Hingstvisning i Enköping

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Charlbin
  • Startdatum Startdatum
C

Charlbin

Någon som har lite kommentarer från hingstvisningen i Enköping i går? Är nyfiken på Last Liberty. Har för mej att jag läst någonstans att han skulle visas där.

Japp, jag var där.
De visade 16 hingstar. Last Liberty och Chicago Z var sist ut. Det var kul att se båda. Chicago Z har ju en teknik som är lite i en klass för sig, men LL är mer min typ av häst. LL gjorde också några fina språng där han öppnade upp bak riktigt bra. Jag hade kanske önskat att få se honom göra något lite högre språng men men... Tornesch såg också trevlig ut tyckte jag. Roligast var det nästan att se Niklas. Han är ju ganska stor och maffig på alla sätt så det var rätt kul att se honom hoppa en stor oxer på +1.60 utan någon större anstängning...

//Susanne

Tack för svar! Har inte sett LL "live" men tycker han ser fin ut. Ädel och trevlig typ

Var där!!! Jag är inget hopp-proffs så den bedömningen överlämnar jag åt någon annan. Annars tyckte jag att LL såg väldigt trevlig ut, lätt i typen och med ett trevligt sätt och trevlig uppsyn. Väldigt vackert huvud! Riktigt fin tycker jag.

Den som annars imponerade var Weltman, stor och maffig men mycket mycket fin, trevlig och mjuk och verkade ha ett bra trmperament.
Szkopul var också väldigt fin, visades för hand och var i väldigt bra form, kunde lika gärna ha varit 8 som 18 år! :eek: Otroligt VACKER häst. :love:

Håller med om Weltman. Åkte dit främst för att se Weltman och Rubinrot. Blev positivt överraskad av Weltman. Om jag betäcker (har inte riktigt bestämt mig ännu, avvaktar omdöme fr. 3-årstestet) så blir det nog med Weltman. Han skulle passa mitt sto väldigt bra. Tittade också lite på honom i boxen efter visningen och han är verkligen vacker (och cool).
//Susanne

Kul att höra att han verkade trevlig även i boxen. Men OM jag ska betäcka om så har jag LOVAT att ta en hopphingst :crazy: . Fast annars tror jag faktiskt han skulle passa även mitt ganska lätta sto väldigt bra. ;)
Lycka till med ev. betäckning.

Weltman

Weltman har ganska bra siffror på sina avkommor från 3-årstesten, dock förärver han storlek väldigt ojämnt. Jag har sett allt ifrån 170-hästar till 156-157-hästar. Du bör alltså ha lite storlek på stoet och gärna veta att hon lämnar stort. Har själv fött upp en Weltman ur hans första omgång som blev en kopia av sin mor och med ett otroligt bra temperament. Kommer nog från både mor och far. Har träffat Weltman på hans hemmaplan och han var helt underbar, ville bara bli älskad och kliad och myst med och struntade helt i kraftfodret om han fick uppmärksamhet i stället.

Vilka fler dressyrhingstar var där och vad tyckte ni?

Re: Weltman

D'Avenir, Silvano, Rubinrot, Alpen Corrado och Weltman. Och Decopage!

D'avenir var inne samtidigt som Weltman så iaf jag hade svårt att vara opartisk...blev altför bländad av Weltman. (Men man måste ju komma ihåg att Weltman är äldre och högre utbildad.)
Silvano tyckte jag var långbent och stadig, (något förmycket ihopdragen tyvärr) men mycket trevlig. (Pållan dräktig med honom :love:)
Rubinrot svävade ca en decimeter ovanför marken :eek: , mycket elastisk och stadig (men har han inte tappat lite muskler :confused: )
Weltman WOW! :love:

De andra har jag inte så mycket att säga om :smirk:

Andra omdömen???

Knepigt med storleken (Weltman). Mamman till mitt sto har tidigare lämnat 3 avkommor som blev 1.60 - 1.63 efter 1.70 hingstar. Så jag trodde att hon skulle lämna i den klassen, men mitt sto (e Davignon) verkar sluta på närmare 1.70. Av den anledningen vill jag inte ha en hingst som lämnar för stort. (Vill gärna att avkomman skall stanna på runt 1.65)

Följande hingstar visades:
DRESSYR:
Silvano 1047 AB
Weltman 975
D'ávenir 1004
Alpen Corrado 844
Decoupange
Rubinrot

HOPP:
Last Liberty
Tornesch
Marwin 942
Niklas 916
Chigaco Z
Artist

VISADE FÖR HAND:
Carte D'ór
Szkopul 929
Arrlik 816

Nu är jag iofs bara en glad amatör utan större koll, men så här tyckte jag i alla fall om hingstarna:

DRESSYR:
Silvano - Rör sig svävande och mkt trevligt. Lätt i typen. Var dock i mitt tycke lite för periskopaktig mestadels (rak hals och drog in näsan). Såg trevligast ut i den ökade traven när han fick bli lite "rundare".
Weltman - Mums! Bytena i varje på meddelinjen. :-)
D'ávenir - Var lite spänd, men rörde sig trevlig och lätt. Lättare i typen än jag trodde. Verkar vara lite myror i huvudet där (såg honom utanför banan oxå).
Alpen Corrado - Trevlig häst av den gamla modellen. Rör sig tyvärr inte i samma division som gänget ovan.
Decoupange - Nja. Inte riktigt juste mot D att gå samtidigt som Silvano. Intressant att se hur det går för honom framöver. (Har inget emot skäckar, men han är inte riktigt min typ). En del humör också va...
Rubinrot - Rör sig fantastiskt, men håller med att han såg lite "tunnare" ut än sist jag såg honom. Ibland tendenser att bli lite ihopdragen som Silvano, men mestadels så är han ju något extra. Skall bli intressant att följa utvecklingen.

HOPP:
Last Liberty - Gillar modellen. Visade några riktigt fina bakben i hoppningen.
Tornesch - Väldigt trevlig 4-åring. Snygg och verkar ha en trevlig inställning. Rör sig inte så tokigt heller.
Marwin - Inte min typ av häst. Fick nog inte heller komma till sin rätt under visningen om man får vara lite elak, men nu vet vi att han går att svänga i alla fall...
Niklas - Jätte kul att se en så pass massiv häst "skutta" över en stor oxer. Trevlig och välriden och fint visad tycker jag.
Chigaco Z - Hoppar i en klass för sig.
Artist - Alltid kul att se. Fräsh och välbehållen. Jag gillar verkligen honom. Synd att han är så liten. Gick inte han 1,40 förra året...

VISADE FÖR HAND:
Carte D'ór - Vet inte riktigt vad jag tycker. Såg honom i en hage på Askö förra sommaren, då såg han grov och lågställd ut. Fick annat intryck nu. Synd att man inte har sett honom hoppa. Klassiska "Cor de la Bryere" steg. Temperamentet?
Szkopul - Mest imponerad av han som sprang! Fin och välbehållen, men lite lång eller? Inte min typ av häst.
Arrlik - Samma sak här. Fin och välbehållen, men inte min typ av häst. Sett några rätt trevliga avkommor dock...

Gick ej att se...

Forbidden
You don't have permission to access /s/image12/9/81/26/135998126fkoTFf_ph.jpg on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/2.0.48 Server at community.webshots.com Port 80

jag skall ha weltman t mitt sto, har inte tyvärr sett honom men är störtförälskad i han genom bilder.
skall bli spännande :d

pappa allegretto mamma bpremierat irländskt xxsto
tror det blir en bra kombination.
har velat mellan goldlöwe å weltman men nu har jag bestämt m att det blir weltman, så vid nästa brunst om ca 3 veckor då skall hon semineras. skall bli jättekul då detta blir hennes första föl. :p

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 439
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar