Hingststaket

SnigelEffekt

Trådstartare
Hur ser era hagar ut till era hingstar?
Hur högt?
Hur många trådar?
Har ni provat andra lösningar innan som inte funkat?

Hingsten ifråga är ca 155 hög.

Tycker jag försökt söka här men hittar inga direkta svar på mina funderingar?!

Mvh Snigeleffekt

Sv: Hingststaket

?? dom ska väl vara som alla andra häststängsel.

En hingst behöver oftast lite rejälare staket för att de inte ska ta sig ut och inga ston ska ta sig in.

Till TS: Finns ju inga direkta svar, men ett rejält staket är naturligtvis bra. Kanske ett trästaket + eltrådar? Har ingen egen hingst, men vet ett par som har hingstar och de går på trä + el, vet dock inte hur högt det är.

I stallet där jag har min häst har hingstarna samma som de andra; elstängsel med två trådar. Funkar utmärkt!

Hej !
våra hingstar (shettis o ridponny) har jag 1.70 stolpar med 3 st 40 mm elband, syns på bilden skillnaden mot de stängsel vi har till de andra

S5030537.jpg
[/IMG]

Hur ser era hagar ut till era hingstar?
Hur högt?
Hur många trådar?
Har ni provat andra lösningar innan som inte funkat?

Hingsten ifråga är ca 155 hög.

Tycker jag försökt söka här men hittar inga direkta svar på mina funderingar?!

Mvh Snigeleffekt

Två normala eltrådar har vi. Ofta utan el. Vadå menar du??

Lovisaleonora;

-Vad är det för KUMLA-SING-SING-hingstar du har??;)

Och varför har du denna höga stålkonstruktion?

På ett ställe jag jobbat fanns det gdk hopphingstar.

Dom hade trästaket med fyra slanor + el, ca 180 skulle jag tro
Det handlar om hästar som är värda flera miljoner.

Briar har trä + el dock inte lika högt (har vart o kollat på brinks anläggning)

På ett ställe jag jobbat fanns det gdk hopphingstar.

Dom hade trästaket med fyra slanor + el, ca 180 skulle jag tro
Det handlar om hästar som är värda flera miljoner.

Briar har trä + el dock inte lika högt (har vart o kollat på brinks anläggning)

Vad är en godkänd hopphingst för något? Undra hur dom klarar sig på travet med deras staket. Där finns det ett antal hingstar värda 1-30 miljoner typ.:smirk:

Byggt för länge sedan, vi har inte någon hingst ö h t. Maken däremot hade två avelshingstar på sin tid, varav den ena spritt språngande galen. Därav höjd på staketen.

Vanliga järnstaket, inga konstigheter alls. Snyggt, hållbart och perfekt som häststaket.

Tre plank, med en eltråd för varje planka på insidan (för att slippa gnag), ca 160 cm högt. Hingsten är jättesnäll, men alltid " better to be safe, than sorry" tänkte vi!:D

Jag tror inte det går att säga något specifikt bara frö att det är en hingst.

Min hingst står utan problem i sin hage med vanligt staket, samma höjd på det som för hästarna i hagen bredvid, med 2 vanliga trådar. Inget plank.

Förra sommaren kom han på att han kunde krypa under så vi fick sänka undre tråden lite men i övrigt har han hållit sig i sin hage. Samma med hans 2 åriga son, kan krypa om det är för högt men hoppar inte.

Samma hingst som har betäckt en hel sommar (och vet vad det innebär) kan gå med sto i hagen bredvid om det är en meter mellan trådarna.
Att gå med andra hästar på samma sätt går lika bra det. Han har även stått i stall med andra hingstar och höll sig i hagen utan problem. Kan gå med sin son i hagen bredvid om det är 1 meter mellan hagarna.

Det går inte att stängsla efter kön utan man får stängsla efter individ anser jag.
Det finns ston och valacker som är mer benägna att ta sig ut och det är stoet som ställt till mest med att riva staketet för mig när hon var brunstig och hagen jag då hyrde var för dåligt staket på.
Hon knallade ner det och tog sin beundrare på en kärlekspromenad.

Tack för era svar och erfarenheter! :bow:

Jag tror också de handlar mycket om individ, men eftersom jag inte känner hästen så känns det bäst att va på den säkra sidan. :idea:

I mitt stall har vi vanliga trästolpar och två eltrådar på normal höjd till alla, även hingstarna. Mer behövs inte.

Byggt för länge sedan, vi har inte någon hingst ö h t. Maken däremot hade två avelshingstar på sin tid, varav den ena spritt språngande galen. Därav höjd på staketen.

Vanliga järnstaket, inga konstigheter alls. Snyggt, hållbart och perfekt som häststaket.
Vilka skador det kan bli OM hästen hoppar. Hua mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 467
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar