Hinknissar på PP

P

performance

Hur ofta har ni som ridit PP-ritter haft möte med hinknissarna? Är det över huvud taget nödvändigt med hinknissar under en 20 km-ritt? (Tänker på Bergaritten).

Sv: Hinknissar på PP

På bergaritten är det många som rider utan hinknissar både på PP och CR.

Det är ju inte nödvändigt egentligen eftersom sträckan är så kort och ni förmodligen går i ett lugnt tempo, men det är ett bra tillfälle att träna på de sakerna om hästen är orutinerad. Efter några möten i skogen lär sig hästarna vad som skall göras under stoppet och man får lättare i hästen vatten tex när det väl gäller på längre ritter och när det är varmt. Nu när det inte behövs så är det ju ingen katastrof om hästen inte dricker. När det sedan måste funka framöver så har ni ju redan tränat i tävlingssituation (vilket kan vara en heeelt annan sak är hemma..) och har bättre förutsättningar att göra bra groomstopp!

Jag ska vara med på bergaritten nu i april och jag har också tänkt på detta.. Detta blir min första prova på och min häst är ju inte riktigt ruttinerad, är det då bra att ha med sig hinknissar iallafall så hon efter ett tag vet vad det handlar om eller är det helt meningslöst? Malin

Jag rekommenderar att man tar med sig hinknisse om m an har möjlighet. Det är väldigt skönt att kunna lämna ifrån sig hästen i grinden för att kunna gå på toa, eller bara dricka en dricka utan att bli knuffad.:)
Har man en häst som står still jämt så går det väl an, men har man en som gärna trampar lite så kan det vara knepigt bara att sadla.:o

Ja, vid närmare eftertanke så vore det ju faktiskt skönt att ha en medhjälpare första gången man är på tävling, även om det bara är en "vanlig långritt" man ska ut på. Och så kan man ju som sagt passa på att träna dricka-ur-hink utan någon stress.

okej, då ska jag nog ha med en Hinknisse iallafall :). Du har nog rätt i det du skrev, om man har en häst som står still går det an men eftersom min häst ska vara överallt hehe så kan det ju vara skönt att ha med nån medhjälpare..

Jag hade inte med mig några hinknissar på bergaritten. Men dom jag red med hade med sig hinknissar och andra snälla människor jag pratade med under ritten gjorde att min häst både åt godis och drack vatten under ritten, samt att dom lite för varma kläderna fick åka bil efter halvaritten:D
Jättetrevlig tävling och trevligt folk=)

Nödvändigt är det väl inte, men det kan vara trevligt att dels få se någon man känner igen, få ta en liten paus från travandet, dricka lite själv liksom att låta hästen få en chans att dricka.

Att ha med sig någon på tävlingsområdet däremot är nästan nödvändigt tror jag. Som någon annan sa så är det rätt skönt att få sätta sig ner en stund eller kunna springa på toaletten utan att man behöver oroa sig för sin pålle :)

(dessutom måste du ju ha folk där som kan ta kort på dig och som du kan skryta för när du är klar! =)

Lätt hänt det där med varma kläder fick jag erfara när jag red, första slingan var ingen höjdare, så innan jag gick ut på andra rundan dumpade jag både jacka och extratröja :D

En annan kanonanledning till att ha en hinknisse (då företrädelsevis en med körkort) med sig är att man slipper köra hem efteråt. Även om det inte är nån längre sträcka än man normalt rider på vilken helg som helst så är det helt otroligt hur lealöst slut man blir när hela tävlingsspänningen går ur kroppen.

/JES

Jotack....en annan red 70 km i Danmark och fick vackert köra hem själv :crazy:

(bor i sthlm för er som inte vet ;) )

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 392
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 610
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 820
Senast: mars
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 512
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar