Hingstval till hbl-sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hopp_o_galopp
  • Startdatum Startdatum
H

hopp_o_galopp

Min stackars älskade, underbara tjej har ju gått och skadat sig och jag vet inte hur länge hon kommer att behöva vara konvalescent. Detta har lett till att jag överväger att betäcka henne. Men nu är frågan... med vem? Jag har några hingstar som jag tycker verkar intressanta, men jag tänker inte avslöja vilka de är ännu - utan vill låta er spekulera och tipsa lite helt opåverkat från min sida! :)

Min kusa:

Hon är dock inte riktigt så lång i kroppen som hon ser ut på ovanstående bild... Utan denna är nog mer rättvisande (men visar även den andra eftersom hon där inte har någon utrustning på sig) bortsett från den runda sommarmagen:

Har följande stam:
alice_stamtavla.jpg

Jag tror att hennes sluthöjd blir ca. 167 cm, men har ganska "stora" gener bakom sig (eller ja, hästar som normalt lämnar ganska höga hästar - hon är bla stoets minsta avkomma - ej yngsta). Hon är social, snäll, lätthanterad, för det mesta cool - men kan ha känsliga stunder och de gångerna kan hon bli uppjagad innan hon lugnar ner sig. Både pappans och mammans sida har "multitalangblod", och jag vill gärna fortsätta på den linjen - vill ha en välhoppande häst med bra gångarter.

Och som förtydligande så gäller det halvblodsavel, vill ha gröna papper.

Så - fram med det! Vad har ni för tips?? :bump:

Sv: Hingstval till hbl-sto

Vet inte han kommer att vara tillgänglig nästa år man jag känner rent spontant att Falsterbo skulle kunna passa henne.

Känner inte till honom så väl, måste jag erkänna. Han ser jättefin ut, undrar dock om det blir "för mkt" dressyr? Jag vill ju helst få en hopphäst som kan tävla dressyr också hellre än en dressyrhäst som kan tävla hoppning också - om du hänger med på skillnaden? Vet du något om hans avkommor - blir det hopp, dressyr eller multitalanger? :) Vet du varför de slutade tävla hoppning och började med dressyr istället?

Hittade nu denna tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?p=12546610 men vet du något om avkommor utomlands?

Hittade en utländsk sida där de visade hans egna hoppoäng och de var ju ganska mumsiga! :d
"Besides good results in dressage he gained highest score in jumping: ease to ride in jumping by test rider: 8,5; trot: 8,0; gallop: 9,0; jumping tendency: 9,0."

Senast ändrad av en moderator:

Är du intresserad och vill ha sanna fakta om honom ta kontakt med licenshållaren, jag vet att hon mer än gärna lämnar information om sina hingstar.
Skulle tro att han slutade sin hoppkarriär för att ägaren är dressyrinriktad.

Okidoki. Tänkte bara det kunde vara bra med opartiska åsikter. :)

Tips på andra hingstar emottages varmt!! :bow: Kom igen nu - bomba mig med förslag!!!

Jag skulle kolla på Emilion-blod. dvs Emmerton, Niveau eller Empire.

Eller ännu hellre Calido (tyvärr tror jag dock att det kan bli en jättehäst!)

Empire tror jag kan passa, han är inte så stor och ganska smidig modell. Ditt sto verkar vara av den bastanta typen så definitivt en ädel, lätt hingst till henne.

radiotaor-contender sonen som blev godkänd i Sverige som 3-åring o sen godkänd som 4-åring utomlands...kommer dock ej ihåg namnent på honom...:(.
Anars tänker jag på carland som både hoppar o rör sig bra :)

Carême 1153 menar du? :idea:

*delvis knapplån*

Tackar o :bow: för alla förslag - mera mera! :D
(Googlar nämnda hingstar för fulla muggar!)

Sen en liten reservation på hingstar m för liknande stam - linjeavel i all ära, men det är ju trots allt inavel och eftersom hon redan har capitol - cor de la bryére samt ramiroblodet i sig så kanske det inte bör vara för mycket sådant i hingsten jag väljer.

Hopptekniken ser du väl på bilden :D
Här kommer två bilder... :angel:

Hon är en riktig hopptalang! Gångarterna är bra, men det märks att hon är avlad för hoppning - inte dressyr. Galoppen är bäst. Hennes halvsyster (samma mamma) har dressyrpappa (Rotspon) och är tvärtom. Har dressyrgångarter, kan hoppa men är inte alls samma talang som "Alice".

Tyvärr ej visad då treårstestet sammanföll med alla våra examensprov och jag hann/orkade helt enkelt inte. :(

Jo, det är ju kul med föl - men inte av denna anledning... :cry: Jag har ju sett fram emot fyraårschampionat, Breeder's osv. Nu vet jag inte vad det blir med något av det...

------------------------------------------------------------------------------------

Kom på att jag ju har laddat upp en video på henne (den där hon hoppar ur paddocken). Dock gör inte videon henne rättvisa eftersom hon är sommarfet och mest fjantar runt - hon har bättre gångarter än vad hon visar där. ;)

http://www.youtube.com/watch?v=JKoDhSkSF3E

ok.;)
hon ser ju rätt rejäl ut i typen eller ja mer åt det grövre än ädla hållet förstå mig rätt, tycker du hon är "lagom" eller vill du ha en mer lätt modell?
om du inte tycker Capitol blodet är för nära så hade jag helt klart kollat på Cardento, annars tror jag även Calido I, Cellestial, Goodtimes och Aerline H hade passat bra.
alla dessa förutom Cardento ger och har även bra gångarter.
Iförsej fick våran Cardento hingst bra gångarter med men inte så jättebra som Cellestial bebisen har.

Fetcher N kanske?
Bra gångarts poäng men är ju en hoppare, multihingst:D

Tycker att han är fantastikst fin :love:

Hon är maffig (precis som mor och far sin), men är långt ifrån tung. Hon har ett lätt steg och är väldigt "lätt i handen" med en trevlig egenbalans - hon känns och är inte alls så "kraftig" som hon ser ut att vara. Däremot vill man ju inte att bebisen som kommer ut blir någon kraftig "blobb". Men är den bara så lätt i typen som hon är (trots den maffiga exteriören) så är det ju lugnt. :)

Hon är ju som sagt sommarfet på alla bilder/videon också förutom den översta bilden (som är tagen på hennes treårsdag).

Morsan "Sita"
DSC03070.jpg

DSC03133.jpg

Farsan Alcatraz
Alcatraz1092_2.jpg

Alcatrazhopp.jpg

Förutom att det kommer ta flera månader (enligt veterinär) för henne att bli bra från lymfangit och muggangrepp så har hon blivit sparkad på ett framben och skadat gaffelbandet. Hon har stått över en vecka redan på djursjukhuset och vi vet inte när hon får komma hem. De vet fortfarande inte hur allvarlig gaffelbandsskadan är, benet är så tjockt att det var svårt för dem att se på ultraljudet. De ska vänta tills svullnaden går ner lite och sen ultraljuda igen - sen vet vi mer om hennes närmaste framtid... Men just nu är det inte kul alls... :(

ok usch vad tråkigt
menade inte att hon var grov tycker mer hon ser lagom ut i mina mått men så föredrar jag hästar som inte ser ut som spetor heller;)
men tror ändå någon av hingstarna kan passa

* knapplån *

Ser nu på bilden på Alices mamma "Sita" att det ser ut som om hon har ett krokigt framben - men det har hon INTE! Ifall någon skulle lägga märke till det/tänka på det.

Det kommer låta som jag hakat upp mig eller får betalt av hingsthållaren :D,men så är inte fallet.

Laptop :love: har hoppstam,tävlat dressyr,ger multi och mycket trevliga ridbara,lättlärda,smidiga avkommer (har haft 2 här)

De Niveaus avkommor jag har sett ser riktigt fina ut, kan det vara något?
En annan hingst som jag ganska nyligen fått upp ögonen för är Last Liberty.
Det beror ju på vad du vill satsa.. Finns flera hingstar som kan passa. Jag hade gärna haft ett Alcatraz-sto i avelsboxen om jag hade haft plats och råd med en till..
/U

Ja, ju mer jag tänker på det desto mer tycker jag också Niveau (även om jag redan har föreslagit honom)

Märren har ju en jättefin hals och det är väl Niveaus svagaste punkt (eller kanske var - han kan ju ha vuxit till sig) och blodslinjerna blir ju en superhärlig mix !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka