hingstval för nykomling på sidan!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare nurse67
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 996
N

nurse67

Hoppas på råd av denna kunniga skara :)
Har ett KWPN sto som född 04 som skadat sig på sträcksenen - bockat sönder sig i hagen - och ska få bli betäckt istället iår. Försökte i fjol med Don Primero - men hann endast en omgång som inte tog. Hon är själv e Flemmingh och ue Dobrock - Weissenburgh. Hennes möderne är bra , mamman har ster sport dressage och det är ster mest hela vägen på mödernet. Blanda annat lämnat fin avkomma exp USA som gått prix st geoge... Hur som - vilken hingst ska jag ta??? Hon rör sig mkt uppåt, med fina knän och har lätt församling.. Litet lågställd och har rätt korta framben! Ridbarheten är på topp - men hon är ett fuxsto som har rätt mkt temperament i hanteringen....
Så - vad tycker ni?? Bocelli?? Highcruiser?? Zuidenwind?? Flash Dancer??

Sv: hingstval för nykomling på sidan!

Du har ingen bild på stoet? Hur stor är hon?

Flemmingharna brukar sällan vara lågställda, tvärtom oftast högställda och snygga. De brukar vara jämna i fram- och bakbensaktivitet, ädla. Dock inte alltid de mest korrekta kanske. Och det kan du ju ägna en tanke när du väljer... För skojs skull kan du ju titta på de F-söner vi har för att jämföra dem med ditt sto och se om du hittar något gemensamt: Twilight (i mina ögon den mest typiska Flemmingh-avkomman), Lingh, Wladimir. Santiago har honom som morfar.

Eftersom du inte har så mycket att gå på då hon inte fått föl tidigare brukar man ju rekommendera en väl beprövad hingst till oprövat sto. Bocelli har ju visat att han lämnar bra avkomma, och har själv mkt bra temperament/ridbarhet vilket han ju har med sig både på mödernet och fädernet. Jag tycker han låter som ett jättebra val, men det (lilla) vi har att gå på...

Tog ni bakt prov?

Don Primero är annars känd för MYCKET bra fertilitet. Så har hon inte tagit sig med honom hade jag kollat upp stoet noga och valt en hingst med bevisat god dräktighet.

Lyckas inte lägga upp nån bild hur gör man?? Bilder på min häst blogg finns dock www.mariehorses.blogspot.com Sök på Z Dansing Girl.... Håller med om att de Flemmingh hästarna inte brukar vara lågställda och jag har ju inte fått henne bedömd.. Kanske är det att hon är kort i typen som lurar mig????? Hur som helst - så har ändå en fin överlinje....tog inte nåt baktprov och ska göra det iår- dock var brunsten sent på sommaren och den var konstig - ska prova tidigare iår!! Kanske Don Romantic då???:d

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kangal!
  • Kattbilder #10
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Rida gammal häst?
  • WE-tråden
Tillbaka