Fast man börjar ju med att se till vad stoet skulle kunna tillföra, hennes styrkor och svagheter. Har hon för mycket svagheter och för få styrkor går det knappast att hitta en hingst som kompenserar allt.
Därefter tittar man på stoets stam för att se hur den passar med de hingstar man valt ut för att titta närmare på.
Även om man vill göra en häst till sig själv måste man för djurets skull se till att det får ett värde för andra. Det kan hända saker som gör att måste göra sig av med det, det kan också vara så att man inte funkar ihop med hästen. Det vet jag av egen erfarenhet, hon som skulle bli min ridhäst gillade inte mig.
(Mitt fetade) Där är alltså svaret då på min fråga (som var vad man går på när man väljer hingst)? Att man kollar på stoets egenskaper och hittar en hingst som matchar? I och med att mitt sto har okänd stam går det ju inte att kolla på den, går man då "bara" på egenskaper?
Finns det raser/förbund som inte tillåter att hingstar betäcker ston av annan ras eller med okänd stam, eller är det upp till varje hingstägare att bestämma?
Nu är det ju alltid ganska mycket oklart med avel, det förstår jag också, men jag tror inte min häst löper större risk än nån annan "vanlig häst" att en eventuell avkomma efter henne skulle bli helt omöjlig och osäljbar. Hon är rätt basic (sagt opartiskt, jag tycker självklart att hon är bäst).