hingstungen kissa som en honhund :-(

Sv: hingstungen kissa som en honhund :-(

min Charlie kisar jämt, när man tar in honom från hagen, när vi rider och när han ska ut igen, men han är helt frisk så han är väl en liten kisspojke bara, men det går kanske över när han blir äldre :D

Snöstorm>> Tempen är inget konstig alls, unghästar ofta lite högre temperatur. Jag brukar tempa min ibland under en vecka för att kolla hans normal temperarturoch den har aldrig legat under 38 utan det brukar vara mellan 38.0-38.4 och då är han helt frisk så du behöver inte oroa dig.

snöstorm skrev:
Man är ju så dum att man inte tempar honom när man vet att han är kry (har dessutom bara haft honom hemma i 4 månader), så jag har inget att jämföra med.

Jo, det som gör mig orolig är att vet. sa att så länge han inte hade över 38.1 så var det ingen fara för det var normaltemp för en unghäst (upp till och med 38.1.)

Och när han dessutom ligger under 38.2 vissa dagar får jag för mig att hans normaltemp inte kan vara 38.2, det brukar ju vara en rätt konstant temperatur!
Därför är jag orolig. Klart man är!

Ehh, vad har du för veterinär egentligen?

När du räknar ut normaltemp så tempar du säg en vecka i sträck, på morgonen och samma tid varje dag (precis som du gjort) och den temp du får oftast är normaltemp. Din lille har alltså en normaltemp på 38.2. De kan ligga både över och under normaltemp med 0.2 grader, det är normalt.

För vuxen häst är 38.2 i normaltemp inget konstigt, och föl och åringar ligger ofta där eller ÖVER.

Som en jmf så har mina hästar (haft i en del fall):

Kallblodssto, normaltemp 38.0, allt mellan 37.9 och 38.2 var fullt normalt för henne.

Arabvalack, normaltemp 37.2 - 37.4. (han ligger LÅGT!)

Halvblodssto, två år, 38.1 i normaltemp. Allt mellan 37.9 och 38.3 normalt.

Arabsto, två år, ligger runt 38 hon med. Som föl låg hon stadigt på 38.7, som åring på 38.4.

Så, din veterinär yrar, du har en fullständigt normal unghäst med fullständigt normal tempkurva och fullständigt normal normaltemp :)

Akta dig för att ta tempen när de kommer in från hagen bara, man kan få hjärtbesvär då, om de sprungit alldeles innan, man tar in och tempar 39.5 ;) tempen kan stiga rätt rejält när de arbetar, så mät alltid tempen efter/vid vila.

martha skrev:
min treåring är tvärsemot...han håller på att bryta ihop innan han kommer TILL hagen...så fort han kommer in dit så pissar han han floder....han kanske kissar en gång inne på natten, annars förrdrar han att göra det ute....imorse hann jag nätt o jämt in i hagen med honom innan han började vimla med ögonen :rofl:

:D Nä, min måste skita meddetsamma när han kommer ut! Har specialhögar han går från den ena till den andra.....Samma rutin varje dag...Och samma pisse-rutin när han kommer in, exakt! :rofl: :rofl:
mvh
Carina

kattekissar.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 062
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 241
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31