Hingsttips till mitt sto

cactuspower

Trådstartare
Jag har lite funderingar på att betäcka mitt sto, Landora nästa år. Hon är importerad från Lettland och har därför okänd härstamning.
Hon är f-01 ca 170 i mankhöjd. Min häst är ganska maffig för att vara halvblod men jag gillar dessa hästar med lite mer "massa" även fast de inte är tunga. Jag är själv väldigt förtjust i Rubinrot :d

Vad tror ni om honom till mitt sto? Vad har ni för erfarenhet av Rubinrot? Andra förslag?

Så här ser Landora ut, fast jag har tyvärr inga bättre bilder en dessa. Måste ta med mig kameran och uppdatera någon dag!
PICT0104.jpg
[/IMG]

Kopiaavlandoran.jpg

Kopiaavlandoras003.jpg

Sv: Hingsttips till mitt sto

Har haft en Rubinrotare på bete här i sommar, urcoll kille, nyfiken, orädd och framåt. Väldigt sällskapssjuk, inte blyg för 5 öre.
Dock är stostammen hur stabil som helst på denna kusen.
Dock blir han stor, född-05 och dryga 170 redan.

Jag hade nog inte valt honom eftersom han är såpass grov och rejäl och din häst också är rejäl. Välj en lättare häst, det rejäla kommer med största sannorlikhet att slå igenom ändå.

Den Rubinrotare jag skrev om i mitt förra inlägg är inte grov trots "gammal" stam på mammans sida.
Vet dock inte om det var en lycko träff eller om han lämnar lättare än vad han själv är.

TS:
Vill du ha en dressyr inriktad avkomma i ungefär samma storlek eller vad har du tänkt?

Har ju sett andra släktingar och det är också rejäla bitar. Har sett (och ridit) TS häst så jag tycker det skulle kännas som det är risk för en väldigt rejäl avkomma.

Senast ändrad:

Jo jag har också haft tanken på det att man kanske egentligen brode välja något nättare. Men det är något som jag har fastnat för just hos Rubinrot. Men behöver det vara en nackdel då om både stoet och hingsten är kraftigt?

Ah :idea: Förstår!

Är hon cool? I så fall kanske Sandakan vore nåt? Ädel och högställd. Men med tanke på Sando Hit-blodet så kanske det inte vore lyckat på en stiss-maja

Ja precis, för eget bruk vill jag ha en avkomma till främst dressyr.
Jag kan dock även tänka mig en hopphingst som även har ett hyfsat bra gångartsregister. Någonstanns runt 165-170 helst, någon cm hit eller dit gör dock inte så mycket. Men inget höghus.

Jag tycker nog att du kanske kan välja en hingst mer lite mer fullblod i....?

Har inte så mycket erfarenhet av Rubinrot-avkommor dock...

Risken är ju att man får en väldigt stor och tung och kanske även framtung häst om man lägger på rejält på en grov häst. Och en sådan häst är ju större risk att den går sönder då den lär kräva väldigt korrekt ridning hela tiden för att orka hålla sig i form osv.

Jag skulle försöka hitta en annan trevlig, nättare hingst, så får du leta efter en Rubinrotavkomma att köpa senare istället om du vill ha en sån! :)

Hoppfilmer, från i våras

Springer på ridbanan, också från i våras tror jag

Så ser ni lite hur hon rör sig i alla fall. Skulle också säga att hon har plus för skritten (vilket ni inte fick se så mycket utav) . Seg på ridfilmerna dock, nu är det väll snarare tvärtom :angel:

Jo det är klart.. men är det helt kört? Visserligen är min ganska maffig men jag tycker ändå inte hon är så framtung.

Annars är jag lite inne på Corlensky också, vad tror ni om det?

Ja, jag skulle vilja påstå att min är ganska cool , fast jag vill gärna behålla det coola :p men jag ska kolla upp Sandakan.

Vet faktiskt en avkomma efter honom som är riktigt trevlig :)
en åring dock så man vet ju inte hur den utvecklar sig ännu.

Nej jag menar inte att din är framtung, men att avkomman kan bli om man lägger på en grov hingst.

När man väljer hingst ska man ju helst ta en som kompletterar stoet utan att vara alltför olik. Ditt sto behöver nog en lite lättare hingst eftersom hon troligtvis har en gammal 'halvblodstyp' med sig i leden bakom som du inte vet om. Din häst är ju lite lång i kroppen och då skulle jag välja en hingst som är lite kortare i kroppen och med mer längd på benen under sig.

Corlensky kan jag inte uttala mig så mycket om eftersom man inte sett ännu vad han lämnat men han verkar ju ha lämnat mer kompakta föl.

Corlensky är en tjusig herre som verkar lämna tjusiga föl, men eftersom du inte vet något alls om stammen på ditt sto kanske du ska välja en mer beprövad hingst, som verkligen lämnat det du önskar, som kommer ur både ett riktigt väldolumenterat möderne. Samma gäller storleken, eftersom du inte alls vet vad som ligger bakom henne så rekomenderar jag att du studerar storlekar på familjerna på de potentiella hingstarna, de kan slå hur de vill, men sannolikheten är mindre ju färre småhästar det finns i familjen.
Satsar du på en dressyravkomma så hade jag försökt leta efter en hingst med lite mer gummi, och mer resning. Du gillar typen på din häst och verkar gilla henne som hon är, kanske att du skulle leta efter en hingst som ligger så nära henne som möjligt i typen, fast lite elegantare? Svårt detta med att avla på okänt, har varit där själv..Lurigt värre ;). Lycka till i ditt hingstval.
Är du säker på att du inte kan hitta stam på henne? Har du provat seriöst?
U

På jobbet har vi haft tre helt underbara fölungar, dom är dösnygga allihopa och rör sig upp till himmelen !

Föl nr. ett hingst E. Don Primero UE. Archipel
Mamman är av riktig sporthästmodell, med mycket nerv!
Hingsten är supermysigt att hålla på med, dock lite tuff, men har lugnat sig. Klockrena rörelser, mycket positiv och nyfiken som få ! Hingstämne.

Föl nr. två sto E. Twilight UE. Don Schufro
Mamman är superfin, men lite "grövre" trevligt temprament, goda rörelser.
Stoet är nyfiket, vaket och har en underbar blick, dock en vilja av stål, men alltid positiv. Jättesöt och nätt!

Föl nr. tre hingst E. Loredes UE. Rotspon
Mamman är superfin, högställd sporthästmodell, borde vara ridhäst :), underbar galopp.
Hingstungen är fantastisk, ojojoj vilket lynne, supergo, och man bara dör när han rör sig, helt fantastisk ! Ett hingstämne.

Synd att inte Fielmann finns kvar :( han hade nog varit bra...jäklar vilken underbar individ han lämnat efter sig som jag mött....åh :(

Men jag håller fortf. på att du ska välja en hingst med fullblod i...

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka