Hingststorlek

KungTulle

Trådstartare
Jag undrar hur stor hingsten kan vara i förhållande till stoet vid naturlig betäckning.

Hur pass anpassar sig fölet i magen efter mamman?

För många år sedan hade en kompis till mig ett travsto som betäcktes av en nordsvensk, och fölet kunde inte komma ut så de var tvugna att stycka fölet inne i mamman och ta ut det i bitar. Vet påstod att detta sto var extremt smalt i bäckenet och att sånt här var ovanligt. (stoet överlevde men dom betäckte henne aldrig igen).

Det här stoet var ca 165 cm i mankhöjd dvs rätt stor för att vara travhäst.
...

Samtidigt är det ju rätt vanligt att tex russton betäcks med större hingstar tex engelska fulllblodshingstar och där föds det ju föl utan komplikationer

....................

Sen kan man ju undra hur ett litet sto tar det vid själva betäckningen när en hingst hoppar på som kanske väger 100-200 kilo mer än stoet i fråga.

Ni som har avel och erfarenhet av att använda stor hingst till litet sto kan väl ge litet info i dessa frågor?

Senast ändrad:
Sv: Hingststorlek

Normalt sett så anpassar sig fölet efter storleken på stoets livmoder så om det inte är något fel på stoet ska inte hingstens storlek spela någon roll.

Själv har jag inte gått utan för rasen så oliks storlekar har hållit sig inom ramen för rasen.

Men jag vet ett minishettis sto som två gånger under brunst rymde in till en arabhingst och blev dräktig bägge gångerna. Skillnaden i storlek på detta omaka par var så stor att stoet troligen kunnat stå under magen på hingsten. Men fölningarna klarade hon galant. Det blev ett par trevliga maxade B-ponnnys.

Jamen, Telescop, den där hblhingsten som blev kasserad för ett antal år sedan, jag tror han kom till att tjuvbetäcka något pyttelitet ponnysto (kan ha varit en shettis) som unghingst. De visade den här avkomman på hingsttåget, hoppade som 17, och såg väldans normal ut. Tror den exporterats till Finland. Många år sedan, men jag tror det var så historien var.
Men detta med att stycka fölet för att få ut det låter ju fruktansvärt, men frågan är om det är hingstens storleks fel, tror snarare att det var stoet som inte var gjort för att vara avelssto. Det finns ju bland människor också, men vi använder os av kejsarsnitt, enkelt och smidigt.
Ulriak

Vi betäckte ett C-ponnysto (welsh cob) på 137 cm med en arabhingst på 155 och avkomman blev så stor att vi fick hjälpa till och dra ut honom. Han var tvungen att knäa rejält när han skulle dia och landade på ca 160 cm som vuxen.

Så de anpassar sig som sagt inte alltid efter modern. Nu var ju welsh cob-damen mkt bred och rymlig så det kanske bidrog till att fölet kunde bli så stort i magen?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
813
Senast: Freazer
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 311
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar