Hinknisselös och mållös

S

salander

Hejsan,
jag undrar om man har tillgång till någon sorts allmän hinknissefunktionär under tävlingarna? Dvs. finns det tillgång till vatten för alla hästar med jämna mellanrum?

Och brukar start och mål vara på samma ställe?

Anledningen till att jag frågar är att det skulle vara skönt att kunna åka iväg och tävla utan att vara beroende av att få med sig någon varje gång.

Sv: Hinknisselös och mållös

Start och mål är på samma ställe, dock finns det inte alltid vatten till allmänt drickande på alla tävlingar...
Men man kan ju åka dagen innan/på morgonen och placera ut egna, lite bök med...
Eller fråga nån annan vänlig själ som rider samma klass om de kan tänka sig att ta med er vattenhink..

Start o mål är oftast på samma ställe men inte alltid.
Man försöker även ha alla veterinärgrindar på samma ställe.
Ett fåtal tävlingar har vatten utmed banan.
De gånger jag varit iväg själv har jag alltid blivit erbjuden vatten av de som jag rider med. Även klubbkamraters hinknissar och okända hinknissar har ställt upp.
// Linda

Tack för svar. Fast det kan kanske bli knepigt att be någon annans hinknisse ta med den egna hinken, om man inte rider på ungefär samma tid? Svårt att be någon vänta, i fall man själv är långsam, och vice versa.
Undras om det kan fungera att dricka ur bäckar på vägen? Det brukar min häst göra i skogen.

Ja, det är nog en bra idé att liera sig med en klubb.

Var start och mål finns antar jag att man kan se i propparna? Så att man vet om man måste ha med någon som flyttar transporten? Då får ju denna lyckliga utvalda "någon" självklart också fixa vatten. Och varför inte lite massage åt den trötta men segersälla ryttaren ;-)

Fast jag skulle ju vilja slippa den där faktorn "någon". För "någon" kan ju vara väldigt trögbedd.

Vissa hn låter hästarna dricka ur samma spann som deras egna. Sen finns det faktiskt hn som har en extra spann just till andra. Men oftast så går det bra att dricka "tillsammans".
Startar man tex bara 5-mil brukar hästarna inte dricka första slingan ändå.

Inte alla proppar har utförligt att tex starten är utflyttad för en viss klass. Inte alltid banan är exakt lagd när proppen skrivs.
Men det tillhör ovanligheterna numera att inte allt är på samma plats. Det är bökigt för arrangören också att ha olika platser.
// Linda

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 290
Senast: Lady_S
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
946
Senast: igbest
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 549
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30