pastejja
Trådstartare
Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har gjort sitt bästa för att ta hand om mig på tävlingsplatsen. Inte lätt att få fantastiska poäng när ryttaren glömmer rida, andas och dessutom rider fel väg. Tränare(och domare) tycker det är självklart att hon ska i avelsboxen. Har diskuterat detta en del eftersom hon har gammal stam och hopplöst blup. Hon har varit frisk som en nötkärna fram tills i sommar när hon fick ledinflammationer båda fram. Hon har en otrolig arbetsmoral och energi och rör sig trevligt, galoppen är hennes svagaste gångart. Trygg, stabil och intelligent. Stenåldersstam med Hubertus som pappa och Magritte som morfar. Hon har bra konstruktion men är av den äldre typen. Bra ben och hals. Mycket lätt för att samla sig. Önskar att jag kunnat mer tidigare för det är en riktigt bra häst egentligen. Mycket utstrålning.
Första målet med avkomman är att jag vill ha en efterträdare, jag skulle vara väldigt nöjd med en klon egentligen. Jag önskar ett stoföl så jag räknar med att det kan bli en valack och denna behöver gå att sälja. Jag räknar inte med några jättesummor för hennes avkomma men jag vill inte ha en hingst som gör det svårare än nödvändigt. Hennes tidigare avkommor har präglats mycket av pappan i typ och temperament.
Det jag absolut vill ha hos hingsten, för att stoet redanhar detta:
-frisk och sund
-god arbetsmoral
-bra ben
-bra hals
-bra sadelläge
-lättsamt temperament
-hög ridbarhet
-bra storlek (stoet är 168-169,passar mig)
Övrigt jag önskar av hingsten är att den ger avkommor som:
-har längre ben
-bra galopp
-går att sälja (om det blir en valack)
Hög fertilitet står också högt på listan, då stoet är gammalt. Hon har fina brunster men det var ett tag sedan hon hade föl. Vi bor i Lund, funderar på om det är taktiskt att ta en hingst man kan köra till första försöket.
Jag har så klart tankar om möjliga hingstar, och vi vet inte vad som händer under bruksprovet. Tar gärna emot input.
Första målet med avkomman är att jag vill ha en efterträdare, jag skulle vara väldigt nöjd med en klon egentligen. Jag önskar ett stoföl så jag räknar med att det kan bli en valack och denna behöver gå att sälja. Jag räknar inte med några jättesummor för hennes avkomma men jag vill inte ha en hingst som gör det svårare än nödvändigt. Hennes tidigare avkommor har präglats mycket av pappan i typ och temperament.
Det jag absolut vill ha hos hingsten, för att stoet redanhar detta:
-frisk och sund
-god arbetsmoral
-bra ben
-bra hals
-bra sadelläge
-lättsamt temperament
-hög ridbarhet
-bra storlek (stoet är 168-169,passar mig)
Övrigt jag önskar av hingsten är att den ger avkommor som:
-har längre ben
-bra galopp
-går att sälja (om det blir en valack)
Hög fertilitet står också högt på listan, då stoet är gammalt. Hon har fina brunster men det var ett tag sedan hon hade föl. Vi bor i Lund, funderar på om det är taktiskt att ta en hingst man kan köra till första försöket.
Jag har så klart tankar om möjliga hingstar, och vi vet inte vad som händer under bruksprovet. Tar gärna emot input.