Hingstval till Riccionesto!

S

sydney

Jag har ett sto som ska betäckas till våren efter 3-årstestet. Eftersom jag inte haft något dressyrstammat sto innan vill jag ha lite hjälp med hingstval, vill ha en säljbar, attraktiv avkomma!
Den ska helst både röra sig mycket bra och kunna hoppa, och eftersom stoet bara blir runt 160 vill jag ha en hingst som lämnar stort. Stoet är extreriört korrekt, rör sig bra men jag vill gärna ha ännu mer galopp. Har mycket bra temperament så det har ingen betydelse hur hingsten är:)
Hennes mor är syster till Sack 907 i övrigt vet jag inte mycket om mödernet. Här finns hela stammen: http://ihbc.se/app/servlet/ShowRid49ny?Intidnr=177810

och här provar jag lägga in bild:
flurryfront.jpg

flurry.jpg


Jag har funderat på lite olika hingstar men är öppen för förslag. Tacksam för hjälp!:bow::bow::bow:/Linda
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Är det ingen som har några ideer? Jag har för mig att det finns felr med Riccione-hästar här inne men kan ha fel.
Vore tacksam för hjälp så om det finns nån som orkar med ett förslag så...
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Don Schufro-blod, ex Bocelli kanske?

Min avkomma e. Riccione har Don Schufro som morfar. Oerhört begåvad häst med mycket bra gångarter och supertemp! :)
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Bocelli gillar jag, men hade inte han typ 3:a på hoppning på bruks, eller har jag blandat ihop honom med ngn annan? Vill gärna ha en avkomma som kan hoppa lite iaf...
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Bocelli gillar jag, men hade inte han typ 3:a på hoppning på bruks, eller har jag blandat ihop honom med ngn annan? Vill gärna ha en avkomma som kan hoppa lite iaf...

Den här hästen kan i alla fall hoppa, men jag vet inte om jag hade fäst någon vikt vid hoppförmåga på en så renodlat dressyrstammad häst.
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Jag har sett många fina föl/åringar efter Fidertanz på R-blod. De har haft starka överlinjer, bra gång över lag samt av bra storlek.

Kanske en Sandro Hit son? Jag är personligen inte superförstjust i det blodet med rör hon bra bakifrån kan det kanske vara ett alternativ.
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Jag hade satsat på att ta en ren dressyrhingst till henne i alla fall. Kanske De Noir eller någon åt det hållet? Bocceli skulle med kunna vara bra!
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Bocelli gillar jag, men hade inte han typ 3:a på hoppning på bruks, eller har jag blandat ihop honom med ngn annan? Vill gärna ha en avkomma som kan hoppa lite iaf...

Även dressyrhingstar måste väl få hyfsade poäng på hoppning för att bli godkända? Eller har jag fel?
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Nej, jag kanske inte borde fundera så mycket på hoppförmågan när det gäller det här stoet. Får ju förhoppningsvis en hoppare med mitt andra sto:)
Bocelli känner jag iallafall till, de andra hingstarna som nämns i denna tråden, De Noir, Fidertanz m fl har jag egentligen ingen aning om vilka de är annat än till namnet. Har inte kollat på dressyrhingstar innan:angel:

Men ni tycker alltså att jag ska satsa på en renodlad dressyrhingst? Hade annars funderingar på ex Corlensky (fick en avkomma e honom i år som var fin), Briar, Camaro m fl som har lämnat lite dubbeltalanger, men det kanske vore dumt att ta en hoppstammad som lämnar gång istället för en dressyrstammad som kanske kan lämna lite hopp?
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Jo så är det men jag har ändå för mig att Bocelli fick riktigt låga siffror just på hoppningen, men som sagt jag kan minnas fel.
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Finns en jätte fin hingst som heter Royal Dance superfin med bra gång ganska stor;);)
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Hon rör sig bra bak, skulle säga bättre bak än fram. Hon är lite rak fram, skulle vilja ha mer knälyft och luft, men visst hon rör sig bra.
Kan du ge exempel på Sandro Hit söner?
Fidertanz såg ju trevlig ut nu när jag hittade en hemsida med honom, men jag vågar inte chansa på en så dyr språngavgift på ett 3-årssto som man inte vet dräktighetsmöjligheter på, blir hon inte dräktig och man måste byta hingst är det alldeles för mkt pengar i sjön...
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Hittade royal dance på samma sida som fidertanz, även han har för hög språngavgift för att jag ska vilja chansa, har ju ingen aning om hur lätt stoet tar sig:angel:
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Okej förstår: Painted Black kan ju vara ett annat tips en riktigt fin hingst med bra gångarter :bump:
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Danzas tror jag blir säljbart.
Maken till rörelsemekanik!
Såg honom löshoppa som 3åring hellre än bra, men han trillade inte i alla fall! ;)
Och han var vid mycket gott mod!
mvh
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Den hästen känner jag igen, den har jag sett på annons när jag letade unghäst. :)
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Japp hon var på annons nyss, innan jag köpte henne:)
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Danzas har jag kollat på och gillar jättemycket!
Lämnar han stort ? Jag har inte sett några avkommor alls...
 
Sv: Hingstval till Riccionesto!

Sådär, då plockar jag upp min gamla tråd istället för att starta en ny:laugh:. Samma fråga gäller fortfarande, vilken hingst ska jag ta till stoet? Klistrar in länk till stammen igen http://www.blup.se/sv-SE/horses/177810-jus-de-fleur-swb

Hon betäcktes aldrig 2008, istället fölade hon (resultatet av en tjuvbetäckning som jag inte var medveten om när jag skapade tråden). Därför ville jag inte betäcka om henne direkt, eftersom hon är så pass ung.

Fölet blev oerhört vackert, högställd, elegant med ännu bättre rörelser än sin mor. Pappan till fölet var e. De Noir-Amiral-Brabant, men tyvärr inte godk. såklart.

Hur som helst, nu ska mitt sto betäckas i år, och jag har tänkt om helt och vill ha en renodlad dressyrhingst, ingen multitalang som det var på tal om innan. Vill ha en hingst med stor, luftig gång, bra storlek och helst inte fux:D. Stoet kan bidra med bra typ dock liten ca 160, bra ben, supertemp, bra gång ffa skritt+trav, lätt, ädel modell och hög ridbarhet.

Hjälp mig nu. Jag har kollat runt på tänkbara hingstar, men inte kunnat bestämma mig.
Mina kandidater så här långt:
Quaterback (vet ej om det går med skicken?)
Faustinus (rör han sig tillräckligt bra?)
Bocelli (kommer finnas massor av avkommor på markanden, går det att sälja?)
Channon (fin men finns intresse att köpa avkommor eft honom)
De Noir (hittar ingen info )
Don Romantic


Tackar på förhand för alla möjliga tips jag kan få. Vill inte använda FAI men annars är jag öppen för alla förslag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hingstval till Riccionesto!

vilken hingst bestämde du dig för?

Jag har också en häst e. Riccione :laugh:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 555
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 581
Senast: pastejja
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: Marty
·
Avel Jag har ett fantastiskt sto e OBOS Quality, hon både rör sig bra och hoppar super, fantastisk inställning till allt arbete, ja kort sagt...
Svar
1
· Visningar
1 025
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp