Hingstpremiering Connemara 2006

Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

På det veterinära omdömet sa dom att han hade piphas på båda bakbenen.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Vad är Ralph premierad som i Holland? Har han Preferent eller prestatie?
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Dom sa något om att han hade få prestationsavkommor i förhållande till hur många ston han har betäckt. Men hans styrka ligger ju framför allt i att vara morfarshingst.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

OK jag såg han på bild han var snygg!
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Tja han gjorde ju dessutom både uppsutten hoppning och gångarter under ryttare, är det någon som vet vad gångartsdomare och testryttare sa om honom?
Jag såg den uppsuttna hoppningen och då kommenterade de i alla fall då ingenting om att han skulle vara halt. Mina noteringar från vad de sa om honom på hoppningen är "okomplicerad, mer spänst önskvärd, ngt entaktig galopp" (det är möjligt att de sa mer men det här var vad jag hann notera).
Är det någon som var kvar till kritiken som vet vad de sa om honom exteriört och hur fyrorna förklaras?
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Rodde skrev:
Vad är Ralph premierad som i Holland? Har han Preferent eller prestatie?

Har letat i en holländsk hingstpärm och hittat under rubriken Fokpredikaten att han i alla fall fick Preferent 1996.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Ang. Millford Rover är det någon som vet ´stammen´på honom ?
Såg fin ut på bilderna, synd med rörelserna , han måste varit halt eller ? Någon som såg han & vet hur det ligger till ?

Kul att Nice-n-Curly blev godkänd, trevlig hingst som jag gärna använder i framtiden !.

Men är verkligen kvaliten på visade connemaror så låg som i år !?
Kanske skulle man ha någon förutagning eller rådgivande bedömning innan, det kostar ju massor att ta fram en hingst till hingstprem. vid 3-årsålder ( & åka land & rike runt ! ) & sen får den under 35 p. Inte värt besväret ! ( Tycker jag ! )
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

connemarasenior skrev:
Men är verkligen kvaliten på visade connemaror så låg som i år !?
Precis vad jag tänkte också, när jag så resultatet.

Mycket tråkigt, med inga nya 3åriga hingstar. Jag hade hoppas att några flera nya hingstar, det var ju ett intressant startfält.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

reagerade oxå på att de inte var nå 3 åringar godkända.
nästa år hoppas ja kunna visa min unghingst. fast ja e helt novis på området så får nog ta hjälp av stoets uppfödare.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Ok Prefernt är på avkommornas exteriör! Det är bra!
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Jag var där och det var en mycket lång dag för både hästar och hästägare. Man började kl 07.00 med ID kontroll och mätning och sedan pågick det i omgångar för hingstarna fram till runt 20.00-21.30 för sista NF hingsten.

Nämnden fick 35 minuter på sig att gå igenom alla 27 hingstarna och diskutera vem som skulle bli godkänd eller inte. Det kändes inte helt rätt. Nog behövs det mer tid för att komma fram till så viktiga beslut.

Det kändes inte bra alls, det kändes som om man jagade igenom dagen för att hinna innan det blev midnatt.

Som någon skrev innan det kostar tid och pengar och allt arbete man lagt ner så trycker man ihop allt på en dag och alla (hästar och hästägare) nästan går på knäna så trötta man är.

Det syntes nästan på alla hingstar som skulle löshoppa på eftermiddagen att dom var helt slut.

Det var en mycket tråkig upplevelse att vara på en hingstpremiering, och framförallt så kändes det mycket tråkigt att nämden inte tog mer tid på sig att gå igenom de hingstar dom sett.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

personligen tyckte jag att MR såg mycket trevlig och okomplicerad ut i både gångarter och hoppningen. hann tyvärr bara höra det muntliga omdömmet vid själva ridprovet och där sades att han var markbunden bak i både trav och galopp, och inte arbetade riktigt genom kroppen. såg dock som sagt helt ok ut, inte uppenbart halt i alla fall. då såg CF mycket mer ojämn ut, vilket också kommenterades vid kritiken.

Testryttaren verkade tycka om MR, testade honom mer än vissa andra.
han såg ju som sagt mycket trevlig ut, men det verkar som att NF är mer generösa i sin bedömning än på connemarasidan.

I hoppningen såg han ok ut, hoppade det han skulle men inte så mycket mer. Dom kanske vill att en 9-åring ska vara mer färdig, vet inte om han hade tävlingsmeriter?

av 3-åringarna såg bingo och bossanova trevliga ut, men det är nog sant att de inte räckte exteriört. Annars var det inte så hög klass i år, kanske vore något med föruttagningar som någon sade.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Varför inte ha bara connemara en dag och NF en dag? eller dela upp allt på två dagar?

Jag kom vid halv 11, då var programmet redan försenat... Sedan blev det ännu värre under dagen, ridprovet som inte hade något med löshoppningen att göra blev också försenat, plus att dom bara hade lagt in en kvarts tid till varje ponny vid hopprov och ridprov, det sprack redan vid den första.

jobbigt för ponnyrna att stå och vänta, speciellt om man kört långt.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Exteriördomaren tyckte att MR såg halt ut, därav siffrorna.. Han visades för veterinär & denne tyckte dock inte att han var halt.. sedan fortsatte han sitt prov och jag tycker också att han skötte sig bra och såg mkt välriden och lättriden ut.

I hoppningen testades han bara på mindre hinder (90 cm) vilket ingen riktigt förstod.. han var tränad på stora hinder och tävlad Msv..
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

förstod inte heller att han inte visades på större hinder. dom där var ju lagom till 5-åringarna. han hoppade ju trevlig vad jag såg. vet du vad han fick för hopp-poäng?
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

KL

Nån som vet om det var nya ägarna som visade Tji Fick Ni? Dom var danskar i alla fall.
 
Sv: Hingstpremiering Connemara 2006

Enl programmet är det samma ägare som förut
 

Liknande trådar

Avel Här kommer resultaten från Connemaras hingstpremiering. På SCS hemsida finns rapport från årsmötet. Fråga om det är något annat ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 399
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp