• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ulle.j
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 864

ulle.j

Trådstartare
Jag har ett sto e.Chapman-Strauss som jag funderar på att betäcka i vår. Hon är strax över 170 cm,stor och rejäl. MKT gott temprament. Hennes trav är mkt bra och hennes galopp är mindre bra :angel: Lite struttig sådär. Hon har en KANON fin avkomma efter Richfield född -05 som blev klass 1 som ettåring. Kanske ska "göra" ett helsyskon?? Eller vad tror ni om min favorit Don Primero?

Sv: Hingstval

Blev avkomman efter Richfield bra, kan du väl köra på med han igen? Don Primero är ju också fin! Det är nog sak samma där! ;) Sandakan är ju också himla fin!

Jag röstar för din favorit!

Don Primero är en fantastisk hingst som visat att han förvärver sig väl, och jag tycker att han ska användas så mycket som möjligt till de ston som passar honom! Eftersom ditt sto är så pass stort borde du inte heller behöva vara rädd för en för liten avkomma. Har sett rätt många avkommor till honom och det mest negativa man kan säga om dem är att de ibland är små.

Ja,han är verkligen underbar! Tror du han skulle förbättra hennes struttiga galopp? Kanske ska ta honom iallafall,han är ju till åren.. Åh,det är ju så svårt.. (men kul :D)

Jag har ett sto e.Chapman-Strauss som jag funderar på att betäcka i vår. Hon är strax över 170 cm,stor och rejäl. MKT gott temprament. Hennes trav är mkt bra och hennes galopp är mindre bra :angel: Lite struttig sådär. Hon har en KANON fin avkomma efter Richfield född -05 som blev klass 1 som ettåring. Kanske ska "göra" ett helsyskon?? Eller vad tror ni om min favorit Don Primero?

Don Primero är inget dumt val, som sagt han börjar ju komma till åren... Annars finns ju Biggles 1015 som står på Tullstorp och rids av Jan Brink:love:

Med Biggles blir det minst 5 x Utrillo i avkomman...

Det blir det kanske???? Men det är ju så långt bak så det är ju ingen fara då;)
Och för den delen varför kommer Utrillo i så många stammar, jo för det var en mycket bra hingst:love:

Självklart var Utrillo fantastisk.

Det jag egentligen menade var att du inte verkar ha någon koll på stammar utan föreslår Biggles till alla som vill ha hingsttips.

Självklart var Utrillo fantastisk.

Det jag egentligen menade var att du inte verkar ha någon koll på stammar utan föreslår Biggles till alla som vill ha hingsttips.

Det kan jag lätt svara på, Biggles är en hingst som passar på de flesta ston. Han har storlek, sin lätthet, bra gångarter och förärver även sitt goda temperament. Avkommerna har även visat sin kapacitet i hoppning. Jag väljer heldre en hingst som visar att den kan än att stammen ska vara perfekt. Bara titta på stammen för mig innebär inte att individen är bra. Tänk om det var så enkelt då hade det vimlat av stjärnor. För mig är Biggles ett av de säkrare korten, blir det inte en dressyrtalang så kan den oftast hoppa bra och då är där en annan lösning på det hela;)

Han är väl den enda hingst du någonsin rekommenderat?

Själv väljer jag hellre en avkommeprövad hingst som Don Primero, som jag tror kan bli ett utmärkt val till TSs sto. Har sett så många fina hästar efter honom:love:

Själv väljer jag hellre en avkommeprövad hingst som Don Primero, som jag tror kan bli ett utmärkt val till TSs sto. Har sett så många fina hästar efter honom:love:

Har själv använt Don Primero mde bra resultat men det är 5år sedan. Ju äldre hingsten blir ju sämre kvalite på sperman... Har man många ston är det väl helt ok om något sto inte blir dräktigt men har man bara ett så ja...
Men visst Briar eller Okeanos är ju två andra fina hingstar som jag rekomenderat tidigare men många tycker inte att Briar är så bra. Vilket jag inte kan fatta, det är ju en hingst som gått hela vägen plus att han nästan varit skadefri under sin karriär vilket är ovanligt.
Quite Easy är också en fin hingst men är lite svår att förstå sig på med tanke på att vissa avkommer blir jätte små och tvärtom.. Då blir han svår att rekomendera tycker jag... Men jag föredrar de "helsvenska" hästarna även om de är få....

Jag föredrar också de helsvenska, har själv använt Artist, Feliciano och Lambourghini.

Vad gäller Don Primero är han en fantastisk förvärvare som vi ska vara glada över att vi fått till Sverige och jag anser att han ska användas så mycket som möjligt till rätt sorts ston. Har inte rätt sorts sto själv.

Senast ändrad:

Har själv använt Don Primero mde bra resultat men det är 5år sedan. Ju äldre hingsten blir ju sämre kvalite på sperman... Har man många ston är det väl helt ok om något sto inte blir dräktigt men har man bara ett så ja...
Men visst Briar eller Okeanos är ju två andra fina hingstar som jag rekomenderat tidigare men många tycker inte att Briar är så bra. Vilket jag inte kan fatta, det är ju en hingst som gått hela vägen plus att han nästan varit skadefri under sin karriär vilket är ovanligt.
Quite Easy är också en fin hingst men är lite svår att förstå sig på med tanke på att vissa avkommer blir jätte små och tvärtom.. Då blir han svår att rekomendera tycker jag... Men jag föredrar de "helsvenska" hästarna även om de är få....

Visst kan sperma kvalitén bli betydligt sämre på äldre hingstar. Men när det gäller Don Primero stämmer det inte (i allafall inte förra säsongen), vet flera ston som blev dräktiga på första försöket, bla min.

Blir det inte lite pansarvagnsvarning då? Don Primero är jättefin, men knappast någon förädlare, väl?

Jag har sett både lätta och tunga avkommor efter honom. Kommer särskilt ihåg en med en mamma av gammal svensk stam, drygt 20% xx i hennes stam, som var stor, långlinjerad och ädel.

Jag föredrar också de helsvenska, har själv använt Artist, Feliciano och Lambourghini.

Tur är väl att vi har olika smak, tänk om alla skulle tycka lika??
Artist har ju presterat bra själv, men avkommerna då???
Lambourghini gick väl igenom för att han hoppade bra men är dressyr stammad, eller har jag fel??? Inga kända avkommer vad jag känner till...
Feliciano är ett mycket bra val, presterat själv och har många fina avkommer på tävlingsbanorna runt om i landet...
Det där med att se på stammen förstår jag nog inte riktigt hur du tänker med tanke på dina hingstval i alla lägen...

Visst kan sperma kvalitén bli betydligt sämre på äldre hingstar. Men när det gäller Don Primero stämmer det inte (i allafall inte förra säsongen), vet flera ston som blev dräktiga på första försöket, bla min.

Grattis va kul!!!
Hoppas du får en underbar fölunge nu också...
Är kvaliten bra tycker jag att fler borde använda honom, man vet ju inte hur länge han hänger med..

Det heter avkommor...

Lambourghini har väl ungefär lika många kända avkommor som Biggles, d v s de äldsta blir 4 i år.

Det heter avkommor...

Lambourghini har väl ungefär lika många kända avkommor som Biggles, d v s de äldsta blir 4 i år.

Jo, det har du ju rätt i... Men vad har Lambourghini presterat??? Jag vet inte... Har inte sett eller hört nått om hans avkommor heller....
Biggles segrade i Scandinavian Open, Breeders Trophy och öppna championatet 2004. Segrade i 7-årschampionatet 2005, samt svår klass 2005. Grand Prix seger 2006..2003 blev han också uttagen till unghäst-VM och direktkvalad till final. i år vann en av hans avkommor 4-årschampionatet i fältävlan med Piia Pantsu som lovordar denna avkomma:love:
Av detta tycker jag att det är en hingst jag kan rekomendera vidare till andra.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej Buke! Jag skulle jättegärna vilja veta vad alla kloka, kunniga människor här inne på avelsforumet har för idéer gällande hingstval...
Svar
11
· Visningar
2 086
Senast: fridshem
·
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 339
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka