Re: Weltman
Nu är jag iofs bara en glad amatör utan större koll, men så här tyckte jag i alla fall om hingstarna:
DRESSYR:
Silvano - Rör sig svävande och mkt trevligt. Lätt i typen. Var dock i mitt tycke lite för periskopaktig mestadels (rak hals och drog in näsan). Såg trevligast ut i den ökade traven när han fick bli lite "rundare".
Weltman - Mums! Bytena i varje på meddelinjen. :-)
D'ávenir - Var lite spänd, men rörde sig trevlig och lätt. Lättare i typen än jag trodde. Verkar vara lite myror i huvudet där (såg honom utanför banan oxå).
Alpen Corrado - Trevlig häst av den gamla modellen. Rör sig tyvärr inte i samma division som gänget ovan.
Decoupange - Nja. Inte riktigt juste mot D att gå samtidigt som Silvano. Intressant att se hur det går för honom framöver. (Har inget emot skäckar, men han är inte riktigt min typ). En del humör också va...
Rubinrot - Rör sig fantastiskt, men håller med att han såg lite "tunnare" ut än sist jag såg honom. Ibland tendenser att bli lite ihopdragen som Silvano, men mestadels så är han ju något extra. Skall bli intressant att följa utvecklingen.
HOPP:
Last Liberty - Gillar modellen. Visade några riktigt fina bakben i hoppningen.
Tornesch - Väldigt trevlig 4-åring. Snygg och verkar ha en trevlig inställning. Rör sig inte så tokigt heller.
Marwin - Inte min typ av häst. Fick nog inte heller komma till sin rätt under visningen om man får vara lite elak, men nu vet vi att han går att svänga i alla fall...
Niklas - Jätte kul att se en så pass massiv häst "skutta" över en stor oxer. Trevlig och välriden och fint visad tycker jag.
Chigaco Z - Hoppar i en klass för sig.
Artist - Alltid kul att se. Fräsh och välbehållen. Jag gillar verkligen honom. Synd att han är så liten. Gick inte han 1,40 förra året...
VISADE FÖR HAND:
Carte D'ór - Vet inte riktigt vad jag tycker. Såg honom i en hage på Askö förra sommaren, då såg han grov och lågställd ut. Fick annat intryck nu. Synd att man inte har sett honom hoppa. Klassiska "Cor de la Bryere" steg. Temperamentet?
Szkopul - Mest imponerad av han som sprang! Fin och välbehållen, men lite lång eller? Inte min typ av häst.
Arrlik - Samma sak här. Fin och välbehållen, men inte min typ av häst. Sett några rätt trevliga avkommor dock...