Hingstval, akut!

Panamera

Trådstartare
Jag har nu bestämt mig för att betäcka mitt sto i år, men behöver lite hjälp med hingstval.

Stoet är e. Lancier ue. Ilmeo, alltså mycket franskt vilket jag gärna vill späda ut för en bättre ridbarhet.

Hon har gått 1,40-klasser, och hoppar väldigt scoopy. Bra gångarter.

Det jag helst vill få fram är en häst lite mer i uppförsbacke med en bra mun som hoppar riktigt bra.

Har tänkt lite på Chatender och Common Sense, vad tror ni om dessa hingstar? Andra förslag?

Jag är jättetacksam för snabba svar då vi har planerat att betäcka på nästa brunst.

Diana

Senast ändrad:
Sv: Hingstval, akut!

Om du vill så länka gärna till stammen, provade hitta hästen på blup.se men det fungerade inte, kanske finns den på annan plats eller så vill inte min mobil med mig just nu.. Eller skriv mer om stammen och hästen

Jag har själv precis bestämt mig för Bravour, en iofs ganska stor, men högställd hingst som rör sig grymt bra (9:a på galoppen) hög ridbarhet och 10-10 i hoppning på kvalitets (8-8 vid bruksprovet) Han är dessutom väldigt cool i psyket trots hans pappa Cornet Obolensky.

Chatender eller den andra Chacco Blue sonen Cohiba?

Cabachon och Heartbeat är också fina hingstar som jag valt mellan.

Det är ju en jättefin häst (ja, jag har sett henne) så hon måste ju vara värd att kosta på något riktigt bra!

Här hittar du stammen:

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/370963

Positiva egenskaper hos hästen är bra hoppteknik, bra gångarter, riktigt bra psyke. Snygg med långa ben.

Negativa är dålig mun, lite dålig framåtbjudning och lågt ansatt hals.

Fråga gärna om det är något mer specifikt du vill veta! :)

Diana

Jag har själv precis bestämt mig för Bravour, en iofs ganska stor, men högställd hingst som rör sig grymt bra (9:a på galoppen) hög ridbarhet och 10-10 i hoppning på kvalitets (8-8 vid bruksprovet) Han är dessutom väldigt cool i psyket trots hans pappa Cornet Obolensky.

Chatender eller den andra Chacco Blue sonen Cohiba?

Cabachon och Heartbeat är också fina hingstar som jag valt mellan.

Det enda jag spontant känner är risken för att psyket kan nedärvas i andra led, annars var det en riktigt fin hingst.

Chatender tycker jag är snäppet vassare än Cohiba.

Cabachon var riktigt fin, helt klart värt att fundera på, även Heartbeat.

Tack för tipsen!

Diana

Åh, man tackar! :bow:

Ja jag känner också det.

Att ta en väl beprövad hingst är ju ett säkert men tråkigt kort, så jag känner att det är lite lockande att ta en ung, fin hingst. Men då är det ännu mer ett lotteri...

Det är svårt!

Diana

Jag tänker spontant Monte Bellini. En fantastisk hingst som gått från klarhet till klarhet i hela sin karriär:).

Fin häst, som kommer väldigt lätt upp från backen! Kanske om man skulle vilja ha ännu bättre benteknik? Håller med om att Monte Bellini åtminstone ser ut som en hingst som skulle kunna göra ditt stos avkomma ännu bättre än hon är själv, om han nedärver det han visar själv, har inte koll på det.

canterburry ?

Har själv två st efter Heartbeat, mer temprament än sina mammor har dom båda två (u: olika ston) men hoppar bra och är snygga i typen

kl
väldigt mycket scope! kanske behöver lite bättre bakben teknik. svårt att se med utrustning och i galopp men hon verkar ha en trevlig modell

med tanke på hennes stam Calido!
eftersom hon har så mycket scope kanske hon behöver lite mer kvickhet och smidighet, Stakkato! (negativt med honom är att han kan lämna lite tråkiga modeller)
om jag skulle välja mellan Chatender och Common Sense så skulle jag ta Common Sense då jag verkligen gillade utseendet på hans första fölkul! Men han har ju 7:a på benen gäller ju att ditt sto inte har samma typ av benställning.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Har ett sto som vi planerar att betäcka i vår, vi är gröna när det gäller avel och det finns så många fina hingstar, så ju mer vi kollar...
Svar
6
· Visningar
1 629
Senast: Långnos
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Avel Efter en skada orsakad av yttre trauma behöver min häst tid och vila för att förhoppningsvis komma tillbaka till sporten och min tanke...
2
Svar
24
· Visningar
4 567
Senast: smulan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?