Hingstval 2010

Sv: Hingstval 2010

ja, det är ju inte så långt borta nu.
Vilken hingst ska ni betäcka med?

Vad kan ni tipsa om för hingst till detta sto?
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?trotter=464691&lang=swe&breed=warm

söker kanske inte dyraste hingsten på marknaden, men inte något skräp heller.. :idea:
Jag skulle välja Super Photo Kosmos. Passar bra blodsmässigt. En hingst som lämnar trevliga och oftast okomplicerade avkommor. Dessutom ligger han bra till i statistiken och har bra startprocent.

Skulle säkert fungera bra med franskt, men det är oftast mer komplicerat.

Vi kör på franskt iallafall...;) Har hört att memphis du rib snart ska gå att få på fryst i Sverige, då kommer vi att använda honom iallafall. I år valde vi Orlando vici. Så min rek är franskt...sen hade jag nog i ärlighetens namn inte betäckt henne, utan köpt en lite vassare avelsmärr. Det går ju verkligen att få tag på fina avelsmärrar för inga pengar alls! Hellre en riktigt fin märr, och billigare hingst än tvärt om.
Men förstår att det förmodligen finns känslomässiga band till hästen i det här fallet som väger över..:)

kl

Om någon har en idé om hingst till den här märren så lyssnar jag gärna;
http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=customary+logo

Hon är exteriört korrekt, normalstor och inga lynnesfel. Jag vet inte hur hon rörde sig som tävlingshäst.

Jag funderar på Daguet Rapide eller Scarlet.
Jag skulle tänka såhär: Stoet har väldigt gammal stam och då skulle jag satsa på en så ung (och intressant) hingst som möjligt. Vet inte riktigt vilken ung hingst som passar bäst, men det är i alla fall spåret jag skulle söka efter... :laugh:

Scarlet Knights son kanske, Iceland han visas ju på kommande avelsvärdering, fast hans stam är ju inte så modern heller, men intressant till ditt sto med Isabel Hanover på ett par ställen. Ditt sto är ju från Isabel Hanovers linje!

De två av våra märrar som har ungefär lika uråldrig stam som din går förmodligen till Sam Bourbon nästa år.

Scarlet Knights son kanske, Iceland han visas ju på kommande avelsvärdering, fast hans stam är ju inte så modern heller, men intressant till ditt sto med Isabel Hanover på ett par ställen. Ditt sto är ju från Isabel Hanovers linje!

En av mina absoluta favorithästar, Iceland. Men sådan avel på Super Bowl tror jag inte att jag frestar mig på.

Den här märren däremot, som redan har en avkomma efter Scarlet som jag är nöjd med; http://blodbanken.nu/servlet/GetBBData?f=586523&m=no+lesions&lang=swe&breed=warm

Tack för tipset! Tänkvärt.

Senast ändrad:

Vi funderar på Iceland eller Scarlet Night (beroende på pris och ev. delägare) till den lilla arga, men det fölet kommer troligen att försöka säljas, sedan blir det till den andra som vi ska behålla avkomman på och inte kommer att stå som uppfödare själva till något billigare som vi har råd med själva, jag gillar faktiskt Smok´n Lantern så det valet känns väl inte helt borta, och den tredje vet jag inte om vi betäcker, det beror på hur mycket tid och ork jag själv har att utveckla henne inom ridningen. Men det blir ingen dyrare på henne i vilket fall som helst.

Jag gillar Easy Lover också, har haft en hel del efter honom, så det är möjligt att den sistnämnda får gå till honom. Men det handlar förstås om att ha kvar fölet så långt det går själv.

*KL*

Enligt Travronden kan SJ's Caviar vara på väg till Sverige?

Vad tror ni om honom?
Vad tror ni han kommer att kosta?

Enligt ronden så har han lämnat sex världsrekordhållare! I Sverige känner man mest som far till avelshingstarna Mr Pine Chip och Mythical Lindy, samt fina stoet Swept To Victory. Bring Me Back US är väl också värd att nämna.

Jag har en hingstunge efter honom i år.
Men om han kommer att funka i svensk avel eller inte återstår att se.
Han är väl medelpopulär i USA. Skulle väl tippa att han kommer kosta runt 60.000 kanske.

Varför är han inte mer populär i USA? Vad har avkommorna för egenskaper bra/dåliga? Är han bättre eller sämre en sin far?
Själv är jag väldigt förtjust i Sj Photo men tycker kanse inte riktigt att hans söner levt upp till hans standard . Hoppas att Caviar kan lyckas bättre.

Jag fullkomligt älskar vår Scarlet Knightare, men tänk på att han lämnar ganska så skarpa hästar...våran är fortfarande skarp på rätt sätt ( ligger på i tömmarna men är inte het, bara gåvillig) Men jag får passa mig så det inte blir tuffare , så det går att korrigera honom ..för ja märker att ju bättre form han får, ju tuffare blir han...
Men en sån spänst och en sån inställning den hästen har, han fullkomligen flyger fram, benen går inte fortare när han ökar, steglängden blir bara längre...å ...längre...å .....längre :love:

Det stoet är skarpt också så det kan bli jätteskarpt, men jag tar den risken. Då stoet är litet (150) så behöver vi ha någon som lämnar lite större avkommor, och Scarlet sägs lämna ganska normal till stora avkommor? Vi har varit inne och tittat på franskt men vände där, bättre att ta en amerikansk hingst med liknande gång som stoet än att ta en fransk och få en gång som ligger mitt emellan vilket skulle vara en väldigt dålig gång anser vi...

Sedan är frågan vad man ska välja om man inte ämnar att ha kvar avkomman, det är svårt att sälja häst idag överhuvudtaget och vi har inte heller råd med de dyraste hingstarna, och då tror jag Scarlet Knight kan vara ett vettigt alternativ...

Någon som vet när vinternumret av ronden kommer ut förresten? Svårt att spekulera innan man sett priserna, i alla fall för de ston vi har som verkligen kommer att få budgethingstar...

Vinternumret kommer i början på december.
Men med tanke på de enorma summor pengar det kostar att annonsera där så tror jag en hel del "budgethingstar" struntar i vinternumret, och hellre annonserar i hingsthållarnas katalog.
Fördelen med den är att hingstarna står i bokstavsordning, och bara konstaterad fakta finns med, inte massa vinklade antaganden.

Det blir franskt för våran del nästa år igen.Vi har en egen fransmann som vi betäcker med. han har 2st mindre kullar och alla har varit helt korrekta i benen och uppför sig riktigt moget. 08:orna jobbar på för fullt hos sina tränare och har bara hört lovord om dem.

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 639
Senast: Jealle
·
Trav Går lite halvt om halvt i tankar om att ev betäcka min Heidi i vår....Nån som har några ideer om Gift Kronos, So Perfect eller nån annan...
Svar
3
· Visningar
1 567
Senast: Buffe
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 823
Senast: Görel
·
Trav Nu är läget ungefär lika förvirrat som det brukar vara så här års. Vi har fem ston som ska betäckas. Givetvis har vi en massa egna...
Svar
12
· Visningar
1 993
Senast: johnpatrik
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI