelöst kraftfoderkomplement till ett annat hö/silage.

Ska du bara ge en näve kan du ge ungefär vad som helst, det har ju ingen större påverkan så länge vi inte pratar om rent socker, ren olja etc.

Ur din synvinkel verkar enda kriteriet vara skamligheten, och det verkar ju funka.

Ja men nu menar jag mer generellt då som jag precis skrev till personen ovan att "foderexperten" försökte övertyga mig att det finns INGET bättre foder. Därför undrar jag vad ni anser om fodret i sig, inte vad det passar till för värden.
Skamligheten? Vad menar du?
 
Ja men nu menar jag mer generellt då som jag precis skrev till personen ovan att "foderexperten" försökte övertyga mig att det finns INGET bättre foder. Därför undrar jag vad ni anser om fodret i sig, inte vad det passar till för värden.
Skamligheten? Vad menar du?

Äh, djäkla autocorrect. Smaklighet ska de vara. Inte skamlighet.

Det är som vilket foder som helst, inget konstigt med det. Titta på ingredienserna och bilda dig en uppfattning, i den lilla mängden spelar det ju mindre roll.
 
Precis vad jag tänkte men försäljaren eller förlåt "foderexperten" i affären som sålde det försökte ge sken av att detta var absolut det bästa på marknaden och INGET annat foder var så komplett och man behövde inte alls ge extra mineraler för detta var så bra. :crazy:
Detta utan personen visste mina värden på silaget..

Intressant. Eftersom man behöver ge typ 3kg för att en 500kgs häst för att den skall få i sig rätt mängd selen. Sällan man behöve så stor giva.

I stort sett inga 'komplett foder' har tillräckligt högt vitamin/mineralinnehåll för att kunna ge i mängder mindre än ca 2-3kg/500kg häst. Inget jag skulle rekomendera i all fall.

Men som andra sagt, är det bara krubbskrammel (nån näve eller så) så påverkar inte innehållet resten av din foderstat nämnvärt.
 
Äh, djäkla autocorrect. Smaklighet ska de vara. Inte skamlighet.

Det är som vilket foder som helst, inget konstigt med det. Titta på ingredienserna och bilda dig en uppfattning, i den lilla mängden spelar det ju mindre roll.

Ok, då är jag med. Blev ngt förvirrad av ordet.
Har kollat på ingdigenserna innan jag skrev tråden. Mkt spannmål i det. Jag vill inte ha ett foder med hög stärkelse..
Vet ett par st irl som är nöjda med det men vet också stt de köper detta foder med rabatt så vet inte om de är nöjda på riktigt eller köper för det är "billigt och bra"..
 
Då kan det väl vara anledning att tittat på ren lusern istället - om hästen äter det. Eller för den delen t ex Speedibet.
 
Intressant. Eftersom man behöver ge typ 3kg för att en 500kgs häst för att den skall få i sig rätt mängd selen. Sällan man behöve så stor giva.

I stort sett inga 'komplett foder' har tillräckligt högt vitamin/mineralinnehåll för att kunna ge i mängder mindre än ca 2-3kg/500kg häst. Inget jag skulle rekomendera i all fall.

Men som andra sagt, är det bara krubbskrammel (nån näve eller så) så påverkar inte innehållet resten av din foderstat nämnvärt.

Du menar 3 kg av detta foder för rätt mängd selen eller överlag? Ser folk som använder det ge säkert minst 3 kg av detta foder per måltid:crazy:
 
Du menar 3 kg av detta foder för rätt mängd selen eller överlag? Ser folk som använder det ge säkert minst 3 kg av detta foder per måltid:crazy:

VA? 3kg är ju ca 6 liter foder. Och typ 40% av dagligt energibehov och 50% av dagliga proteinbehovet. (beräknat på 600kg varmblodig häst som rids i ca 1tim/dag)
 
Med en näve eller två kommer det inte bli något extra protein i realiteten.

Det finns ju Fibergi Low Carb och Hippo Bas Mûsli om man vill titta på stärkelsebalanserade foder.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har gått och klurat länge och väl på det här men känner att jag behöver input från lite klokt folk för jag vet ärligt talat inte vad som...
2
Svar
27
· Visningar
4 230
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 589
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 452
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp