Hingstval till D-Day sto?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Loviza
  • Startdatum Startdatum
L

Loviza

Behöver lite tips på lämpliga hingstar till mitt hbl sto e D-Day. Vet att det är lite sent på säsongen men jag tänker prova.
Mitt sto är ca 163 cm och ganska lätt och ädel i typen, dock något lång rygg. Vill gärna ha en hingst som lämnar god typ-temperament ( D-day har väl inte det bästa ryktet på den fronten...) Mitt sto har tack och lov har bra temperament. Självklart ska det vara dressyrlinjer men helst en som inte är allt för kass i hoppningen.
Vill också ha en hingst med bra fertilitet på TAI.
Vilka hingstar brukar passa till Donnerhall-linjerna?
Det är första gången jag betäcker så jag kan erkänna att jag är ganskja kass på linjer och stammar...så jag hoppas på lite hjälp!

/Loviza

Sv: Hingstval till D-Day sto?

Är en helt nybörjare på avel och kan inte alls mkt om vilka linjer som passar med vilka men kan i alla fall skriva vilka hingstar jag hade funderat på.. :smirk:

Metall - otroligt snygg häst med en mkt bra trav, samt verkar väldigt lätthanterlig och bra i temperamentet..

Twiligt - Snygg smäcker häst med mkt bra gång, även han mkt bra i tempermentet (samt väldigt kelen i boxen).. (min häst är betäckt med honom..)

Silvano - Verkar var en mkt trevlig häst med bra gång som även hoppar trevlig, har dock aldrig sett honom själv..

Lycka till med betäckningen!! :bump:

Jag valde Gigolo 965 e Guinness till mitt sto, tack vare hans enormt trevliga temperament. Han är ganska kort i ryggen vilket jag tyckte var bra eftersom mitt sto är ganska lång. Gigolo är endast 1,62 vilket också var en fördel i mina ögon eftersom jag vill att avkomman ska bli kring 1,60.

mvh
Lejonelle

100-Tack för tipsen!
Mitt sto är ju inte så stort...vill om möjligt få en avkomma som blir över 165. Gigolo är nog i minsta laget, eller han kanske lämnar stort?

Har haft lite kontakt med Ängagården, de föreslog Dionysos, finns tydligen att få på TAI ( visst det blir lite linjeavel på Donnerhall men inte så många procent)

Vad finns det för hingstar i Sverige som företräder Weltmeyer och Rubinstein linjerna?

Snart måste jag bestämma mig....Hjälp!

Weltmeyerhingstar: Wetano, Waliant och Weltman. Waliant lämnar mycket gott temperament, bra storlek, snygga hästar som också hoppar bra. Han har Cordon Bleu-Gaspari på mödernet, så han har mycket bra stam! Weltman verkar lämna bra temperament och är en väldigt fin hingst tycker jag. Sedan finns ju också D'Avenir som jag inte sett något efter.
Rubinsteinhingstar: Silvano, Rubinrot, Rubignon och nygodkände rubignonsonen som jag inte minns vad han heter (nu kom det, Channon). Rubinsteinlinjerna verkar i mitt tycke lämna väldigt stora hästar men med bra temperament. Vi har en Silvanoåring på unghästbetet som är trevlig, social och fin.

Annat tips är Hermes eller hans far Rambo. Jag tycker att de är snygga hingstar som verkar ha väldigt bra ridbarhet och dessutom bra hoppsiffror. De ser mjuka ut att rida.

Weltmeyerhingstar: Wetano, Waliant och Weltman. Waliant lämnar mycket gott temperament, bra storlek, snygga hästar som också hoppar bra. Han har Cordon Bleu-Gaspari på mödernet, så han har mycket bra stam! Weltman verkar lämna bra temperament och är en väldigt fin hingst tycker jag. Sedan finns ju också D'Avenir som jag inte sett något efter.
Rubinsteinhingstar: Silvano, Rubinrot, Rubignon och nygodkände rubignonsonen som jag inte minns vad han heter (nu kom det, Channon). Rubinsteinlinjerna verkar i mitt tycke lämna väldigt stora hästar men med bra temperament. Vi har en Silvanoåring på unghästbetet som är trevlig, social och fin.

Annat tips är Hermes eller hans far Rambo. Jag tycker att de är snygga hingstar som verkar ha väldigt bra ridbarhet och dessutom bra hoppsiffror. De ser mjuka ut att rida.

Hermes är väl ny för i år eller? har för mig att jag såg honom på bruksprovet. Får kolla om han finns på någon hemsida

Egentligen är det ju helt omöjligt att tipsa om hingst utan att känna till ditt stos egenskaper, både exteriört och gångartsmässigt men ska man göra det ändå så tänker jag spontant på Rubinrot.
Tyskarna passar sig för att linjeavla på Donnerhall eftersom det ofta visat sig bli lösa benbitar hos avkomman. Weltmeyerblod skulle jag undvika på en D-Day av temperamentsskäl.

Är weltmeyer hästar kända för att vara knepiga i temperamentet? Har bara erfarenhet i från en som jag just nu hjälper en kompis att rida in, den är urläcker men lite känslig. Kommer direkt i från tyskland.
I vårt stall finns en Wetano häst som har jättettrevligt temp. lättlärd och vaken, jättefin. Men där slutar också min a erfarenheter av weltmeyer blod...

De tyskar jag känner anser att W-blod är skarpt blod och inte känt för sin ridbarhet, men ingen regel utan undantag, det får man komma ihåg.

Florestan-blod sammen med Donnerhall-blod har vist seg vellykket. Avkom etter Florestan og sønnene hopper gjerne godt også.

Jag valde förra året Karolinger till mitt D-Day sto. Kan tyvärr inte säga hur fölis blev för hon blev inte dräktig men jag tror att det hade kunnat bli en kanon bra fölunge utav det hela :bump:
Hoppas att du hittar en passande hingst åt ditt sto, tycker att ibland är det som ett lotteri det där med att försöka välja rätt hingst åt sitt sto! Men än så länge är den perfekta hästen inte född ännu :p

Står nu i valet och kvalet mellan dionysos, bocelli och figaro R...

Jag har en jättefin fölis efter Bocelli i år och mitt sto är ombetäckt med Figaro R.
Stoets stam är Stanford - Modesto - Gaspari.
Jag är jättenöjd med årets föl. :banana:

Vad är det för stam bakom, mer än D-day på ditt sto? Har själv betäckt ett av våra ston med Figaro R, tycker han verkar mycket intressant både vad det gäller stam, exteriört (gillar hans typ) och hans gångarter, framför allt verkar han ha mycket god ridbarhet och temperament och det är ju a och o i avelsammanhang. Vårt sto är e:Brilliant ue:Hertigen (Illiad i tredje). Lycka till med ditt kommande föl :)

Weltmeyerhingst: Warsteiner

Den billigaste av dem samt mkt bra index.
Skulle jag välja en weltmeyerhingst i sverige skulle det bli han då han även har attraktivt svenskt/tyskt dressyrblod på mödernet.

Har nu träffat på flera avkommor och anser att de speglar indexet - genomgående trevliga avkommor som även kan hoppa.

Förärver mkt bra exteriör (ej förädlare), temp och ridbarhet.

Skärpa har jag inte märkt av men däremot känslighet vilket inte ställer till problem för mig.

Dionysos är en higst som jag själv var sugen på-kanonfin!

Gigolo lämnar inte stort utan brukar få avkommor i samma storlek som han själv. Det jag föll för var hans fina temperament. Det finns många snygga hingstar men just denna fina personlighet tyckte jag var något extra.
mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 182
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: viltmilla
·
Avel Hej! Jag leker med tanken att betäcka mitt Kwpn tp- sto i sommar. Vi tränar på MSV nivå i dressyr, och min B-tränare tycker att hon är...
Svar
6
· Visningar
2 138
Senast: Chamsin
·
Avel Ja, nu så ska vi få hem vårat SWB-sto från fodervärden sådär lite hastigt, och funderar på vad vi ska ta oss till med henne. Först och...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 573
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna