Hinkmarodör!!!

Novelette

Trådstartare
Så nu har jag fått mig ett litet problem med åringen :(

Förra vintern upptäckte jag att hon gärna bajsade i sin foderkrubba. Så jag tänkte vara smart till denna installningsperiod och köpte därför en hinkhållare med hink på B****es. I början funkade det jättebra. Det var även skönt för de som utfodrade att det bara var att lägga in hinken i hållaren för jag hade redan gjort iordning maten i.

I början av hennes installningsperiod tog jag henne in och ut och då var det ut cirka 9 och in cirka 18. Nuförtiden sköter stallägaren det för jag har ju skolan. Då kommer hon ut mellan 10 och 11 och in runt 16. (Bakgrundsfakta ifall det kan vara nån ledtråd)

Så nu på sistone har det inte alls funkat med hinken...varje morgon har de hittat hinken upponer på golvet i boxen med en massa havre på golvet. De säger att hon vänder rumpan till när hon ätit det mesta och sparkar ut hinken ur hållaren. Hon har även krossat en vattenhink som inte var stabil nog.

Sen vet jag inte om det här har med saken att göra men det kom ju samtidigt. Förut har det varit ganska enkelt att mocka hos henne för hon har haft sina högar och kissfläckar på bestämda ställen. Men nu på sistone är det skitigt överallt. Det ser ut som att hon har vandrat runt och dragit med sig skiten runt i boxen.

Stallägaren tycker att jag ska montera tillbaka den vanliga krubban så hon inte sparkar bort hinken. Sen får man ta att de bajsar i säger han. Men jag vill så gärna ha den lösning jag har nu för det funkade jättebra en period.

Kan det vara så att hon helt enkelt är rastlös och skulle behöva gå ut lika länge som då jag tog in och ut?? Eller vad är det? Hon är i övrigt sig lik så jag skulle aldrig märkt något om jag inte mockade eller såg hinken på golvet. :confused:

Sv: Hinkmarodör!!!

Ok jag är absolut ingen expert på sådant här men när min dam har vila och inte kan röra på sig lika mycket är hennes box en katastrof och ibland så har det förekommit att hon bajsat i både krubba och vattenhink.
Du kanske kan hitta någon leksak hon kan sysselsätta sig med? En bra grej är att fylla en 1½l cocacola flaska med lite kraftfoder. göra ett litet hål på sidan av flaskan och hänga upp den i taket. Funkade på en häst i stallet som hittade på hyss lite då och då. Hoppas du hittar en lösning Lycka till :D

har du stor box så sätt en träram runt krubba och vattenhink, den ska vara 2 dec utanför krubbans kant och det måste vara mellanrm emellan, då kan din häst inte komma så nära krubban att hon skiter i den..

eller så sätter du upp en rad med "toaletter" längs en vägg och hoppas på att hon bara skiter däri.. :D

Jag tror att din häst får vara ute för lite. Ut 10 och in 16 blir ju bara 5h. Mina går ut 7 och in 20,(tas in för att ridas/köras under dagen, men ut igen efteråt.)
Går det inte att fixa en längre utevistelse kan du köpa en aktivitetsboll, eller kanske hänga en stor gren i boxen att gnaga på. Men det är inte bra att stå inne så länge.
Vad är det för typ av hinkhängare? Är det en så´n med en ring att sätta hinken i, eller en så´n som du sätter fast handtaget i väggen?

En ring som man sätter hinken i.
Jo, jag skulle helst vilja ha henne ute längre. Tänkte nog att det var problemet. Ska försöka ta ett snacka med stallägaren. Jag ska låna en bil under vinterhalvåret som jag får tillgång till imorgon så om det inte funkar för stallägaren får jag väl ta ut henne själv som jag gjorde förut.

Allmänt: tack för hjälpen! :bow:

B***es har en annan typ av hinkhängare, titta i deras katalog s.126. Den kan hästen inte få loss hinken ur. Kostar bara 5:-, så det ka vara värt att pröva.
Hoppas det löser sig.

Min åring är också hinkmarodör, hon sliter ned allt som liknar en krubba/hink och hoppar på den. Trots att hon är ute mycket. Men jag håller med tidigare inlägg, din lilla häst verkar vara ute för lite.
Annars har jag ett litet tips som jag använder till min lilla ( hm.. ca 160cm i mkh ) tjej, jag gör iordning fodret i en hink, men vid utfodring sopar jag rent ett område i boxen, och häller ut fodret på boxgolvet. Man får givetvis lov att göra detta på en plats där man ser, eller vet att de inte kissar osv. Funkar bra, hon äter upp allt, fodret slipper kastas runt i boxen, och inga trasiga hinkar...
Det skall ju också vara mer naturligt för hästar att äta ifrån marken.

Det var jag faktiskt också inne på!
Ja innan hon började dra runt kiss och bajs i hela boxen så fanns det rena fläckar... :angel:
Ska pröva det!

knoppan skrev:
B***es har en annan typ av hinkhängare, titta i deras katalog s.126. Den kan hästen inte få loss hinken ur. Kostar bara 5:-, så det ka vara värt att pröva.
Hoppas det löser sig.

De hängarna har jag. Suveräna. Inte en chans att de får loss hinken.

Däremot kan man fortfarande sätta baken mot hinken och trycka sönder den.. :crazy:

Kele hade hinkmördartendenser som liten. Gick de inte att slita loss och hoppa på, så kunde man bajsa i dem, eller trycka sönder dem med baken.

Men hon växte ifrån det, och är numera så snäll så mot både hink, krubba och IKEA-påse (som hon äter hö i). TROTS att jag har löstagbar krubba som man även som häst lätt kan ta loss och spela fotboll med i boxen (valackens favoritsport)

Kan ju dock meddela att om min dam bara var ute mellan 10-11 och 16 så skule hon nog inte nöja sig med att förstöra hinkar. Så svaret har du nog där. Men sen även när du korrigerat utetiderna så kan det ligga kvar som en vana att sabba hinkar. Och då är som sagt börjes hinkhållare suverän. Slå till på en hink med plan sida från samma ställe med. De är extremt stadiga, jag föll till föga och köpte sådana trots priset efter att varje vinter fått ersätta 5-6 vanliga vattenhinkar (jag har kallstalls å de fryser och sen leker hästarna med dem) och de är nu inne på andra säsongen och de ser fortfarande ut som nya. Och de går inte att 'vippa' och hålla på när de hänger mot väggen som en rund hink gör.

vi har en unghäst som förstör hinkarna, men vi har löst det så att vi tar UT hinken är han ätit klart :) , den behöver ju inte hänga över natten. Fast jag tror också att hon inte får vara ute så mycket spelar in...

svarar till alla som hjälpt mig:

Först o främst. TACK för hjälpen.

Jo, såhär har jag löst det. Jag har fått låna en bil över vinterhalvåret vilket gör att jag kan åka och ta ut henne tidigt (7 innan skolan) och tar in henne runt 19. Sen tar jag också ut hinken när hon ätit klart på kvällarna. Problemet där var ju att stallägarna fodrade och gick sen in. Så hon åt ju fortfarande när de gick in=svårt att ta ut hinken.

Hade ju även problem med att hon börjat sprida runt skiten i boxen också.
Vet jag inte om det var mockningen men jag har börjat mocka på ett annat sätt. Förut plockade jag allt rent i en hög(halm) och spred sen ut för att lägga på lite fräscht. Men så läste jag en tråd här på buke om att om man mockar så att man lägger tillbaka allt rent på sin plats så blir hästen mindre villig att sprida runt det. Så jag har gjort så ett par dagar och det funkar faktiskt!!! Det trodde jag inte.

Det där med att lägga foder på golvet ville stallägaren helst inte att jag skulle göra då det kunde dra till sig råttor om Ettan inte åt upp allt eller så. Fast de lämnar ju spill även när de äter ur krubban så jag tyckte väl inte det skulle vara så farligt men...jaja...

Så nu har boxen varit riktig trevlig att mocka och hinken är ju ute på nätterna så den är fortfarande hel :D Och Novelette får vara ute länge precis som jag vill ha det!! :D

Novelette skrev:
Och Novelette får vara ute länge precis som jag vill ha det!! :D

hon blir inte nervös och orolig om de andra hästarna kommer ut och in senare och tidigare än henne? (detta är EJ ett påhopp, utan en vanlig fråga...)

De står ute dygnet runt...de står en bit bort. Stallet där håller på o renoveras och de har ingenstans att vara.

Orsaken till att jag vill ha Novelette inne om kvällarna är att hon ska köras in till nästa sommar...så jag håller på o tömkör lite smått. De andra unghästarna gör de inget med alls. Och det går ju åt en hel del energi att hålla värmen under natten så det vill jag bespara min lilla tjej.

Men hon verkar väldigt lugn och tycker det är skönt att komma in om kvällarna (eller det verkar ju så iaf)

va skönt!

tur för dig att du har en så snäll och lugn häst så att du kan göra så....

ja...hon är så underbar...hon är väldigt lugn o fin när vi umgås men ute i hagen sparar hon inte på krutet!! :D

För mig låter det som om hon blir orolig när hon inte får komma ut tidigare (11 på dan låter väldigt sent), och därför går hon runt i boxen och strör ut mer än vanligt.
Sen är hon säkert missnöjd över detta och det går ut över den stackars hinken.

Jag tror din häst är pigg och har massa energi, att bara vara ute ca 5 timmar om dagen är nog ingen höjdare för en pigg och lekfull åring.

eller man kan ju vända på det, att stå inne i en liten box 19 timmar om dagen är nog inge skoj för en häst.

Jag tycker att du ska släppa ut henne mera, då slipper du nog massa problem, och i slutändan får du nog en mycket friska och hållbarare häst.

och om du tycker att du ska bestpara henne energiåtgången för att hon är ute när det är kalt, så tror jag att hon inte håller med dig, hon är en bäbis som ska leka och slösa med energin, det är bara å ge lite mera mat.

se till din häst bästa och tro inte att hon tycker att det är skojigt att stå i en box 19 timmar om dygnet.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 212
Senast: Efwa
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 948
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Kommer behöva avlastning till hösten och velar mellan fullservice och att kanske ”anlita” stallägarens dotter (cirka 14 år gissar jag...
Svar
10
· Visningar
1 311
Senast: tuaphua
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 855
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar