Hingsttips

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hysterisk
  • Startdatum Startdatum
H

Hysterisk

Nu vill även jag ha hingsttips från er. :D

Jag har ett sto e Pajazzo- Lombard. Grov i typen men rätt liten, bara 163 cm. God ridbarhet och mkt hinderklok, hade 9-9 på kvaliten, tävlat 140. Tyvärr har hon rätt dåliga gångarter, 6-5-7. Hon är ganska tung och bunden i sina rörelser.

Jag vill ha ett föl att hoppa med, men det ska ha BRA gångarter. Och jag vill gärna att fölet ska blir lite högre, men lättare i typen.

Hon har ett föl efter Guido som sägs vara fint och är den här lätta typen.

Så ge mig nu massor med förslag. :idea:

Inte lätt det här med hingstar! :confused: Men himla roligt ändå, och tänk vad skoj den dagen man får en liten bebis från sin älskade häst! :rofl:

Nja, jag vill nog hellre ha en halvblodhingst.

Vad tror du on Lancier, kan det vara något till mitt sto?

Quite Easy sägs ge föl med ganska bra rörelser, sen kan du ju satsa på någon av dressyrhingstarna med hoppstam, tex. New Balance eller Briar (Briar har ju faktist väldigt bra hoppindex, hans pappa är ju hopphingst men har gett några bra dressyrhästar...) Dessutom skall Briar tydligen öka mankhöjden med 4 cm i genomsnitt än så länge det är ju hans första år på Blup så det ska man väl ta med en nypa salt... sitter här med Blup för 2002... Finns en hollänsk hingst som heter Aram KWPN som jag vet också ger fina avkommor och har passat mycket bra till grova ston utan vidare gångarter... vet bara inte om han finns att få tag på längre... (ex på Aram avkomma: Sto fick föl e: Aram KWPN föl fick dubbeldiplom, samma sto fick föl e. Cortus föl fick klass 3+4)

Cardento ger ju stora högresta lite lättare avkommor men gångarterna vet jag inte riktigt... det är inget vidare index på Blup men han är ju också ny så det ska ju tas med en nypa salt, kan inte Cardentos siffror på gång....

Jag spinner vidare på en annan tråd o säger varför inte Briar=)?!

själv är jag ju dressyrinriktad. Så hopphingstar o hur de förvärvar sig har jag lite dålig koll på! Många rena hopphingstar har ibland just svagheten på skritt o trav, för dig skulle jag nog rekommendera en mera dressyrinriktad hingst men som har bra hoppteknik, kanske hoppinriktad stam=)

Så mina förslag är Briar och Akribori=) Har själv en nu åring efter Akribori (Akribori~Magini~Ceylon) hon ser ut att bli en hopphäst(tyvärr) men det har jag ju kunnat vänta mig med hennes stamtavla=). Däremot ser hon ut att bli rätt liten(modern 160, Akribori 170). Kan tillägga att hon har kanonpsyke!

Hej

Jag var under julhelgen till Knivsta och tittade på Szkopul (fick tips på honom genom "bukefalos"). Han är svart och jättesnygg. Han verkar ha ett jättebra temperament vilket hingstägarnas fölungar efter honom hade också. Hingstägaren berättade att de hade en 2 årig hingst efter honom som heter Scoop som har blivit uttagen till bruksprov 2005. Jag ska eventuellt låna ett sto efter Robin Z och betäcka med honom.

Ernst

Jag har tittat lite på hingstarna och detta är vad jag kom fram till:

Cardento: Min uppfattning om honom är att han är inte så lätt i typen? Han ger väl rätt stora och lite tunga avkommor?

Aram KWPN: åkte tillbaka till holland -99, kan inte hitta någonting om honom.

Szkopul: Har jag aldrig hört talas om. Vill nog ha lite mer stam jag känner igen.

Briar: Valde mamma bort för att han var för känd, och för henne för mycket dressyrhäst.

Akribori: Vilken vacker häst!! Men vad jag har läst om honom typmässigt vet jag inte vad jag ska tro. Många säger att han ger ädla avkommar, någon att de ser ut som ardennerhästar??

Quite Easy: Verkar vara ett rätt säkert kort, men det finns ju så många avkommor! Minus för skritt och trav.

Lancier: Hur är hans gångarter och temprament??

Det är de tre sistnämnda jag fortfarande är intresserad av. Åhh vad svårt det här är, kan man inte betäcka med allihopa :confused: :crazy:

Come Back II såklart!

Helt dominant om du vill ha en allroundhäst! Högställd med suveräna gångarter och hoppstam! Hans avkommor säger allt! :d Bland annat så vann Minna Telde - Vestergaard Clinton (Come Back II - Leandro) på Flyinge i år...

Lite länkar: Come Back II

Igen

Det är ialla fall mitt tips! :)

/C

Briar, Panasso eller Roderik (några personliga favvisar) kanske. Jag förstår det där med för känd hingst - det är inte så kul när alla man känner har en häst med samma stam... Så vågar man chansa så tycker jag absolut man kan välja nån lite mer anonym hingst.

Stanford?

Han har god exteriör, goda gångarter och hoppförmåga! Och så är han inte för känd heller :)

Jag kommer att ta min Ceylon-dotter till honom i år!

Jag har ett sto E.Aram KWPN Det är en underbar häst!

Hon har ett super psyke,Super gångarter och hoppar super.
Och är dessutom väldigt trevlig att titta på!

Vad kan man mer begära? :love:

Sv: Hingsttips

Cardento på Lombard blodet har resulterat i en del fina unghästar som fått diplom på Treårstest och Kvalitèn. Annars så finns ju Lasandos som är en lätt hingst.

Värsta vad det dyker upp gamla trådar just nu!

Denna är ju från januari.

Undrar vad trådskrivaren betäckte med?? :)

Ojdå, jag såg inte ens att den var gammal! Tyckte att trådskaparen var ute i jäkligt god tid bara.... :D

Det missade jag också, så då får vi väl börja fråga om vem som blev den lycklige hingsten istället.

Jag fattar inte varför inte någon seminimportör tar in Come Back II på färsk transportsemin...suck!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 932
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel hejsan allihopa☺️ Jag är helt ny inom det här med avel och skulle vilja ha lite hjälp . Jag har ett jätte fint sto på 155 cm i mkh hon...
Svar
5
· Visningar
1 710
Senast: Görel
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka