Hingstval till stort sto e:Bayron..

Kaba

Trådstartare
Jag har nu bestämt mig att försöka få mitt sto dräktigt till våren.
Jag är dock totalt okunnig inom detta område och skulle tacksamt ta emot tips, råd och tankar.

F.1996 e.Bayron ue: Warrigal.
1,78 hög men ändå relativt lätt i kroppen. Rör sig kanonfint!
Väldigt positiv och samarbetsvillig häst.

http://www.youtube.com/watch?v=YQ1Ri_EfhlE

Skulle nu gärna vilja få ner storleken på fölet en aning. Och min största fundering: Är det jättedumt att tro att man kan få fram en häst som kan hoppa hyffsat med denna stam på modern?

Och vilken hingst tycker ni skulle vara en bra match på detta sto?

Jättetacksam för svar!

Sv: Hingstval till stort sto e:Bayron..

Vad vill du har ut av avkomman mer än en mindre storlek?

Vill du ha lite hoppning i avkomman så välj en gångartshingst som även kan hoppas, att välja en hopphingst med dåliga gångarter kan leda till en avkomma som varken kan hoppa eller röra sig. Hermes t ex, 161 cm, har för mig att han hoppade 7 7 på bruksprovet, och från en stam som lämnat högt tävlande hästar i både hopp och dressyr.

Vad är 'hoppa hyfsat?'

Jag har ett sto e. Bayron som jag hoppar 110-115 cm i banhoppningen och hon har gått debutant FT. Det går att ta upp henne mer om man vill.

Hon har en dotter e. Nobel som också hoppar fint, tanken är att det ska bli hopphäst framöver (3 år nu).

Nån sa en gång att 'alla' hästar kan hoppa 130 med rätt ryttare, det vet jag inte om det stämmer, men de flesta hästar klarar iaf lätta klasser.

Har ett sto i avel med stammen Bayron- Chirlon- Torbolt. Hon är inte riktigt lika hög som din, ca 170 cm, långbent, bra typ! Hon har funkat bra ihop med R- blod (fått föl e Rubinrot & Rosevelt), i år är hon dräktig med Maserati (Metáll- Tip Top- Magritte) som är mätt till 165 cm och är av betydligt nättare modell. Enligt språngrulla.se fick han en hel del hoppstammade ston förra året så det kanske kan va något att kika på?

Och jag har ett Bayron-Lambert-Prince Fair XX som haft en -08 e.Don Romantic och iår är dräktig med Shooting Star.
Även min dam är allround och det märks i vissa fall då hon blir extremt uttråkad av att få göra samma saker hela tiden eller inget alls!

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka