Miss Sixty

Trådstartare
Jag är ett acelsto efter Cardento - Cortez - lugnar II, hon är startad upp till 135 innan en skada satte stopp för tävlandet när hon var 7 år.

Hon är ca 180 hög så letar efter en liten kvick hingst.

Tacksam för hjälp :)
 
Sv: Hingstval

Jag föreslår Hasard eller Starkko. Båda tävlas av Victoria Almgren och jag var och tittade på dem när hon hade hingstvisning. Jag valde Hasard till mitt sto då jag tyckte han hade bättre exteriör och kanske något bättre teknik än Starkko. Med båda var smidiga och kvicka i sin hoppning.
 
Sv: Hingstval

click and cash, Hip hop, Camaro M, Heartbeat, om du vill ha prestations hingst?
Annars finns ju gott om unga talanger som har mkt fullblod bakom sig. Jag såg oxå hingstvisningen av Hasard och fastnade för honom men någon som kan förälda är ju Quintus RAA, Starrko var stor och tung, såg även honom på 3års där han hoppade 10-10 men han är ju en grövre typ av häst..
 
Sv: Hingstval

Diamant de revel? En hingst med intressant stam. En hingst jag tror kommer utvecklas mycket, har börjat gå några Grand prix nu med sin nya ryttare. Kolla filmen från tullstorps hingstvisning, ser trevligt ut.

Eller annars Baltimore
 
Sv: Hingstval

Dirco eller Hip Hopp om du vill ha lite mindre, annars kolla så att där är mycket fullblod i hingsten så att du förhoppningsvis lättar upp avkomman även om den skulle bli hög.

Jag har en e: Heartbeat som är jätte ädel!
Nu är det mycket fbl i mamman 50% men dom avkommorna hon har lämnat innan är något grövre ändå.
Min är 172 nu som 4 åring men väldigt lätt och smidig att rida iaf eftersom han är så ädel :)
 
Sv: Hingstval

Skulle själv aldrig sätta en lång rygg (Hip Hop) på en märr e Cardento, men där är ju smaken som baken ... Vissa säger ju att det inte är negativt med långa ryggar inom hoppning.

Har "nästan" samma problem på min märr (178cm) men kommer inte betäcka i år.
Annars hade Starkko vart en av kandidaterna.

Durrant va en som min kompis tyckte (164 cm, pappa 170 men mamman bara 162, morfar 168, mormor 162 så de har försökt få avkommorna större men knappt "lyckats" så de verkar lovande på stora märrar ;) )

vet att hon tipsa om en till men glömt bort namnet ... Dock har jag för mej att den andra hon tipsa om va lite "grövre" i typen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval

Hur är det med Stakkato eller Diarado? De är väl kvicka som få, o om jag inte minns fel är väl Stakkato inte speciellt stor heller?
 
Sv: Hingstval

Jo nu hittade jag vilka mer hingstar hon tipsa om ;)

Common Sense (164 cm, pappa 168, mamma 170, mormor 158) Så de e ju ett vågspel med honom gällande mankhöjden


Nej jag går inte enbart på mankhöjden men om det finns "vettiga" hingstar under 165 kollar jag upp dem i första hand, stam, kroppstyp, meriter (egna, avkommors eller "släktens") osv.
Min häst har även hon en (i mina ögon) kanonstam så jag vill gärna fortsätta på den linjen (bra stammade) .. Hade dock Cortez fortfarande funnits :d då hade jag gladeligen tagit honom (nästan iaf :D )
 
Sv: Hingstval

Common Sense har Cardento som morfar, så det blir kanske lite väl nära.

Dock skulle ju ts kunna försöka sig på en repris och ta Common Senses pappa Contendro I!
 
Sv: Hingstval

Common Sense har Cardento som morfar, så det blir kanske lite väl nära.

Dock skulle ju ts kunna försöka sig på en repris och ta Common Senses pappa Contendro I!

:banghead: Åhh tänkte ju inte på Cardento (trots att jag kolla stammen på CS :o ) Tur andra har huvvet på skaft ;)
 
Sv: Hingstval

Mitt sto fick ett föl 2010 efter Hip Hop jättefin men hon blev väldigt stor. Dock avlivades hon som 1 1/2 år och var då lika stor som 3 åringar i samma flock

Kan nämna att temperamentet är väldigt viktigt också då detta sto är väldigt skarpt.
 
Sv: Hingstval

Bravour är en mycket trevlig hingst som förutom att han är snygg både kan hoppa och röra sig.
 
Sv: Hingstval

Bravour är en mycket trevlig hingst som förutom att han är snygg både kan hoppa och röra sig.

Fast han är ju stor och inte direkt ädel? Inte för jag har nått emot honom, ska troligtvis själv betäcka med honom, men han kanske inte är vad ts eftersöker? Eller temperamentet verkar väldigt bra på honom iof, men liten är han knappast...
 
Sv: Hingstval

Jag söker lite samma typ av hingst som du gör, men mitt sto lämnar stort, så ibland blir det inte mindre avkommor än stoet, även om man väljer en hingst som statistiskt sett lämnar mindre avkommor. Den enda som blivit under 170 cm är e. Acacio, men det kan också bero på att det var hennes första föl.

Stakkato och hans söner Satisfaction och Stalypso kan alla lämna lite mindre avkommor som är kvicka med en hel del tryck i hoppningen. Nintender och Contant Q kan också lämna mindre avkommor av de jag har sett. Acacio ligger på -3.1 i blup gällande mankhöjd, så han lämnar också mindre avkommor.

Jag vet att Stakkato och Satisfaction kan lämna lite tuffare hästar. Av de hingstar jag använt så är de två avkommorna till Stalypso jag har milda och ganska känsliga hästar, Satisfactionen är tuff, och Acacion har alltid varit snäll, medgörlig och en rätt så cool häst.

Sedan är det Cor de la Bryere i de hingstar jag nämnt, utom i Stakkato, men det blir först i 4+4 led i avkomman för din del.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
433
Senast: tara
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 821
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 366
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 488
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp