Hingsttips mottages tacksamt!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare _tullamore_dew_
  • Startdatum Startdatum
T

_tullamore_dew_

Har bestämt mig för att betäcka ena stoet iår, men har ännu inte hittat rätt hingst. Jag har snöat in mig lite på att betäcka henne med P.R.E. men har inte lyckats hitta något större utbud av hingstar här i sydvästra delarna av landet. Jag är även öppen för hingstar av andra raser som skulle kunna kompletera mitt sto väl, dock ej halvblod eller fullblod då jag ej är ute efter ännu ett halvblod. Vill ej att detta ska bli en anti-korsningsavels-tråd, så ni som är emot korsningsavel behöver ej svara.

Jag har tidigare ridit en del P.R.E-importer, och älskar verkligen denna ras och dess egenskaper, och tror att dessa skulle kunna kompletera mitt sto väldigt bra. Jag är ute efter lite mer massa (hon är välmusklad, men smäcker) något luftigare gångarter och en exteriör som underlättar samling något bättre. Jag har kikat runt på nätet, men har haft svårt att hitta hingstar här i sydsverige. Har ni några tips på hingstar eller hemsidor, eller finns det någon annan ras ni tycker skulle vara intressant. Ska även försöka ordna med bra exteriörbilder på min pålla, men har inga i datorn just nu.

Är väldigt tacksam för alla tips jag kan få, har bara kontakter inom halvblodsaveln annars...

Sv: Hingsttips mottages tacksamt!

Om du berättar mer om stoet är det nog fler som kan komma med tips ;).
Ras? Stam? Vad är hennes svagheter? Styrkor? Storlek? temperament, Vad hon har gjort etc.
Sedan kan jag ju vara nyfiken på vad argumentet är att det absolut inte ska vara en halvblodshingst, Halvbloden är ju väldigt olika, och hade jag letat efter en hingst med riktigt bra gångarter, så hade jag inte tvekat en sekund att först leta bland halvbloden.
Ulrika

Nu vet jag ju ingenting om ditt sto eller vad för hingst som skulle kunna passa men jag känner till en P.R.E-hingst som står i NV-skåne (Klippan) Jag har träffat honom o han var kanontrevlig. Du kan läsa om honom här http://www.klinga.se/pre/Gorron/Gorron.htm
Nu har inte årets priser kommit ut på hemsidan ännu men jag vill minnas att han var ganska billig, typ 4-5000 totalt.
Lycka till!

Om du berättar mer om stoet är det nog fler som kan komma med tips ;).
Ras? Stam? Vad är hennes svagheter? Styrkor? Storlek? temperament, Vad hon har gjort etc.

Hästen jag ska betäcka är ett halvblod, dock låter jag stammen vara osagd. Hon har ett långt steg, och en underbar skritt. Hennes svagheter som skulle kunna vara ärftliga är att hon har en något markbunden trav och galopp där jag gärna skulle vilja ha lite luftigare rörelser. Dessutom kan hennes temperament ibland ställa till det då hon kan ha väldigt bråttom, men å andra sidan kan man ofta vända detta till något positivt och man får lite mera "GO" i henne. Hon är 162 cm hög, väldigt väldefinierad i kroppen och med väl ansatt hals. Hon har fina korrekta ben, har aldrig varit skadad annat än sårskador den tid jag haft henne, och har väldigt bra hovkvalitet. Hon har god hoppkapacitet men har p.g.a. mitt ointresse ej hoppat mer än 1 meter på bana, löshoppad 150 cm. Hon är väldigt rolig att jobba med, är energisk, och utför de flesta dressyrrörelser med lätthet. Dock är hon svårriden och kräver sin ryttare, vilket hon troligtvis nedärvt från hennes far.

Sedan kan jag ju vara nyfiken på vad argumentet är att det absolut inte ska vara en halvblodshingst, Halvbloden är ju väldigt olika, och hade jag letat efter en hingst med riktigt bra gångarter, så hade jag inte tvekat en sekund att först leta bland halvbloden.

Tja, för det första ska jag ha avkomman för eget bruk, och är inte ute efter ett halvblod helt enkelt. Skulle jag velat ha ett halvblod till hade jag faktiskt föredragit att köpa en "färdig produkt" istället för att avla på mitt eget sto, hade nog både blivit billigare, och jag hade haft större urval av hingstar då jag inte var bunden till att hitta någon som passar just mitt sto. Argumentet till att inte köpa renrasig P.R.E. är delvis att jag vill ha en något större häst med något större gång, samt att jag tror att kombinationen skulle passa väldigt bra till mitt syfte: En häst att framförallt träna klassisk/akademisk dressyr med, och kanske tävla litegrann om mina ickebefintliga tävlingsnerver skulle infinna sig.

Senast ändrad av en moderator:

Jag kan tyärr inte så mycket om de andra raserna. Vill bara förtydliga att jag inte var ute efter stammen för att se om den var superflashy. Det finns många trevliga hästar som inte har den mest poppiga stammen, men det kan säga en del om temperamentet som ligger bakom, typen etc. Men eftersom du inte är ute efter ett halvblod så är jag inte rätt människa att komma med tips.
Sedan vet jag inte om jag kan hålla med om att PRE har större rörelser, inte vad jag har sett. De verkar dock ha lätt för att samla sig. Men det är en helt annan diskussion. Håller du på med barockridning är det nog inte fel att snegla mot PRE eller den äldre varianten av knabstrupper (Hugin :love: ) Den moderna varianten liknar mer ett smäckert halvblod och det borde ju vara ointressant. Tyvärr tror jag inte att det finns så många knabstrupperhingstar att välja mellan i Sverige, men i Danmark finns det ju en hel del.

Ulrika

Formulerade mig kanske fel, men jag menade inte att P.R.E. skulle ge större rörelser, utan att kombinationen halvblod/P.R.E. skulle ge större gång/rörelser än renrasig P.R.E. efterssom stoet har ganska långt/stort steg... Har lite svårt att formulera mig korrekt då jag ej sysslat med avel tidigare;)

Någon annan som kanske har tips på specifika hingstar? Har verkligen kört fast i letandet, det finns ju massor av information att få om halvblod, men om mer ovanliga raser har jag svårare att hitta utförlig information om hingstarna, är mest bilder och knapphändig info.

I Halmstad finns Eficaz, hos GP-ryttaren Tytti Kuylenstierna. Jag vet att han har minst en avkomma med halvblodsmamma, det finns säkert fler. Kolla med Tytti, hon vet nog var de finns! En avkomma var med i Ridsport Special för nåt år sen, tror att den fortfarande finns i Båstadstrakten.
http://www.sperlingsholm.se/dressyr/dressyr.html

Av det jag sett av honom så borde han passa dina önskemål. Känner inte till så många andra PRE-hingstar.

Mvh Cissi

Mitt fullblodsto är dräktig med en PRE för 3året i rad nu... du kan se de andra fölen på www.vena.se Vena Xcalibur å Vena Wildenvey, å stoet heter Vena Electra.... Hon är iaf betäckt med Diestro...
De blir mkt trevliga föl med bra temperament å bra gång...

Mitt fullblodsto är dräktig med en PRE för 3året i rad nu... du kan se de andra fölen på www.vena.se Vena Xcalibur å Vena Wildenvey, å stoet heter Vena Electra.... Hon är iaf betäckt med Diestro...

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 424
Senast: moonstruck
·
Avel Om man som vi, funderar på att låta betäcka ett Nordsvenskt Brukssto med hingst av annan ras, vilken ras skulle kunna vara lämplig då om...
2
Svar
31
· Visningar
4 489
Senast: EmmaBovary
·
M
Avel Jag har lite hastigt bestämt mig för att eventuellt betäcka mitt sto. Hon har en skada som gör att jag inte kommer kunna rida henne mer...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka