Hinna med allt?!

arabella

Trådstartare
Hej, jag är bara lite nyfiken på hur mycket ni hinner med om dagen.
Jag ska skaffa häst nu och funderar på om jag verkligen kommer hinna med att träna som jag gör varje dag, jag brukar träna 2 tim varje dag, HEMMA, spinning, styrka, springa osv. Såklart struntar jag i min träning om jag måste men vad tror ni jag hinner med? Jag är snabb när de gäller att mocka och alla stallgrejer, jag stressar inte men gör de endå snabbt. Stallet ligger precis utanför mitt hus så jag kan gå dit när jag vill.
Så vad tror ni hinner jag? vad hinner ni med?
 
Sv: Hinna med allt?!

Jag tror att du kommer att få prioritera bland sysslorna, stallet och hästen blir ju det viktigaste, men samtidigt innebär det träning att mocka, bära tunga grejer, rida osv osv. Folk med egna hästar brukar bli vältränade utan alltför mycket tid på gym!;)
 
Sv: Hinna med allt?!

Det beror ju helt på hur mycket andra sysslor du har. Med heltidsjobb och en häst som ska ridas varje dag blir det nog svårt att få ihop 2 timmars träning tex, men så kanske inte dina dagar ser ut?
 
Sv: Hinna med allt?!

Det beror ju på hur du jobbar och vad övrigt du ska hinna med.

Men två timmars träning varenda dag utöver hästarna låter lite mycket. Om du absolut vill träna varje dag skulle jag minska ner på tiden iaf två eller tre dagar i veckan.

Jag har ganska långt till jobbet och har max två timmar tid över på jobbdagar.
 
Sv: Hinna med allt?!

Det beror ju helt på hur mycket andra sysslor du har. Med heltidsjobb och en häst som ska ridas varje dag blir det nog svårt att få ihop 2 timmars träning tex, men så kanske inte dina dagar ser ut?

hehe nej jag jobbar inte, går i skolan, i 9:an bara haha. så är hemma senast 3 varje dag!
 
Sv: Hinna med allt?!

Om du är hemma senast tre varje dag tror jag du kommer hinna med både hästen och att träna två timmar. Beroende på hur mycket plugg det är så klart. Jag som jobbar får prioritera en himla massa och pussla en hel del, men jag tycker det funkar bra! Nu tränar jag inte varje dag, men flera dagar i veckan i alla fall.
 
Sv: Hinna med allt?!

Det låter som att du kommer att få prioritera om en del.

Träna kan du absolut göra, men gör det kanske på vissa dagar. Kom ihåg att du ska ha tid över för skola, plugg hemma mm.

Jag vet hur det är att prioritera fel nämligen i förhållande häst/skola och det är något jag bittert ångrar idag..Allt hade varit bra mycket enklare om jag hade prioriterat skolan lite bättre (speciellt vid årskurs 8-9 som är starkt avgörande betygsmässigt för gymnasieval). Visst går det i efterhand att läsa upp, men det är lättare att få det gjort och det är lättare att ha mer tid till häst senare i livet så att säga när man har allt sådant bakom sig helt.

Har du föräldrar eller annan hjälp som kan avlasta dig vissa dagar?
(jag personligen kommer aldrig låta mina barn ha häst på helt eget ansvar av samma anledningar som ovan, skolan drabbas för hårt annars)
 
Senast ändrad:
Sv: Hinna med allt?!

Det låter som att du kommer att få prioritera om en del.

Träna kan du absolut göra, men gör det kanske på vissa dagar. Kom ihåg att du ska ha tid över för skola, plugg hemma mm.

Jag vet hur det är att prioritera fel nämligen i förhållande häst/skola och det är något jag bittert ångrar idag..Allt hade varit bra mycket enklare om jag hade prioriterat skolan lite bättre (speciellt vid årskurs 8-9 som är starkt avgörande betygsmässigt för gymnasieval). Visst går det i efterhand att läsa upp, men det är lättare att få det gjort och det är lättare att ha mer tid till häst senare i livet så att säga när man har allt sådant bakom sig helt.

Har du föräldrar eller annan hjälp som kan avlasta dig vissa dagar?
(jag personligen kommer aldrig låta mina barn ha häst på helt eget ansvar av samma anledningar som ovan, skolan drabbas för hårt annars)

nej detta ska jag fixa själv, kommer inte få någon hjälp då mina föräldrar inte är så hästkunnig. Jag tycker det är en självklarhet att jag ska kunna klara det själv, självklart prioriterar jag hästen först, har inga läxor i skolan vilket är skönt!
 
Sv: Hinna med allt?!

Bara gav dig ett råd i välmening, då jag tänkte precis samma sak när jag hade häst i den åldern :)

Tyvärr har dygnet bara 24 timmar och viss tid måste ägnas till vila/sova, sen är det skola eller jobb som tar tid..och då blir det inte så många timmar kvar till fritid och är det mycket man vill hinna med så måste man prioritera och planera.
 
Sv: Hinna med allt?!

Fast det där är ju att generalisera. Jag hade hela min skoltid minst en häst och det var inga problem att få bra betyg och hinna umgås med kompisar och pojkvän. Givetvis underlättade det att jag har väldigt lätt för mig i skolan men det hade absolut gått även om jag behövt lägga mer tid på skolan.
Har man bara en häst så behöver det ju inte ta så himla mycket tid. För mig tar en häst absolut max två timmar per dag, så länge det är inte är träning eller tävling. Om hästen har en vilodag så behöver det ju inte ta mer än max en halvtimme.
 
Sv: Hinna med allt?!

Visst, det kanske går bra för vissa och för en del inte.

Därför jag förvarnar om att man kan få prioritera om sin tid när man skaffar sig häst utan att det behöver vara generellt. Och utifrån frågan som ställs så blir jag högst tveksam på om tiden kommer räcka till allt, om man har funderingen redan innan.

Men jag som vet att det gick mindre bra står fast vid: Man ska inte utgå från att hästen eller annat får gå före skolan, hur trist det än låter men det är en dyr läxa man kan få lära sig senare. Därför är det viktigt att nämna anser jag och att i den åldern bör man faktiskt ha någon som kan hjälpa en och avlasta vissa dagar. Man minns ju hur mycket man skulle och ville hinna med..kompisar, skola, stall osv men det finns inte all tid i världen.

Jag iaf anser att man bör kunna lägga minst 2-3 timmar på hästen varje dag utan att något annat drabbas. Att sköta häst på 30 min/dag tycker jag är i gränsfallet som att man inte har riktigt tid, om det ofta blir tidspress.
 
Senast ändrad:
Sv: Hinna med allt?!

Man får väl lära sig kombinera också, så kan det säkert gå jättebra! Alla springturer kan ju t.ex. ske med häst i grimskaft, så är du klar med både din och hästens motion sen.

Beroende på vart du bor kan du ju överväga att skaffa medryttare ett par dagar i veckan om du vill ha lite tid över. Eller om ni är flera i stallet byta tjänster med varandra. mockar du ett par boxar extra några dagar får du ju träning den vägen och så kanske någon som kompensation kan titta till och fixa åt din häst någon dag så att den får en vilodag och du hinner med annat :)
 
Sv: Hinna med allt?!

Jag har häst av en anledning, och det är för att det är min fristad där jag bara kan ta det lugnt. Jag brukar ta mellan 1,5 - 3 h i stallet beroende på hur långt tid jag vill rida samt hur många hästar jag har just den dagen.
Ibland kan det vara svårt att få ihop eftersom jag pluggar, är sambo, jobbar och har häst, men det funkar. Prioritera och gå upp tidigare för att plugga eller åka till stallet får jag ju göra, men annars funkar det ganska bra även om jag kan bli lite stressad ibland :) Har dock medryttare 1 -2 gr/v så det är ju lite skönt det med, annars skulle jag nog aldrig hinna :)
 
Sv: Hinna med allt?!

Vad är det för konstig skola du går i? Går i 9:an, slutar före 3, och inga läxor?

Dessutom ringer det varningsklockor hos mig när en 15-åring tränar 2 timmar per dag och vill fortsätta med det utöver "hästandet". Om man då räknar att stalljobb och ridning hypotetiskt motsvarari genomsnitt 1 timmes träning om dagen skulle träningsdosen uppgå till ca 21 timmar i veckan. Det är lika mycket som ett halvtidsjobb! Då måste man äta mycket och rätt för att inte tappa vikt och muskler

Bara lite funderingar. Själv hade jag häst i gymnasiet och det gick ut över skolan. Jag prioriterade häst och kompisar. Träningen bestod av mockning och ridning :)
 
Sv: Hinna med allt?!

Fast så hade jag det också när jag gick i nian, och jag slutade högstadiet 2005. Jag gick på en liten miniskola, så vi slapp alla håltimmar och sånt som är ofrånkomligt på större skolor, och gick i skolan varje dag mellan 8.20-14.20. Vi hade givetvis glosläxor i språkämnena (men långt ifrån alla läser ju fler språk än engelska) och vi hade prov som vi måste öva till, men mer regelrätta "läxor" hade vi inte. Jag hade fem minuters cykelväg mellan skolan och hemmet, och var alltså hemma halv tre varje dag.
(Sen att det blev en rätt brutal väckarklocka när man började gymnasiet i stan tre mil enkel bussresa och gick 8-16 med massa läxor är en annan femma....)

TS, man hinner om man vill. Jag hade alltså en skoltid som ungefär verkade som din, och jag hade två hästar sen sjuan och uppåt. Installade tio minuters cykelväg hemifrån. Nu prioriterade jag hästarna och skolan, gick ut både högstadiet och gymnasiet med i princip bara VG och MVG i betyg och tävlade hoppning under alla år. Vissa perioder under gymnasiet hade jag tre hästar, varav två tävlingshästar. Mina föräldrar hade mördat mig om jag hade sumpat skolan, så det var bara att gno på, och då särskilt på gymnasiet där belastningen blev större. Som andra sagt så blir det rätt bra träning att ha häst.
 
Sv: Hinna med allt?!

Jag iaf anser att man bör kunna lägga minst 2-3 timmar på hästen varje dag utan att något annat drabbas. Att sköta häst på 30 min/dag tycker jag är i gränsfallet som att man inte har riktigt tid, om det ofta blir tidspress.

Jag kan inte se att det i normalfallet är svårt att hinna med stallskötseln på 30 minuter på hästens vilodag. Då har jag räknat med mockning, ev ströande, fylla på höpåsar och foderhinkar, göra rent och fylla på nytt vatten i vattenhinken/göra rent vattenkoppen samt visitation.
Om jag ska rida två av mina hästar samt göra det ovanstående till alla tre hästarna så kan jag en snabb dag fixa det på tre timmar. Ska jag fixa det med god tidsmarginal så räknar jag på fyra timmar.
 
Sv: Hinna med allt?!

Tja, det beror väl på om du vill umgås med din häst eller bara bocka av den i kalendern på gjorda grejer för den dagen med. 30 minuter kan man väl hinna mocka, byta vatten och fixa höpåsar på om det är så. Men då hinner inte jag umgås eller kolla av min häst som jag önskar. Min normala stalldag är minst tre timmar. Jag jobbar heltid, har restid som de flesta på 2 timmar och prioriterar min häst. Jag hinner också träna varje vecka men inte två timmar per dag för den tiden lägger jag i stallet. Fråga dej istället hur mycket din eventuella häst vill umgås med dej när du kommer till den? Vill den bara vara en "snabbis" i ditt liv eller vill den veta vem du är tror du?
 
Sv: Hinna med allt?!

Tja, det beror väl på om du vill umgås med din häst eller bara bocka av den i kalendern på gjorda grejer för den dagen med. 30 minuter kan man väl hinna mocka, byta vatten och fixa höpåsar på om det är så. Men då hinner inte jag umgås eller kolla av min häst som jag önskar. Min normala stalldag är minst tre timmar. Jag jobbar heltid, har restid som de flesta på 2 timmar och prioriterar min häst. Jag hinner också träna varje vecka men inte två timmar per dag för den tiden lägger jag i stallet. Fråga dej istället hur mycket din eventuella häst vill umgås med dej när du kommer till den? Vill den bara vara en "snabbis" i ditt liv eller vill den veta vem du är tror du?
 
Sv: Hinna med allt?!

Fast hästen vilar väl inte alla dar i veckan...

Hästen tar om jag rider två timmar inkl körtid om det inte är något särskilt som händer. Har tio min körtid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 859
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 822
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 270
Senast: lilstar
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 293
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp