hingstungen kissa som en honhund :-(

S

snöstorm

Såg att mitt hingstföl riktigt förberedde sig för att kissa, han backade med bakbenen, lyfte på svansen och drog inte ut penis. Låter inte normalt va?
Kan det va urinvägsinfektion eller nåt sånt?
Bara att ta ut vet eller? :cry:

Sv: hingstungen kissa som en honhund :-(

Bebisar gör oftast så...finns vuxna hästar som aldrig hänger ut draggen då de kissar ;-)..Men är du orolig, så ska du naturligtvis ta ut vet för en koll.

men att han backade så med bakbenen och lyfte på svansen...??

Men han dricker normalt och kissar lika mycket i boxen som innan, varken mer eller mindre. Möjligtvis har han inte ätit lika mycket hö sista dagarna.

mina hingstar drar alltid benen bakåt och lyfter på svansen när dom kissar..det är helt normalt....ibland drar dom inte ut draggen heller och det blir som sprinklers :D inget att vara orolig för´...

Så gör min osså, är 9 månader nu och har gjort sedan födseln. Och det är inget fel på honom, fullkomligt normalt. :)

Ta't lugnt....så gör mina 19 åriga hingst ibland också...Speciellt när han är MYCKET nödig och vill pinka snabbt....d.v.s. när han kommer in från rasthagen....han kan/vill inte kissa ute, utan måste ha boxen och kissa i.....

Så aaaaaaaaandas..... ;)

mvh
Carina

Säger som Cesam - aaaaandas.

När min herre är KISSNÖDIG så ställer han bakbenen långt bakom sig, lyfter på svansen och sen skvalar det. Han har inte ens 'tid' att hänga ut apparaturen så den syns. Alla valacker jag haft har kissat på samma sätt när det varit riktigt kissnödiga.

Att de ställer bak bakbenen och lyfter på svansen,.. jag tror inte jag sett en enda valack som INTE ställer sig så när de ska kissa. Däremot brukar de om det inte är bråttom hänga ut apparaturen en bit.

min valack är fyra år och han glr likadant, backar oredntlkigt med bakbenen, lägger nästan svansen på ryggen och kissar, utan att ta ut snorren, så har han gjort i de tre åren som jag haft honom :p

Jag har aldrig sett min vallack fälla ut snorren när han kissar... jag har aldrig sett han fälla ut den överhuvudtaget! Veterinären säger att det är medfött, jag får ta honom till vet. en gång om året och de drar ut den och tvättar den. Det är inte vanligt, men endel hästar fäller aldrig ut den.

Hade kontakt med en vet.station i fredags. De sa bara åt mig att de inte trodde att det var något, men att jag skulle tempa honom i tio dagar (tycker att det är konstigt att man ska vänta tio dagar om det är något...). Upp till och med 38.1 behövde jag inte oroa mig för. Så nu har jag tempat honom tre dagar: lördag 38.2, (en halvtimme senare:38.1. Då fick han gå ut ett par timmar sedan tog jag in honom) söndag: 38.1 och idag 38.0.

markatt skrev:
Jag har aldrig sett min vallack fälla ut snorren när han kissar... jag har aldrig sett han fälla ut den överhuvudtaget! Veterinären säger att det är medfött, jag får ta honom till vet. en gång om året och de drar ut den och tvättar den. Det är inte vanligt, men endel hästar fäller aldrig ut den.

när jag satt och läste denna tråden så kom jag på att jag heller ALDRIG har sett medryttarhästen haft den ute när han pissat, har aldrig sett den.. har aldrig tänkt på det innan.

Så gör min valack med. Han har bakbenen lååångt bakom sig (vill ju inte få kiss eller stänk på benen ;) ) och det är inte alltid han hänger ut härligheten...

Till trådskaparen:
Du kan vara lugn, inget du behöver oroa dig för!

nu ser hans tempkurva ut såhär:
lörd:38.2, sönd:38.1, månd:38.0, tisd:38.2, onsd:?, torsd:38.2

Tempad vid halv åtta på morgonen, innan utsläpp.
:confused:

min treåring är tvärsemot...han håller på att bryta ihop innan han kommer TILL hagen...så fort han kommer in dit så pissar han han floder....han kanske kissar en gång inne på natten, annars förrdrar han att göra det ute....imorse hann jag nätt o jämt in i hagen med honom innan han började vimla med ögonen :rofl:

martha skrev:
min treåring är tvärsemot...han håller på att bryta ihop innan han kommer TILL hagen...så fort han kommer in dit så pissar han han floder....han kanske kissar en gång inne på natten, annars förrdrar han att göra det ute....imorse hann jag nätt o jämt in i hagen med honom innan han började vimla med ögonen :rofl:

Kan du klona den och skicka hit de aktuella generna?

Jag vill inplantera dem i Kele (tvååringen).

/Alexandra - med dollartecken i ögonen inför vilken ENORM minskning i spånkostnad det skulle innebära om hon kunde kissa iaf 50/50 inne och ute och inte aaaaaallt inne ;)

snöstorm skrev:
nu ser hans tempkurva ut såhär:
lörd:38.2, sönd:38.1, månd:38.0, tisd:38.2, onsd:?, torsd:38.2

Tempad vid halv åtta på morgonen, innan utsläpp.
:confused:

Vad är det för konstigt med den tempkurvan? Den är ju alldeles normal, med en normaltemp på 38.2. Eller menar du att hästen innan haft en normaltemp som legat lägre?

En vuxens häst vilotemperatur ligger vanligtvis mellan 37,5 och 38,2 grader, ett föl har högre temp så du behöver inte oroa dig.

:D Ja, hans morbror (Den Vackra) föredrar också att pinka ute :bow: så det kanske ligger i generena eller så har dom väl diskuterat det där på nätterna :rofl:

Man är ju så dum att man inte tempar honom när man vet att han är kry (har dessutom bara haft honom hemma i 4 månader), så jag har inget att jämföra med.

Jo, det som gör mig orolig är att vet. sa att så länge han inte hade över 38.1 så var det ingen fara för det var normaltemp för en unghäst (upp till och med 38.1.)

Och när han dessutom ligger under 38.2 vissa dagar får jag för mig att hans normaltemp inte kan vara 38.2, det brukar ju vara en rätt konstant temperatur!
Därför är jag orolig. Klart man är!

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 756
Senast: lilstar
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit lite o säker om jag skulle skriva om dethär men jag har kommit fram till att jag vill det. Och endel kanske tycker att det...
Svar
16
· Visningar
2 062
Senast: manda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 823
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 241
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31