• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ickiz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 438

Ickiz

Trådstartare
Satt och diskuterade i dag med en kompis om hingstval till mitt sto, skulle jätte gärna vilja ta föl på henne i framtiden om jag har möjlighet då.
Så alla avelskunninga, om ni skulle valt en hingst till den här hästen vilken skulle ni ta då? Varför? Hur tänker ni?
Kom gärna med massor av förslag!

Lite om hästen:
Ushi KWPN sto f.2001 169cm mkh. Stam:http://www.allbreedpedigree.com/ushi6

Fölet skall väl vara så mkt allround som det går om man får bestämma allt! :D

Kanske inte de bästa bilderna men ni kan väl försöka döma efter dem!

IMG_5387.jpg

IMG_3044B.jpg

IMG_4250aa.jpg

SophieochUshihoppar067.jpg

Sv: Hingstval

Här är en till bild på henne som är ganska nytagen, men hon är inte spec. musklad nu då hon har vilat p.g.a senskada.
Formen hon går i kan ju diskuteras, men jag tog bilden för det är den enda jag har då man ser hela kroppen från sidan. :p

IMG_5717.jpg

Det är en fin häst du har och hon har ju stam för båda displinerna. Jag hade nog gärna lagt en fullblodshingst på henne, då hon kanske hade kunnat vara lite lättare. Gillar Eighy Eight Keys och Roven hade kanske passat. Dessa båda hingstarna lämnar (enl uppg) i båda disiplinerna och är två mkt fina fullblod!

Tack!
Ja vi var inne på samma linje som dig med Eighy Eight Keys, medans en annan i stallet (stod i stallet och pratade om det;) ) tyckte att man skulle fortsätta med KWPN blodet som tex hingsten Sandreo e. Sandro Hit.

Ursäkta om jag skriver luddigt men jag kan näst intill inget om avel utan försöker lära mig igenom vad folk säger. :p

Nu är jag inte helt förtjust i Sandro Hit, men det är ju snygga hästar. Men kan det blodet hoppa?

Jättetrevlig modell på häst ! Och trevlig form (som vi inte skulle diskutera, men jag ville säga det ändå !)

Jag vet egentligen ingenting om hennes pappa, men faderssidan ser hoppbetonad ut och moderssidan ser dressyrbetonad ut. Jag skulle satsa på en multitalang...

Tack! Tycker det är svårt med "multitalanger" men en hopphäst med fina gångarter hade nog inte vart fel, eller en dressyrhäst men bra hoppteknik! :p

Senast ändrad:

Sandro Hit-hingstarna hoppar ofta vettigt. Sandro-blodet har ju gett både och, så det beror på vad det är för möderne på hingsten. Den vi hade hoppade riktigt bra!

Tsarevitz godkändes nu iår som treåring så det är inte så konstigt om du inte har hört talas om honom

Här är en bild på honom:
Tsarevitj.jpg

Stammen är
e Prince Thatch xx 060039482 u Lambada 317603388 e Lanthan DE 331 314319478

Vill du veta fullständiga omdömena om honom från Bruksprovet tittar på på ASVH:s hemsida, här är en direktlänk: http://www.asvh.se/hingstar/3aringar07.htm
Tsarevitj ligger som 3:en hingst i listan.

Här är ASVH:s avelsrekommendationer om honom från deras hemsida:
Tsarevitj 1130:
En son till fullblodshingsten Prince Tatch xx, som med sin ädelhet och sina goda
grundgångarter karaktäriserade av lätthet och ”uppförsbacke”, bör passa som förädlarhingst
till de flesta ston för en målinriktad dressyravel. Tsarevitj 1130 har även visat prov på en god
inställning till hoppning och på en mer än tillfredsställande hoppteknik.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 069
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 161
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var... 2
Svar
30
· Visningar
3 039
Senast: Dopy
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon... 4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka