L

Lusse

Hejsan är ny här på forumet men tänkte se om det finns nån som hade lite tips om hingstval till mitt stora halvblodssto e solid-utrillo-jovial. Är inte sugen på att betäcka med en ny hingst som man inte vet vad han lämnar. Hon är ca 173 cm av den grövre typen lite brett ansatt hals lite tåtrång fram men med ett helt fantastiskt temp. finns det nån som kan hjälpa mig:)

Sv: hingstval

Vad vill du ha ut av avkomman? Hoppning, dressyr, multi? Vill du behålla storleken eller ha mindre? Vill du lätta upp avkomman eller vill du hålla på den grövre typen hon själv har? Kort sagt hur vill du att avkomman ska se ut?

hade tänkt att ta en hopphingst och vill lätta upp det lite tunga från min tös. Storleken gör inget om den blir ett par cm lägre men det är inte det viktigaste. Det absolut viktigaste är att ridbarheten och tempramentet blir minst lika bra, kan man ju inte garantera men man vill ju optimera förutsättningarna för att det ska bli så.

ska helt klart kolla upp är ny på det här med avel så alla tips och råd ermottages tacksamt:)

Jo jag har varit inne på asvhs sida och läst o läst.
Det finns så många hingstar och som nybörjare har jag ingen bra koll på vad de lämnar temp mässigt m.m.
Ska kolla mer.
Har tittat på cyrano de bergerac (stavning?) tror du det också kan vara ett alternativ han är ju lite större dock.

Har har inte de allra bästa kotorna så om han ska vara ett alternativ bör stoet ha mycket bra ben. Annars är det en mycket trevlig hingst men det är ju hans första år i svensk avel så jag vet inte vad han lämnar.

aha ja då går han nog bort inte för att hon har dåliga ben men jag vill inte ge avkall på något så viktigt som bra ben.
Finns det någon mer som kan rekommenderas kan ju vara bra att ha ett par alternativ dock verkar Acacio mycket intressant.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 992
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 823
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 524
Senast: Marty
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 729
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka