Hingsttips till mitt sto

Sv: Hingsttips till mitt sto

Jag tycker absolut INTE du ska vara rädd för att använda Rubinrot. Det fungerar fint med två grova hästar om du vill ha en grov avkomma. Det blir ju inte fördubblad grovlek på hästen för att du använder två grövre individer, utan snarare samma resultat. Det är inte heller så att man kan komplettera helt enkelt med att ta en lätt och en grov och få ett mellanting! Det kan lika gärna bli grov kropp och tunna ben. Det är ju inte så käckt! Rubinrot är en underbar hingst. Ta honom om du gillar honom utan att vara rädd för massa. Hästen kan ju rör sej ändå, eller hur!

Vad bra att du tycker det. :) Många rekommenderar ju nättare hingstar till ston som min som det är lite mer "massa" i. Men det är ju just detta jag gillar, och Rubinrot - ser ju trots att han också är riktigt maffig ut ändå väldigt lätt ut när han rör sig. Dessutom verkar han ju vara väldigt bra i huvudet. Jag ska dock leta rätt på mer information och se vad jag kan hitta för avkommor efter honom samt kolla hur stora dessa brukar bli.

Har även fler hingstar på lut som jag gärna vill ha mer information om. Sedan ska jag försöka luska rätt på hur jag kan nå min hästs uppfödare och se om jag överhuvudtaget kan hitta någon info. om hennes föräldrar innan jag helt och hållet bestämmer mig, sedan är det ju ett tag kvar också men jag har fastnat för Rubinrot :love:

Nu har jag granskat lite fler hingstar, ganska olika typer men dessa har jag fastnat för. Kommentera gärna vad ni har för erfarenheter av dessa hingstar samt avkommor, vad ni vet om de, hur de är i psyket osv.

Rubinrot
Rubignon
Richfield
Friendship
Florencio
Corlensky G
Majim G
Don Romantic
Don Schufro
Rotspon

Senast ändrad:

Han skulle tas in reste sig, gick över, fick svåra frakturer på ryggraden och kunde inte resa sig igen...:(

Friendship har iaf världens bästa avkomma :) haha en underbar valack, med väldigt mkt bus i, men oj vilka gångarter...vilken individ...
Men jag känner bara till en.

Och Rotspon har iaf givit väldigt bra i andra led med... Ett sto efter Rotspon har vi, hon är inte sådär jättestor, rätt ädel i kroppen, väldigt trevlig, harmonisk. Likaså hennes unge.

Nu har jag granskat lite fler hingstar, ganska olika typer men dessa har jag fastnat för. Kommentera gärna vad ni har för erfarenheter av dessa hingstar samt avkommor, vad ni vet om de, hur de är i psyket osv.

Rubinrot
Rubignon
Richfield
Friendship
Florencio
Corlensky G
Majim G
Don Romantic
Don Schufro
Rotspon

Jag har själv en avkomma efter Majim, och jag kan bara säga att trevligare häst får man leta efter! Han är otroligt arbetsvillig och har superpsyke. Han är jättetrevlig exteriört också!

Jag har själv en avkomma efter Majim, och jag kan bara säga att trevligare häst får man leta efter! Han är otroligt arbetsvillig och har superpsyke. Han är jättetrevlig exteriört också!

Va kul att höra! Jag har stora planer på att ta mitt ena sto till honom nästa år!
Du råkar inte ha nån bild på din? Vad är det för stam på mamman?
*nyfiken*

Jag kan bara hålla med om att de avkommor jag sett efter Majim har varit mycket positiva och kloka.:)
Haft bra sida, bra överlinje men dock varit lite små.

Men en härlig hingst om man har ett sto med storlek helt klart!

Brukar han lämna storlek efter mamman eller överlag smått?

Mitt sto är bara 163cm och jag vill inte ha en avkomma mindre än det..

Jag har inte riktigt koll på det, hoppas att ngn annan härinne har det:smirk:...
Jag har sett någonstans mellan 7 och 10 stycken efter honom, och det verkar sopm om dom är ganska lika i typen iallfall.

Javisst har jag bilder! Mamman är efter Madrigal - Urbino - Ceylon. Jag vet inte hur stor hon är, men min är runt 168.

15853446.jpg

15821984.jpg

16901653.jpg

Vet en Rubinrot avkomma som dels är väldigt stor för sin ålder, dels väldigt kvick-rädd.

Bra att få höra lite mer om Majim :) ett tänkbart alternativ om man vill få en lättare avkomma.

Jag är nyfiken om vad ni tror om övriga hingstar på min med?
Finns det några specifika annars som ni kan rekommendera, som ni tror skulle kunna passa henne bra?

Om du vill lägga en hingst som är beprövad, med bra temprament och både gång och hopp så kanske Hilight och Guido är några att tänka på :idea: Även normal storlek på dom tycker jag!

Jag tycker att Florencio är den bästa hingsten av de du listat där. Kortare rygg, hög ridbarhet och mycket fina, elastiska gångarter. Nu står han ju på fryst, så jag vet inte om han finns att tillgå nästa år.
Ditt sto är ganska markbundet och det blir mer spring än energi.

Gillar du lite maffigare hingstar kanske Chequille Z som Flyinge marknadsför kan vara något? Rubinrot tycker jag själv är ojämn både när det gäller gångarter och typförärvning.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377
Avel Går i tankar om att betäcka mitt ena sto nästa år. Jag behöver råd och tips om avel då det var 12 år sedan senaste fölet hemma. Framför...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Görel
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 835
Senast: Görel
·
Avel Jag har noll och ingen erfarenhet av avel och har en liten fundering. Jag har för mig att jag hört att det är en skröna att man inte...
Svar
4
· Visningar
1 083
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka