Hingstval...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Freja05
  • Startdatum Startdatum
F

Freja05

Nu behöver jag verkligen era sunda åsikter och funderingar för jag har kört fast kan man säga...
Ska betäcka mitt 3 års sto som är e. Aerline H- Alphen Furst-Niarchos.
Kan bara inte bestämma vilken hingst.
De kandidater jag har just nu ( är öppen för förslag!!) är Cabachon ,Heartbeat och Balou du Rouet.
Tanken är att få ett föl som kan säljas. Bra temperament och korrekta exteriört är egenskaper jag önskar.
Förslag?

Sv: Hingstval...

Jag gillar både Heartbeat och hans avkommor, har träffat på många avkommor som både rör sig och hoppar bra. Oftast är de väldigt snygga med bra typ.

Vad sägs annars om Baltimore? e. Balou du Rouet Snygg hingst som nog kan utvecklas fint med Malin

Vi har för tillfället två avkommor e. Balou du Rouet i stallet, 3 år resp. 4 år gamla, ej samma möderne, i stallet. Oj vad de hoppar! Men de är båda två rätt nerviga och speciella hästar, så vad är bra temperament för dig? Känsliga och lättlärda är de med mycket energi, men man också får vara väldigt stadig i sadeln. Har hört samma från en bekant i Tyskland som ridit en del Balou hästar.

Fölmarknaden är tuff i dag, så det ska nog vara en utmärkande hoppstam om fölet ska sälja sig självt. Jag kan tänka mig att avkommor efter t ex Cardento, Indoctro, Sandro Boy, Plot Blue, Winningmood, Stakkato och Chacco Blue som är lite äldre hingstar med egna meriter i sporten kan vara intressanta i kombination med ett meriterat möderne.

Tack för svar! Har kikat lite på Baltimore. Stoets mamma och en del syskon har lite " hjärnspöken" ibland ,därför vill jag inte ha ett stressigoch nervöst temp. Känslig coh lättlärd är en annan sak tycker jag och inte negativt .Stoet som ska betäckas är ofta "vaken" men på ett positivt sätt och lättlärd enligt de som hon står hos nu.

Jag har en ettåring e. Heartbeat som jag är väldigt nöjd med. Hon är snygg att se på och har ett härligt temperament. Tuff utan att vara dum och snabb i tanken. Hon tycker att det är skitroligt att hoppa och gör det gärna där hon har möjlighet.
Möjligtvis är jag lite orolig för att hon blir lite liten, men det kommer i sådana fall från stoet.

Funderade på Heartbeat på mitt fullblodsto då jag verkligen gillar den hingsten. Tycker att det blir mycket pengar i dessa tider med 5000 dkr i språng. Är det brukligt med så mycket i språngavgift? Tittade i stället på hans son Hasard som blev godkänd i år. Han är ju billigare med klart man vet ju inte vad han ger för avkommor.
Tycker som föregående talare att Baltiomore är en väl tilltalande hingst men fryst gör att jag avstår. Tornesch är ju en vacker hingst och har presterat väl, kan det vara något?

Tornesch kommer också att vara på fryst. De satsar på OS och eventuellt så kan det finnas färskt efter OS enligt språngrulla

Liknande trådar

Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
H
Avel Ja då har man kommit till tiden då lillan ska fylla 3 och tankar på betäckning är i full gång. Jag har några egna funderingar men önskar...
2
Svar
29
· Visningar
2 856
Senast: Helena T
·
Avel Jag behöver en plan B till mitt sto, vilket då innebär att välja en hingst. Hon är e.Bonaparte- Carriär - Abbé, ganska långlinjerad...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 745
Senast: lady_vip
·
Z
Avel Hej alla! Efter att mitt sto verkar vara halt igen börjar jag fundera på att betäcka henne och vill gärna ha hjälp med hingstval...
Svar
10
· Visningar
959
Senast: Zog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix