Hingstval brainstorm sto e Nebraska

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carrielaine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 344
C

Carrielaine

Såg att det är flera som vill ha hjälp med att brainstorma ang hingstval till sina ston så nu tänker jag åxå be om hjälp :)
Har ett sto e: Nebraska - Furidant - Rockad som jag ska betäcka om. Troligen 2009 men ev nästa år. Hon är 161 cm, ngt lågställd äldre modell men inte tung på något sätt. Medelmåttiga gångarter med minus på traven (vid visning, men under ridning rör hon sig bättre. Visades tyvärr inte riden på sitt 3årstest)
Snäll med kanonpsyke.
Fick 2006 ett hingstföl e Cornetto som blev klass I på fölmönstring. Han rör sej trevligt med plus för galoppen, välbyggd och högrest. Blir runt 170cm.
Önskar hoppavla och söker en hingst med bra galopp och korrekt benställning. Märren är ngt uttåad och detta nedärvdes på ett ben på fölungen. Mer nerv gör inget då märren är kolugn. Vill gärna ha en avkomma med lite gnista. Storlek gärna runt 165.

Har själv funderat på Fetcher N, men har hört att han har dålig spermakvalitet. Feliciano är åxå fin men riskerar kanske en elefant då?
Vad har ni för förslag?

Sv: Hingstval brainstorm sto e Nebraska

Nu är jag inte insatt i hoppavel och jag har inte sett ditt sto på mer än bilder, men jag vet att min gamla märr kan man sätta i stort sett vad som helst på och det blir bra. De har ju nästintill identisk stam.
Men det är klart att olika individer ger olika avkommor.
Det jag har märkt på min är att jag kan sätta en relativt "tung" hingst på henne och ändå få en rätt lätt avkomma. Stostammen ger ju heller inte så stora hästar (med vissa undantag)så jag tror inte att du behöver oroa dig över att ta en större hingst.

Ja det här inlägget var väl inte direkt till nån hjälp kanske, men ändå...

Din märr (Caramell ?) är väl dubbeldiplom? Visst är stammen lika och när jag valde hingst förra gången var det i princip bara att välja och vraka...e nästan omöjligt att linjeavla. Vilket jag heller inte vill.
Blir avkomman mellan 160 o 170 så e det okej för mej. Kräver ingen jättehäst.
tyvärr har ju inte mitt sto presterat nåt själv. Endast drssyr tom LB med gott o väl godkänd procent. Därav önskar jag tävla henne även nästa å¨r så hon får resultat även i LA.

Ingen annan som har några synpunkter?

Ja precis, hon är dubbeldiplomare. :)

Själv hade jag velat sätta en helt svensk hingst på henne (då hennes stam i högsta grad är gammal och svensk)men det blev ju aldrig av. Hon fick iofs en hingst e. Lambourghini 04 som är riktigt snygg. Men annars har det bara blivit utländsk.

Har funderat även på detta, men har för mej att han fick lite dålig kritik av testryttarna på bruksprovet. Temperamentsfull...frågan är hur avkommorna blir? Nån som har en Corlenskyavkomma som har nån åsikt. Annars en mycket fin häst med bra kapacitet o teknik. Ja e mest skeptiskt till vulket huvud dom får...:smirk:

Du var ju inte oroad för hur de skulle vara i skallen ?

Mer nerv gör inget då märren är kolugn. Vill gärna ha en avkomma med lite gnista.

Att börja diskutera Corlenskys temperament här är helt meningslöst, för det finns några som tycker att han är helt oridbar och andra att han är urfin !

Vi har två Corlenskyhingstar hemma. De är jättefina och har verkligen motsvarat förväntningarna vad det gäller typ och gångarter. Jo - temperament, det finns verkligen inget att anmärka på där heller ! På alla sätt är de trevliga att ha att göra med.

Intressant stam, känner en häst som borde vara i din hästs ålder med samma stam. Den heter möjligtvis inte Finesse?

Alla trådar ang Corlenskys temperament har spårat ur hittills då det är olika åsikter ang om ridbarheten verkligen är dålig, eller om att han slog med huvudet berode på skadan han hade i bakknät osv. Men om vi säger såhär, har du problem med ridbarheten på ditt sto, så skulle jag nog inte våga lägga Corlensky på henne, men annars, om CG för övrigt motsvarar dina förväntningar så skulle iallafall jag prova. Jag såg Corlenskt på bruks när han var 3 år, då hoppades han inte uppsuttet men det var inget att anmärka på hur han uppförde sig under gångartsprovet. Sedan såg jag honom när han var fyra, och visst såg han orolig ut i munnen men framtiden får utvisa vad det beror på, om det är en sk "fransk tjafsig mun" eller om det berodde på annat.

Jag har ett stoföl efter Corlensky hemma. Hon är ädlare och mer högställdän sin mor, har bra gångarter och ett superlynne. Hon är väldigt cool i sig själv och reser sig inte ens om man går in till henne är hon ligger i boxen. Hon är nyfiken, social och mysig. Hennes mor var ganska skarp som yngre men hittills så har inte mitt föl testat något. Hur hon blir när hon blir äldre återstår att se.

Mvh Maria

Intressant stam, känner en häst som borde vara i din hästs ålder med samma stam. Den heter möjligtvis inte Finesse?

Nej tyvärr inte. Hon heter Nouvelle. Men släktingar får gärna höra av sej då jag inte vet om så många.

Mer nerv o hysterisk är två olika saker. Jag menar inte att Corlensky är galen, men jag vill inte ha en avkomma som är det. Däremot en frammåt, lite åt het häst. Men den bör kunna ta en åthutning o finna sej i att bli hanterad.
Om Corlensky är ridbar eller inte kan jag ju inte uttala mej om om jag inte provridit själv. Så det kan vi lämna itanför diskussionen.
Dock är det intressant att det något "hårda" temperamentet inte verkar nedärvas till avkommorna, vilket är bra. Då är han en tänkbar kandidat!

Ja precis, hon är dubbeldiplomare. :)

Själv hade jag velat sätta en helt svensk hingst på henne (då hennes stam i högsta grad är gammal och svensk)men det blev ju aldrig av. Hon fick iofs en hingst e. Lambourghini 04 som är riktigt snygg. Men annars har det bara blivit utländsk.

Lambourgini...var ute o tittade på honom. Verkar lämna fölisar med bra gång åxå. d e bra. Men blir mycket linjeavel.

När det gäller Feliciano så har han med ålderns rätt sämre kvalitet på spermierna och står bara till förfogande till ston som kommer "hem" till honom. Kan ju vara något att tänka på när det gäller honom. Han stod ju i år som för det mesta har gjort väldigt långt söder ut i Skåne.
Hiphop verkar nog mer typmässigt passa dina önskemål än Fetcher N som är lite grövre.

Hur tänker du att det blir mycket linjeavel?

Att ditt stos farmorsfar är Lambourghinis farfarsfarfar?
Sen blir det dubbelt Boheme xx längre bak.
Mer kan jag inte komma på just nu.

Har själv ett sto med samma farfar som ditt sto som är dräktig med honom.

Ang linjeavel så är det nog inte så farligt...ligger ju långt bak. Ja jag syftade dels på Boheme xx, men mest på att Unesco och Kolomea är helsyskon.

Liknande trådar

Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 589
Avel Kommer med stor sannolikhet betäcka mitt 4-åriga sto i år för att ge henne en lång läketid efter en vrickning i hagen som inte vill ge...
Svar
0
· Visningar
971
Senast: Linn_H
·
C
Avel Gör väl en jag åxå:p Ska betäcka mitt sto i vår. Hade i princip bestämt mej för Lambourghini, men han betäckte bara naturligt förra...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Carrielaine
·
Z
Avel Efter att med intresse följt diskussionerna här på avelsforum vill jag gärna ta tillfället i akt att få råd och tips (av er avelskunniga...
Svar
13
· Visningar
1 196
Senast: Danuta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka