Hinna med allt?!

Sv: Hinna med allt?!

Innan jag köpte min häst jobbade jag heltid (skift) och tränade i någon form 5-6 dagar i veckan 1-2 tim varje gång samt hade hund som fick en promenad på ca 1 tim varje dag.

Efter att jag köpte häst blev gymkortet meningslöst att förlänga - jag jobbar skift och hade svårt att passa fasta tider för spinning etc redan innan. Jag kan dessutom inte anpassa mig efter kompisars träningstider vilket gör att det inte är lika kul att gå dit. Men jag tränar ensam på jobbets eget gym och försöker få till det minst 1 dag i veckan för styrketräning.

Hunden har fått flytta hem till mina föräldrar då hon aldrig riktigt fann sig i att bli stallhund. Hon satt bara och gnällde.

Jag försöker jogga eller promenera när jag har tid och ork men det blir oftast bara under lediga dagar då jobb + stall i regel tar 12-13 tim/dag. Långpromenader med hund, mountainbikecykling eller skidåkning ägnar jag mig åt när jag hälsar på familjen och är ledig från jobbet och inte har hästen. Jag skulle ha svårt att få in detta i planeringen annars.
 
Sv: Hinna med allt?!

Umgås med din häst? Jag är rätt säker på att ingen häst far illa av att inte få "umgås" med sin ägare sju dagar i veckan utan bara sex dagar per vecka.

Jag utgår från att du inte har någon familj att ta hänsyn till med tanke på att du varje dag lägger över tio timmar på arbete och resa dit och hem och dessutom tre timmar i stallet.
 
Sv: Hinna med allt?!

Tja, det beror väl på om du vill umgås med din häst eller bara bocka av den i kalendern på gjorda grejer för den dagen med.

Här tror jag att jag håller med.

Är det frekvent att man bara ägnar sig åt 30 min skötsel/dag så skulle jag verkligen fundera på om jag verkligen hade tid att ha häst alla dagar i veckan och skaffat hjälp/avlastning.

Jag har aldrig sett någon som på ett noggrant sätt utan att stressa klarar av på 30 min att: mocka, ströa, fylla foder + bära foder dit det ska, rengöra samtliga vattenkoppar/hinkar + fylla nytt vatten både ute och inne, sopa/städa efter sig i stallet, visitera och borsta sin häst.
Det kanske går, men resultatet ska inte bli halvdant.

Jag rekommenderar i alla fall inte någon att räkna med att klara av häst på under 2 timmar om dagen, det är absolut minimum att räkna med. Annars bör man tänka sig noga för om man är lämplig att äga häst/kolla andra alternativ. Att äga och ansvara för en egen häst till 100% är inte för alla.
 
Sv: Hinna med allt?!

Ptja, inte lider min häst när hon har en vilodag ute i hagen och jag gör stallsysslorna på 30 min... ser heller inte måstet i att borsta varje en sådan dag då jag sköter henne rätt ordentligt alla andra dagar. Jag brukar låta henne vara kvar i hagen om jag ändå ska låta henne vila. Jag går ut en sväng och kollar igenom henne efter sår osv men inte mer.
Men blir det frekvent att man alltid måste skynda sig och inte har tid att umgås eller göra sysslorna ordentligt så skulle jag definitivt fundera över mitt hästägande. Och jag skulle aldrig drömma om att köpa en häst om jag redan från start hade knappa tidsresurser.
 
Sv: Hinna med allt?!

Jag har aldrig sett någon som på ett noggrant sätt utan att stressa klarar av på 30 min att: mocka, ströa, fylla foder + bära foder dit det ska, rengöra samtliga vattenkoppar/hinkar + fylla nytt vatten både ute och inne, sopa/städa efter sig i stallet, visitera och borsta sin häst.
Det kanske går, men resultatet ska inte bli halvdant.

När min häst har vilodag klarar jag utan att stressa med enkelhet av att göra alla stallsysslor på 30 min, ibland 20. Och det är samma tid det tar för mig även de dagar jag rider. Så jo, det går absolut :)
 
Sv: Hinna med allt?!

Här tror jag att jag håller med.

Är det frekvent att man bara ägnar sig åt 30 min skötsel/dag så skulle jag verkligen fundera på om jag verkligen hade tid att ha häst alla dagar i veckan och skaffat hjälp/avlastning.

Jag har aldrig sett någon som på ett noggrant sätt utan att stressa klarar av på 30 min att: mocka, ströa, fylla foder + bära foder dit det ska, rengöra samtliga vattenkoppar/hinkar + fylla nytt vatten både ute och inne, sopa/städa efter sig i stallet, visitera och borsta sin häst.
Det kanske går, men resultatet ska inte bli halvdant.

Jag rekommenderar i alla fall inte någon att räkna med att klara av häst på under 2 timmar om dagen, det är absolut minimum att räkna med. Annars bör man tänka sig noga för om man är lämplig att äga häst/kolla andra alternativ. Att äga och ansvara för en egen häst till 100% är inte för alla.

För mig tar det ca 40-45 min att sköta tre hästar om jag inte rider. Jag har gjort det på en halvtimma om jag behöver skynda mig. Fyller inte på strö varje dag men annars gör jag nog det mesta som du skrivit ovan. Dock borstar jag inte om jag inte rider, jag kratsar hovarna och känner igenom hästarna.

Hästen lider ju knappast av att jag skyndar mig med stallsysslorna, och den umgås nog precis lika gärna med de andra hästarna som med mig. Sedan kan jag ju hålla med om att det skulle kännas lite tråkigt att ha häst om det blir stressigt ofta. Men det handlar väl inte om att man pressar tiden varje dag utan att det går att hinna med annat också när hästen har vilodag tex, alltså någon enstaka dag i veckan.

Två timmar per häst skulle alltså innebära sex timmar om dagen för mig och det lägger jag definitivt inte.
 
Sv: Hinna med allt?!

Jag håller med dig. Min häst är pedant i boxen, det är i princip bara två högar att ta ut, och mockningen inklusive eventuellt ströande går på max fem minuter. De dagar min häst har vilodag går hon enbart i hagen eller möjligen att jag tar in och borstar henne. Att visitera hästen går lika bra att göra i hagen som inne i stallet. Jag tror inte hästarna lider av att vi inte klänger på dem flera timmar varenda dag.
 
Sv: Hinna med allt?!

hehe nej jag jobbar inte, går i skolan, i 9:an bara haha. så är hemma senast 3 varje dag!

Nästa år går du förhoppningsvis i gymnasiet, då blir det både längre dagar och mer hemarbete.

Skola och häst går, även om det kan vara tufft periodvis. Men träna 2 timmar varje dag lär vara svårt att få in, och frågan är om det behövs om du har häst?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 822
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 270
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 293
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp