Hingstval till fullblod

QuickStar

Trådstartare
Är ute och velar om hingstar till mina ston och har lite huvudbry om min 5åring, eller ja 6åring är hon ju snart.
Tanken var att det skulle bli tävlingsbanan nästa år men nu blir det nog betäckning ändå.

Hon är 163cm hög men det är mycket häst att rida, lite kort rygg, korrekta ben, aningens lågställd. Född med bakbenen under sig och har ett j*vla påskjut. Mycket lätt för samling och gör riktigt fina ökningar. Riktigt fina gångarter med mycket luft.
Hoppar bra - ingen super kapacitet men ok, lite "fullblods-framben" och är väldigt försiktig om sig i banhoppningen. Ute i terrängen är det däremot annorlunda, går fram över allt och är urcool.
Lite mycket nerver ibland men det går att hålla henne på mattan för det mesta. ;) Väldigt ridbar, lättlärd och arbetsvillig.
Hennes stam är riktigt bra, finns mycket intressanta blodslinjer för Fälttävlan men också för dressyr.
Funambule - Valiyar - High Top (han är morfar till Lauries Crusador)

Av avkomman förväntas det bli en fälttävlanshäst, jag skulle önska lite mer höjd och lite längre rygg, samt mer hoppkapacitet.
Hennes temprament behåller jag gärna på avkomman men det får inte bli mer nerver då kan det nog lätt bli för mycket av det goda :o

Hon är i år dräktig med Alligator Fontaine och tog sig på första försöket, ett skick.

Jag har tänkt på främst Majim G men även Niveau, Advokat, Cyrano de Bergerac eller Alligatorn igen om fölet blir bra.
Sen är jag även grymt inne på att lägga Anglo på henne och då Business x :love:

Har även funderat på om man skulle lägga en ren dressyr hingst på henne, men jag drar mig lite eftersom jag funderar på hur säljbar en dressyrhäst är med 50% fullblod i? Visserligen välstammat xx men ryttare brukar ju tyvärr ha mindre koll på sånt.. :crazy:
Stoet är annars väldigt lämpat för dressyraveln tror både jag och flera bekanta som är dressyrinriktade både som ryttare och uppfödare.

Salig blandning på hingstar och alldeles för många! Hur ska jag kunna välja?
Behöver hjälp att sålla och ta fram några toppkandidater, har ni andra passande förslag än mina så är de varmt välkomna!

Sv: Hingstval till fullblod

Majim G låter bra tycker jag, eller Nobel? (plankar Pooh ohämmat, som synes)

Majim G och Nobel är bra tips! :idea: Varför inte Aerline H?

Jag är faktiskt väldigt inne på just Majim så det låter bra att man får lite medhåll.
Har ju träffat Majim live och är mycket förtjust i han.

Nobel är en mycket trevlig multi talang men jag tycker han är lite för kompakt för detta sto, kort rygg?
Har dock inte sett någon bra exteriör bild på han så det är svårt att avgöra med säkerhet.

Aerline går bort av personliga skäl.
Avkomman ska, om det blir ett sto, behållas för framtida avel och Aerline är inget jag vill ha i mina avelston.

Vad tror ni om Buiness x då?

Det som är trist med Business* (enligt mig) är att det blir så väldigt liten andel arabblod i en avkomma med xx-mamma så det känns knappt som en anglo.

Det finns ju några fina dressyrhästar med rent fullblodsmöderne, frågan är ju bara vad ditt sto själv har att lämna till avkomman? Mitt eget xx-sto har ju själv väldigt bra rörelser, inte bara "för att vara fullblod" utan de är bra. Jag har haft funderingar på en renodlad gångartshingst till henne, eftersom årets fölunge med gångartsponnyhingst blev väldigt bra. Men, som sagt, stoet själv måste nog ha väldigt bra gång för att det ska bli bra.

Vad exakt är det för fel i Aerline H och varför vill du inte ha han i stamtavlan? Aerline H är ju en supertrevlig hingst! :idea:

Jo jag håller med om det med Business.. avkommor med xx-morsa hamnar ju i AC registret och som du säger - känns inte riktigt som en anglo. :(

Hon har inte bra gångarter för att vara fullblod, hon har bättre gång än många riktigt fina dressyrhästar. Här "hemma" på klubben finns mycket dressyrfolk, duktiga och mindre bra blandat på olika nivåer, många av dom är riktigt imponerade över hennes gång och som sagt inte bara "för att vara ett xx"
Jag skulle lätt lägga en dressyrhingst på henne om jag ville behålla avkomman själv, (jag är inte särskilt dressyr intresserad) utan den ska isf säljas.
Eftersom hon har så bra gång och ridbarhet tror jag att med rätt hingst kan det bli riktigt lyckat men det måste ju vara säljbart också annars kvittar det ju i mitt fall känns det som.
Nja dressyr projektet får nog vänta några år tror jag :D
Känner mig inte modig nog just nu :angel:

Vad exakt är det för fel i Aerline H och varför vill du inte ha han i stamtavlan? Aerline H är ju en supertrevlig hingst! :idea:

*han är för kort och kompakt för mina ston
*har ett lite agg mot hans förra hingsthållare som hänger kvar
*jag gillar inte hingsten ö.h.t

JAG tycker inte att det är nån super trevlig hingst, är absolut inget som faller mig i smaken. Men smaken är ju som mången gånger sagt innan - delad.

På mina ston = never gonna happen.

Jag har ett fullblodssto på snart 5 år som jag också letar hingstar till just nu. Jag har haft ett par stycken på förslag, men fy bövelen vad svårt det är. Precis som dig ska en fälttävlans avkomma fram.

Dock gillar jag Aerline H, men jag tycker att han blir lite dyr på min förstagångare. Det är ju inte ens säkert att hon tar sig.

Kommer att följa denna tråden i alla fall!

Här "hemma" på klubben finns mycket dressyrfolk, duktiga och mindre bra blandat på olika nivåer, många av dom är riktigt imponerade över hennes gång och som sagt inte bara "för att vara ett xx"
Jag skulle lätt lägga en dressyrhingst på henne om jag ville behålla avkomman själv, (jag är inte särskilt dressyr intresserad) utan den ska isf säljas.

Jag vill bara förmedla till díg att de avkommor jag sett efter Nobel har överraskat positivt varje gång.
De har absolut inte varit korta eller burkiga. De har varit taktfasta, och framförallt när de kommit under ryttare så har de utvecklats mycket positivt. Gillar verkligen det jag ser:d

Att de sedan verkar ha ett mkt trevligt temperament gör ju inte saken sämre.:smirk:

Om du bara valt bort honom för hans korta rygg så tycker jag kanske att du ska kika lite grundligare på hans avkommor...

Men som sagt tidigare.... världen är full av fina hingstar, så valen är aldrig lätta...

Jag vill bara förmedla till díg att de avkommor jag sett efter Nobel har överraskat positivt varje gång.
De har absolut inte varit korta eller burkiga. De har varit taktfasta, och framförallt när de kommit under ryttare så har de utvecklats mycket positivt. Gillar verkligen det jag ser:d

Att de sedan verkar ha ett mkt trevligt temperament gör ju inte saken sämre.:smirk:

Om du bara valt bort honom för hans korta rygg så tycker jag kanske att du ska kika lite grundligare på hans avkommor...

Men som sagt tidigare.... världen är full av fina hingstar, så valen är aldrig lätta...

På de bilder (få till antalet) jag har sett av Nobel så ser han kort ut, har tyvärr inte sett överdrivet många avkommor (mest föl) så det är svårt att avgöra hur hans rygg ser ut och hur avkommorna blir.
Mitt sto drar 130cm i täcke så hon är väldigt kort, skulle gärna se att avkomman blir mer långlinjerad.
Ska bli spännande att se hur Alligator avkomman blir.:d

Niveau då? Vad tros om honom till mitt sto?

Cagancho? Jag har blivit helt såld på hingsten och till ett fullblodssto som är lite kort i ryggen, och om jag letade snygg hopphingst som bevisat att han nedärver sin hoppförmåga hade jag absolut övervägt honom både en och två gånger. Han rör sig dessutom trevligt och har mycket utstrålning, och det är ju inte tråkigt..
U

Niveau då? Vad tros om honom till mitt sto?
Niveau har väl fått kritiken ngt lågställd om jag inte missminner mig.
Inte för att jag håller med om det, men det kanske är det som talar emot honom till ditt sto...

Jag har tänkt använda honom till mitt sto med fullblodsmöderne, men hon är väldigt högbent.

Då stryker vi Niveau till detta stoet.

Jag är väldigt förtjust i hingsten men hade egentligen tittat ut honom åt ett av mina andra ston -hon är mer högställd, så kanske ett annat år.

Cagancho? hmm vilken är nu det? Vem står han hos? = vart hittar jag mer info? :D

Jag tycker Tsarevitj verkar vara en trevlig hingst, han är ju 50% fullblod så det kanske kan passa din dam.

*kl*

Cagancho ser trevlig ut, lyckades dock inte titta på videon som fanns på honom. Ska absolut tittas närmre på!

Ludwigs Champion gillar jag, sån härlig uppsyn! Eftersom han är så grov tror jag han kanske kan göra sig bra ihop med ett xx-sto.

Tsarevitj gillar jag skarpt, speciellt hans fulllbods linjer, dock ifrågasätter jag även på honom ryggen? Han ser väldigt kort ut.
Honom har jag på framtidslistan för mitt stora sto.

Återstår att se om dessa två blir godkända igen nästa år bara.

Jag kom på en till som jag tycker är otroligt vacker och uttrycksfull, det är Szkopul 929, dock kanske du tycker att även han har lite kort rygg.

Han är trevlig och jag har tänkt på han förrut men jag stryker han pga avståndet, 20-25mil kan jag tänka mig att köra sto och föl men inte längre än så och jag har väl ca 45mil enkelresa till honom :(

Jag gillar också Szkopul skarpt och tror absolut att han skulle passa till ditt sto. Håller inte med om att han är kort i ryggen. Men sen betäcker han enbart naturligt och då har du en resa på 40-45 mil enkel resa.

Liknande trådar

Avel Länk till ASVH: http://www.asvh.se/nyheter_behallare/avelsindex-2012-klara Hoppningen domineras av Indoctro, Contendro, Cardento...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 418
Senast: Fenestra
·
Avel Behöver lite råd, nya tankar och tips om hingst till mitt sto e Cortez- Amiral- Nepal. Hon själv är visad som treåring med 998678 och...
Svar
2
· Visningar
1 075
Senast: cirkus
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 134
Senast: Witzippa
·
M
Avel Tacksam för förslag på hingst! Funderar på att betäcka i år men vet inte riktigt med vad. Har inte hittat ngn som känns riktigt klockren...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 879
Senast: Myran00
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30