Hingstval kallblodstravare?

evis

Trådstartare
Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann.

Har ett fint kallblodstravarsto vid namn Trollfuxa, hon har gått bra tider & tjänat bra och har bra stam (Troll Jahn-Lona M-Vikarauen).
Hon har fått ett par föl efter Sjefen, som nu är 2 & 3 år gamla. Som ridmänniska gillar jag typen på fölen skarpt, särskilt den äldre. Men den äldre verkar bli väldigt liten, jag gissar på 135-140 cm (och hon är 3 och SER färdigväxt ut, även om ögat såklart kan luras). Båda är kompakta och resliga, och verkar kunna röra sej trevligt. Men -det är ju alltså "ridhäst"-iaktaggelser... Enligt utsago sköter dom sej mycket fint vid körning iaf, varit väldigt okomplicerade att köra in och hantera övht.

Jag är väldigt okunnig när det gäller travet, det är svårt för mej att se på det där med avel ur travsynpunkt -så tips & hjälp mottagges tacksamt! Vad skulle ni valt för hingst på det här stoet?
Hon är liten, ca 145-148 cm. För MEJ känns det inte negativt men uppenbarligen verkar det kunna ge ÄNNU mindre i nästa led (med tanke på hennes "pygmé"-dotter), så kanske ska man ge akt på det ändå? Vad säger ni -är storlek viktigt eller kan andra egenskaper kompensera upp det?

Hon är väldigt "fjesig" egentligen -rätt nätt, men jag TROR att det kan bli lite grovt från henne iaf -hon upplevs som en häst med "ordentlig benstomme" in person. Något litet lång i ryggen eventuellt, har bra bakdel men sluttande bog. Rör sej rätt rakt.
Jag hade gärna sett lite rundare aktion, och mer liggande bog.
Stark överlinje ser jag som mycket viktigt. Stoet har bra rygg & har stor "kraft" i rörelserna -är välbalanserad och "sitter ihop", men som jag ser det lite värre med rörligheten. Dock vet jag inte om det beror på träning/ålder. Har i princip INGEN galopp, vilket jag väl iofs tror mestadels beror på träning då hon faktiskt galopperat en del i hagen otroligt bärigt & luftigt.... Galoppen är ju ointressant för travet, men desto mer intressant om man vill ha fram en häst som går att rida med ;)...

Jag -med ridhästögon, gillar Pilmin-blodet SKARPT. Vill gärna ha en lite mer högbent, kompakt häst med fin rörlighet i kroppen. De Pilmin-hästar jag träffat har haft mycket bra "ridhäst-typ". Lite samma med de Rigel Jo jag träffat.
Elding-blod verkar passa fint på henne, men samtidigt så HAR hon redan två stoföl med Elding i sej och jag ser väl gärna att hon kan betäckas med annorlunda blod (med tanke på hur mycket Elding det finns idag?!) -ja eventuellt då.

Nå, som sagt, tips och idéer, vad ska jag tänka på?

Jag har kikat runt en hel del och tycker det är mycket svårt, särskilt som hingstarna ju är olika tränade och har olika förutsättningar. Det är svårt att se vad som är medfött, särskilt för mej som inte kan något om travet - jag har svårt, på vissa hästar, att se vilka egenskaper som fanns där från början och vad som till stor del är "dittränat", eller värre -borttränat.
Jag vill gärna avla fram för att dels få föl som har rätt vettiga travförutsättning och "travstam" - men samtidigt ser jag gärna att fölen ska kunna bli trevliga ridhästar... Jag gissar att det känns "kontroversiellt", men efterfrågan på "oförstörda" kallblodstravarunghästar för ridning är rätt stor (även om uppfödarna verkar missa det).
Jag TROR iofs inte att det ska ligga någon paradox i det...

Har kikat en del på Thuli Elden, gillar stammen på pappret -kombinationen Elding-Pilmin känns mycket bra egentligen (på stoet, om man bortser från att jag generellt vill undvika Elding) men jag vet inte så mycket mer om hingsten.
Det blir inavel på Vikarauen isåfall, men Vikarauen-blod är rätt poppis i ridkretsar -och hur mycket är för mycket när det gäller inaveln?
Vad tycker ni kunniga om Thuli Elden?
Nu lyckas jag inte öppna hingstkatalogen på travsport.no men jag har för mej att jag gillade det exteriöra utlåtandet på honom samt övrigt info (veterinära utlåtandet?). Hur är det med mödernet på honom -är det bra?

Bilder på stoet finns här;
Bilder
(det är fuxstoet)
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Jag svarar bara för att det är roligt, du får ta mina kunskaper med en nypa salt. :angel:

Jag funderar också på att betäcka mitt sto inom några år och försöker att lära mig mer av travsidan för att avla fram en så bra och allsidig avkomma som möjligt. Jag hoppas och tror att de hästar som gör de bästa resultaten på banan också är de som är exteriört bäst att rida på. Vi får väl se...

Jag tycker att ditt och mitt sto (Gullan Tabac) påminner ganska mycket om varandra exteriört (det har jag säkert sagt förr), fast Trollfuxa är nog bättre konstruerad.
Det jag tänker på spontant är ju att lätta upp typen lite och att få bättre storlek. Lite mer lätthet, men högrest och förhoppningsvis kommer gångarterna med. Jag håller med om att Elding-blodet är lockande, men svårt att få bra storlek.
Jag har själv tittat på Thuli Elden, gillar stammen, modellen, lättheten och att han är högrest och fin. Däremot gillar jag inte hans brist på kallblodsprägel, ingen utstrålning. Har knappt sett några avkommor så jag kan inte uttala mig om dem. Men i kombination med ett sto av mindre, rejälare modell och mycket kallblodsprägel så kanske avkomman blir fin.
Frisli To Jo är väl fin annars?

Det finns ju många...vågar inte ge dig nåt tips...det finns ju de som kan det bättre! ;)
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

"Risken" att få små hästar har du alltid då du har ett Troll Jahn sto, han var ju liten själv..f.ö har jag inga ideer då jag inte är så insatt i kallblodsaveln...själv skule jag ta nån av sjefen stona till Järvsöfaks :D
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Så roligt att det finns flera kallblodsägare som tänker även med "ridhästögon". Det borde ju gå att kombinera med travets intressen också tycker jag.

När jag skulle sätta föl i mittt sto, gammelpållan, så var det i princip hopplöst att få fram några uppgifter. Allt hingsthållarna svarade på mina frågor var "bra" och rabblade sedan upp rekord mm.
Utseendet var ingen intresserad av..


Då, på stenålderna alltså, var det bara en som gick och gällde för travfarbröderna just då och det var Steggbest.
De kunde inte förstå hur en liten tonårssnärta vägrade att betäcka med honom innan han dog.
Att jag hade ett sto som var helt Steggbestfri och ville fortsätta på den linjen begrep de inte.Speciellt inte som gammelpållan hade Sabin som morbror.

Senare kom ju Sleipners katalog med nygodkända hingstar och då hittade man ju litegrann i alla fall.

Det måste vara mycket roligare idag att försöka få fram en ridtravhäst.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Kombinationen pyttigt Troll Jahn sto, som lämnar smått, tillsammans med Elding linjen som mest lämnar ponnyer kan inte bli annat än en pygmé. Rasstandarden förespråkar inte så här små hästar, dom bör vara kring och över 150 cm. Faktum är att den minskande storleken och den bristande kallblodskaraktären som speciellt en del ur Eldinglinjen uppvisar, är ett problem som rasens organisationer diskuterar, och ser som ett icke önskvärt särdrag. Rastypen speciellt ska bevaras menar man. Så en ponny av varmblodsmodell är väl det sämsta man kan få om man ska hålla sig till rasstandarden. Nu springer dom ju inte med den, men i alla fall. Än så länge är de ju fullt snabba även om de är små (med små menas då nedåt mindre än 150 cm)

Järvsöfaks har ju lite rykte om sig att lämna stora lite tunga avkommor, han själv ser ju rätt ok ut, så det kanske vore en idé. Elding linjen tycker jag du ska undvika, speciellt som du sett "resultatet". Ur Rigel Jo's produktion finns faktiskt en del som ser intressant ut, rejäl storlek, lätta och relativt högresta. Tror du är inne på rätt spår ändå, som i ditt resonemang med Thuli Elden, att kombinera upp Elding med det lite större Pilmin. Frågan är om det räcker för ditt sto som själv är liten? Tycker du ska se dig om efter hingstar med ordentlig storlek och/eller som lämnar stort. De avkommor jag sett efter Thuli Elden har liksom sin pappa varit rätt uttryckslösa hästar, inga bjässar precis och inga stjärnor, så om man ska väga in travanlagen i resonemanget så finns det bättre alternativ än Thuli Elden. Stammen är rätt så gammal, mammans sida präglas av bredd, men inga jättetoppar, goda tävlingshästar. Exteriört är Thuli Elden i vart fall bra, plus ett bra vet omdöme, så den biten felar inte. Tycker också du är rätt ute som letar efter travanlag i stammen, jag inbillar mig att bra gångarter går igen, oavsett om du ska använda den till trav eller ridning.

Att uppfödare "missar" efterfrågan på obrukade kallblodsunghästar tycker jag inte är så konstigt, de flesta vill se bra resultat på sin linje, man vill helst att de presterar något på banan, innan de avvecklas för andra intressen (ridning/avel). Hingstägarna vill ju också ha bra startstatistik på sina hingstar, då ser de "bättre" ut. Rasorganisationerna är väldigt medvetna om vilken status kallblodet håller på att få som ridhäst, och det kan jag lova dig ofta är uppe på tapeten, så det missas inte. Jag har inget emot att kallblodet får hög status som ridhäst, men helst skulle "alla" provas för trav något år först, det tror jag skulle gynna rasen som helhet mest, och bli en "win-win" situation för båda intressenterna. Rasen är för liten för att ha "råd" att utvecklas i två grenar, en som används till ridning och en som används till trav i första hand.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

anhe skrev:
Kombinationen pyttigt Troll Jahn sto, som lämnar smått, tillsammans med Elding linjen som mest lämnar ponnyer kan inte bli annat än en pygmé.
Ah, jo har förstått det. Träffade en Elding-son på ett provlopp som inte var högre än 135 han heller (med Troll Jahn på mödernet). Jag har ju tom träffat russ som är högre!

anhe skrev:
Järvsöfaks har ju lite rykte om sig att lämna stora lite tunga avkommor, han själv ser ju rätt ok ut, så det kanske vore en idé.
Järvsöfaks är kanske ett alternativ, av någon anledning har jag dock inte känt det som att han skulle passa med stoet.
Gillar dock aktionen i de Järvsöfaks-avkommor jag sett, ur "ridsynpunkt" då alltså (men de verkar ju kunna trava också?).

anhe skrev:
Ur Rigel Jo's produktion finns faktiskt en del som ser intressant ut, rejäl storlek, lätta och relativt högresta..
Nåt tips på hingst att kolla på? Rigel Jo själv? Närbesläktat?

anhe skrev:
Tror du är inne på rätt spår ändå, som i ditt resonemang med Thuli Elden, att kombinera upp Elding med det lite större Pilmin. Frågan är om det räcker för ditt sto som själv är liten? Tycker du ska se dig om efter hingstar med ordentlig storlek och/eller som lämnar stort. De avkommor jag sett efter Thuli Elden har liksom sin pappa varit rätt uttryckslösa hästar, inga bjässar precis och inga stjärnor, så om man ska väga in travanlagen i resonemanget så finns det bättre alternativ än Thuli Elden. Stammen är rätt så gammal, mammans sida präglas av bredd, men inga jättetoppar, goda tävlingshästar. Exteriört är Thuli Elden i vart fall bra, plus ett bra vet omdöme, så den biten felar inte. Tycker också du är rätt ute som letar efter travanlag i stammen, jag inbillar mig att bra gångarter går igen, oavsett om du ska använda den till trav eller ridning.
Nån som vet var man kan läsa/se mer om Thuli Elden?

anhe skrev:
Att uppfödare "missar" efterfrågan på obrukade kallblodsunghästar tycker jag inte är så konstigt, de flesta vill se bra resultat på sin linje, man vill helst att de presterar något på banan, innan de avvecklas för andra intressen (ridning/avel). Hingstägarna vill ju också ha bra startstatistik på sina hingstar, då ser de "bättre" ut.
Jo, förstår det! Självklart.
Stoet är dräktig med Qvadrigo nu, och jag förstod på hingststationen att det i princip var hädelse att yttra att fölet kanske inte kommer komma i travhänder -fullt förståeligt.... Det fölet ska jag behålla, visst kan det hända sej att vi provar med travet - men jag tycker det verkar mycket svårt att hitta balans där hästen får utvecklas och bli stark inför ett långt liv (som ridhäst) och samtidigt pressa den till prestationer inom travet. Obs -bara mina iakttagelser/erfarenheter.

Grannen föder upp kallblod och det har tom kommit så långt att han tänker betäcka sitt sto -som är välstammat! med en tinkerhingst "för travunghästarna betalar sej ändå inte". Jag som ser vilka fina ridhästar dte blir från stoet är alldeles upprörd! Kanske blir det bakvänt, men jag skulle ju gärna sett att han betäckte sitt sto med bra kallblodshingst och -om han nu inte får sålt avkommorna till trav, kunde försöka sälja dem i ridkretsar. Intresset FINNS, men just den här uppfödaren har missat det (och tror att en korsning med tinker skulle betala sej bättre :( ).

anhe skrev:
Rasorganisationerna är väldigt medvetna om vilken status kallblodet håller på att få som ridhäst, och det kan jag lova dig ofta är uppe på tapeten, så det missas inte..
Bra, kanon!!

anhe skrev:
Jag har inget emot att kallblodet får hög status som ridhäst, men helst skulle "alla" provas för trav något år först, det tror jag skulle gynna rasen som helhet mest, och bli en "win-win" situation för båda intressenterna. Rasen är för liten för att ha "råd" att utvecklas i två grenar, en som används till ridning och en som används till trav i första hand.
Håller helt med.
Blir Qvadrigo-fölet en hingst är vi inte alls bangna för att ev lämna den till proffsträning, men där känns ändå som det finns en risk -för hållbarheten alltså. Är jag fel ute när jag tänker så?
Det känns som om kallbloden ska pressas mer och mer kanske lite för tidigt (?), jag har träffat flera unghästar senaste månaderna som varit behandlade i en eller flera leder -innan de ens fyllt 3. För mej som ridhästmänniska är det helt ointressant med hästar som varit behandlade redan i den åldern :(...
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Jo, jag tycker det känns mycket roligt ja!
Tackar en lyckostjärna att jag hittade stoet, lite begränsad är man ju iom att hon har "poppis-blod" i ådrorna (med Troll Jahn & Steggbest) men samtidigt finns det mycket hingstar idag. Och stoet ÄR ju min drömhäst, hon har allt jag söker hos en bra ridhäst -och därtill (som en extra bonus) HAR hon rätt vettigt avelsvärde om man ser till travet.

Vad betäckte du din gammelpålla med förresten? Nu blev jag mer nyfiken! Vad hette gammelpållan?
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

martha skrev:
själv skule jag ta nån av sjefen stona till Järvsöfaks :D
Dom är inte mina (äga av Trollfuxas tidigare ägare), men kan vidarebefordra infon ;)
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

knyttet skrev:
Jag svarar bara för att det är roligt, du får ta mina kunskaper med en nypa salt. :angel:

Jag funderar också på att betäcka mitt sto inom några år och försöker att lära mig mer av travsidan för att avla fram en så bra och allsidig avkomma som möjligt. Jag hoppas och tror att de hästar som gör de bästa resultaten på banan också är de som är exteriört bäst att rida på. Vi får väl se...

Jag hoppas och tror det med, det har inte slagit fel hittills när jag varit på travet och provat spela. Jag KAN ju inget om det som står i programmen, brukar bara titta på dem i värmning/volten - och satsar pengar på de som jag skulle vilja haft att rida på ;). Det brukar gå bra! Blir lika förvånad varje gång :).

knyttet skrev:
Jag tycker att ditt och mitt sto (Gullan Tabac) påminner ganska mycket om varandra exteriört (det har jag säkert sagt förr), fast Trollfuxa är nog bättre konstruerad.
De ÄR väldigt lika!

knyttet skrev:
Det jag tänker på spontant är ju att lätta upp typen lite och att få bättre storlek. Lite mer lätthet, men högrest och förhoppningsvis kommer gångarterna med. Jag håller med om att Elding-blodet är lockande, men svårt att få bra storlek.
Jag har själv tittat på Thuli Elden, gillar stammen, modellen, lättheten och att han är högrest och fin. Däremot gillar jag inte hans brist på kallblodsprägel, ingen utstrålning. Har knappt sett några avkommor så jag kan inte uttala mig om dem. Men i kombination med ett sto av mindre, rejälare modell och mycket kallblodsprägel så kanske avkomman blir fin.
Jag vet inte alls, det där med utstrålning är ju såpass abstrakt också och svårt att veta vad det beror på. Jag kanske inte lägger så stor vikt vid det, jag vet inte, "tråkiga" hästar brukar jag gilla ;)... Om de är bra att jobba med.
Men har ju några år på mej att undersöka saken närmare.

knyttet skrev:
Frisli To Jo är väl fin annars?
Det blir nog på tok för mycket Troll Jahn?
Har sett honom några gånger och gillar inte riktigt det jag sett. Fel aktion (för stoet) och har sett ganska sned & "oren" ut. Inte för att det behöver betyda något för ärvbarheten, men jag betäcker gärna med hingst som inte har så mycket veterinära "fynd".

Förresten, glömde skriva i ursprungsinlägget att hon är betäckt med Qvadrigo nu, fölar i maj. Jag gillar Braute-blod mycket, och de verkar ha rundare aktion och mer liggande bogar (tex). Men samtidigt är det kanske ganska grovt? Höjden vet jag inte?
Tror dock inte vi betäcker med Qvadrigo igen på en gång, förrän vi sett vad det blir av avkomman. Jag har inget emot om det blir en grövre häst, men som sagt - då är det med ridhästögon sett...
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Du är oerhört mer insatt än vad jag var....

Hon betäcktes först med Vikarauen, men det året visade han sig ha blivit steril....fast det visade sig ju så sent in på säsongen att han ju redan betäckt ett gäng ston. En uppfödare hade flera ston hos honom...
Sedan blev det Greivin och ett stoföl kom året därpå.

Tyvärr så tog jag hjälp vid inkörningen av travfolk och halkade in lite på trav (hon kvalade) vilket jag verkligen ångrade. Under travträningen förändrades hon och jag lyckades aldrig få bort "travstuket" riktigt på henne. En duktigare ryttare hade kanske lyckats.
Lovade mig själv att om det skulle bli något mer föl så skulle det inte travtränas, bara köras in.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Det blir nog på tok för mycket Troll Jahn?
Jo, det är ju sant att han har dubbelt Troll Jahn i tredje led, tänkte annars att han var efter Rigel Jo och kanske vore intressant.

Har sett honom några gånger och gillar inte riktigt det jag sett. Fel aktion (för stoet) och har sett ganska sned & "oren" ut. Inte för att det behöver betyda något för ärvbarheten, men jag betäcker gärna med hingst som inte har så mycket veterinära "fynd".
Jag har inte sett honom "in action". Vad är det i hans aktion som du inte gillar?

Så Qvadrigo-fölet ska du behålla själv?
Kul att få börja "från början". Jag hade samma tanke själv, men nu har jag trots allt sålt min åring. Det går fler tåg...hoppas jag. ;)
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Jag har inte sett honom "in action". Vad är det i hans aktion som du inte gillar?

Mest störde det nog ögat att han var oren, riktigt hur han var oren vet jag inte om jag kommer ihåg -mer än att bakbenen störde ögat och han hade svårt att hålla ihop travet.
Men jag har bara sett honom två gånger. Har för mej det var en del grejer på veterinära utlåtanden på premiering på honom?

Så Qvadrigo-fölet ska du behålla själv?
Kul att få börja "från början".
Tanken är sån :). Men man vet ju aldrig hur allting blir... Tog bort den mörka märren för ett par veckor sedan. Det blir väldigt lägligt att få en oförstörd liten fölunge i sommar, om allt går vägen det vill säga *peppar peppar, ta i trä*.
Är han såld din kille? Var hamnade han? *nyfiken* Skönt ändå att det gått bra med försäljning!
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Rie skrev:
Du är oerhört mer insatt än vad jag var....
Jag är inte särskilt insatt, bara nördigt intresserad... :p

Rie skrev:
Hon betäcktes först med Vikarauen, men det året visade han sig ha blivit steril....fast det visade sig ju så sent in på säsongen att han ju redan betäckt ett gäng ston. En uppfödare hade flera ston hos honom...
Har du några bilder på Vikarauen? Vore onekligen intressant att se :).

Rie skrev:
Sedan blev det Greivin och ett stoföl kom året därpå.
Hm, nyfiken - vad heter dom? Så kan man snoka mer på atg´s hemsida?

Rie skrev:
Tyvärr så tog jag hjälp vid inkörningen av travfolk och halkade in lite på trav (hon kvalade) vilket jag verkligen ångrade. Under travträningen förändrades hon och jag lyckades aldrig få bort "travstuket" riktigt på henne. En duktigare ryttare hade kanske lyckats.
Lovade mig själv att om det skulle bli något mer föl så skulle det inte travtränas, bara köras in.
Aj då, tråkigt - men jag tycker det verkar som om det "lätt" blir så...? Vet inte om det beror på HUR träningen utförs?
Bästa är kanske att försöka sätta sej in i hur travfolk tänker & hur träningen går till *funderar* - som sagt, blir Qvadrigo-fölet en hingst hade jag ju gärna sett den få en chans på travet iaf, men då som ett led i målet att bli ridhäst.....
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Tog bort den mörka märren för ett par veckor sedan.
Så det blev så till slut ändå. Men det var väl trots allt det bästa, även om det är jobbigt. :(

Är han såld din kille? Var hamnade han? *nyfiken* Skönt ändå att det gått bra med försäljning.
Min lille hamnade här nere i Bohuslän, bara en knapp timmes resväg från mig, så det ska bli kul att kunna följa honom när han växer upp ändå!
Det är ju skönt att nån försäljning gått smidigt, den gula vill jag inte ens tänka på... :crazy:
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Orr Virus har Orso-blod och är därmed Steggbest-fri. Orrvirus är rätt stor och kraftig med långlinjerad kropp (lite stort och kantigt huvud), men det kanske kan vara ett alternativ?
Föredrar dock Qvadrigo framför Orr Virus.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Jag fick just hingstkatalogen för kallblod. I Sverige finns bl.a. Bol Elden, Lannem Sjur, Spang Best till förfogande i år iallafall (föruton Quadrigo, Järvsöfax mfl). Jag vet att Bol Elden är 152 cm.
Har själv funderat på Bol Elden.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Kom just på att Forin Brage är dryga 160, skall vara den största godkända kallblodshingsten i Sverige, snygg är han också + mkt trevlig, fast jag är väl jävig, dels känner jag ägaren och har en 3-åring efter honom.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare?

Forin Brage vet jag inget alls om, men grannen har en mycket vacker 3-åring efter honom, som verkar bli rätt stor men ändå med lätt typ (fast den modern är rätt stor också, och grov).
Ska kika på honom!
 

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
439
Senast: Myzan87
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 509
Senast: super
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 969
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 320
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp