Hingstval 09 till ungsto e. Figaro R...

Sv: Hingstval 09 till ungsto e. Figaro R...

En hingst som förvisso är grön men som i beskrivningen känndes som ett alternativ+att han också är "Svenskproducerad" var faktiskt Damino SD, någon som sett och vet mer om honom?

När jag skulle betäcka mitt sto förra våren ringde jag och bestämde träff med de på Waldhof för att kolla på Damino SD. De visade honom och jag kan bara säga, wow - vilken trevlig hingst! Arbetsvillig och positiv - såg inte något negativt med honom. Helt såld blev jag - så i april tittar det ut en liten Damino-fölis om allt går som det ska.

Jag med! Förvärvningssäker och väl beprövad! Skulle själv vilja ha en Don Primero bebis:d, men har inga möjligheter (än!). Har dock ett stoföl e Highlander och hoppas att han finns kvar då och att de passar ihop! Svårt att veta nu, förstås!

DP är ju 24-år, alltså väldigt gammal.
Hur funkar det om man skulle vilja använda honom?
Han är ju heller inte så stor men har väl nedärvt sig bra även storleksmässigt?
Var finns han och skickar dom på en så gammal hingst?

Många olika åsikter finns................men viktigaste utav allt är frågan, vilken typ av häst DU vill ha fram?

Söker du en avkomma med mkt luft under magen, bra rörelser, ett mkt trevligt temperament samt ha det där extra i blicken.
Då hade jag valt Channon. Jag har två avkommor i stallet efter honom, undan två helt olika sto typer.
De är två tvåriga hingstar, mkt trevliga att hantera, högresta, med mkt schwung i rörelserna.

Don Primero står på Markebäcks gård. Jag använde honom 2007 och då funkade han toppen på transport! Jag bor ca 40 mil ifrån Markebäck så något annat än TAI var inte aktuellt. Stoet tog sig på första försöket - vilket hon inte gjorde med Figaro R 2005 ;)
Jag skulle föreslå att du tar kontakt med Markebäck för att förvissa dig om hans nuvarande fertilitet.

Min DP avkomma är idag, drygt 8 månader gammal och ca 143 cm hög. Personer med högre kunskap än mig i min omgivning tror att hon kommer bli STOR - ca 170. Jag hoppas hon blir mindre :p

Enligt flertalet seminstationer/seminvettar och assistenter är DPs sperma helt suverän, bland det bästa som finns!
Jag hade passat på att använda honom medans han fortfarande är i livet!

Hon är i dagsläget ca 164, kanske lite till ändå..
Kommer nog att växa en del till då många i tidigare generatiner växt länge.

Tack för tipset!
Verkar vara en jättefin hingst som har mycket av det jag letar efter..
Även om han är gammal så är ju mitt sto relativt modern och förhoppningsvis kan det bli en relativt eftertraktad avkomma.
Ingen som har bilder och info om avkommor och deras prestationer?

Man får ju inte länka till sin hemsida här men om du smyger in på min profil hittar du nog rätt. Vi har använt Don Primero till flera olika ston och har fått toppenavkommor! Du hittar dem o deras resultat på hemsidan.

Som sagt, passa på!
Hälsn Ann

Hmm, har du kollat BLUP sidorna på ASVHs hemsida? Han ligger i topp när det gäller avkommestatistik! (Finns olika urval att titta på, kolla själv, jag har inte mer koll än det som står i en viss tidning regelbundet).

"puttar" ...
Jag har fortfarande inte bestämt mig om det blir betäckning i år, lite hänger på hur det går på tre-års testet m.m.
Men skulle vara glad över fler eventuella kandidater + synpunkter på de jag själv i nuläget funderar på..
Stot är ju lite kompakt byggd och har relativt grova ledgångar. Ädel högrest, lite inåt-tåad.
D-P är jättefin men tycker det blir för dyrt..
Undrar lite om:
Highcruiser
Dionysos
Roosvelt
Santiago
Men som sagt, fler kandidater mottages gärna för skulle jag vilja betäcka erfter testet så är det bra att ha sitt hingstval klart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka