Hingstkatalogen har kommit :)

Trix

Trådstartare
Hingstkatalogen för 2011 finns iaf för nedladdning.

Den är daterad 3:e januari 2011, har de en annan tideräkning än oss vanliga dödliga? :D

Sv: Hingstkatalogen har kommit :)

vad billigt det var att betäcka med fullblods hingst, dyraste kostar bara 15000. som jag kan se i alla fall

vad billigt det var att betäcka med fullblods hingst, dyraste kostar bara 15000. som jag kan se i alla fall

Förvisso skall det läggas till uppstallning,resor och vet-kostnader, men visst är det förhållandevis mindre dyrt....

Dock skall det tilläggas att detta är ett "skandinaviskt fenomen"...med billigt.

Nedan några jämförelser (förvisso stud fee för 2010)

USA
A.P. Indy $150.000
Dynaformer $150.000
Street Cry $150.000

England
Dansili £65.000
Oasis Dream £65.000
Pivotal £65.000

Irland
Sea The Star €80.000
Dalakhani €50.000

Lägg därtill att de allra mest eftertraktade Galileo, Montjeu, Danhill Dancer och Monsun (lever han?) är "private" och förmodligen ännu dyrare för de få utvalda. De mest "exklusiva" återfinns nog i Japan, men därifrån är det lite knepigare att få klarhet vilka som är tillgängliga för hugade spekulanter och vad de kostar.

I down under återfinns några svettigt kostsamma med Reduce Choise, Fastnet Rock, Encosta De Lago, Zabeel M.fl. som alla kostar mer än A$ 100.000 att betäcka med.

Så i dessa jämförelser har vi "billiga" fullblodshingstar i Sverige och följdaktligen lite svårt att konkurera med de större galoppnatinerna även om kvalitet och kostnad inte ALLTID går hand i hand.

men inga av dessa hingstarna fanns väl i trådens katalog???? kan ju ha missat, skummade bara igenom på jobbet.... Jo man har ju hört att fullblods aveln ska vara så mycket dyrare än för ridhästar (SWB) men inte enligt de uppgifterna som jag kunde se. :)

de priserna du pratar om är verkligen imponerande, kan ju faktiskt bli rik om man äger en sådan hingst! :D speciellt när någon nämde att de har upp mot 1oo ston per säsong.

Senast ändrad:

men inga av dessa hingstarna fanns väl i trådens katalog???? kan ju ha missat, skummade bara igenom på jobbet.... Jo man har ju hört att fullblods aveln ska vara så mycket dyrare än för ridhästar (SWB) men inte enligt de uppgifterna som jag kunde se. :)

de priserna du pratar om är verkligen imponerande, kan ju faktiskt bli rik om man äger en sådan hingst! :D speciellt när någon nämde att de har upp mot 1oo ston per säsong.

Nej ...Jag har väl aldrig påstått att de jag räknar upp står "TRÅDENS KATALOG"...

Mitt svar ska ses som en kommentar till din skrivelse om "Billigt"...faktiskt kan kan vara "Billigt" i DUBBEL bemärkelse för flertalet i "Trådens Katalog"....
.....eller om du så vill....man får vad man betalar för :angel:

Vi får se vad Gloria De Campeao (ej med i katalogen) men som stallas upp i Linköping kan göra. De 25.000 + 3000 som den kommer att kosta är kraftigt subventionerat av ägaren Stefan Friborg. Två andra som kommer att bli flitigt anlitade av Svenskar är den danska duon Mingun (20.000 DKK)
och Academy Award (16.000 DKK) vilket också skall ses som humant prissatta i förhållande till deras potential även om den danska kronan är förtvivlat dyr....:crazy:

någon som vet vad Flyinfact kostar (tror det stavas så, Fly Societys pappa).

men kan svenska uppföddare få tillgång till de hingstarna som du räknade upp?? för jag antar att de inte finns uppstallade i sverige och om bara N är godkänt för fullblod så måste det vara ganska svårt att lösa'?

men kan svenska uppföddare få tillgång till de hingstarna som du räknade upp?? för jag antar att de inte finns uppstallade i sverige och om bara N är godkänt för fullblod så måste det vara ganska svårt att lösa'?

Vissa /flertalet av värstingarna till hingstar har kö... och där har vi skandinaver inga märrar som platsar ens om stoägaren vore villig att punga ut med dessa slantar. Vore lite av "overkill" med tanke på vårat sto-mtrl och våra prispengar.

Däremot skickas en hel del svenska märrar till såväl Tyskland/Frankrike/Irland och England för betäckning. Dock brukar det vara vanligare att de besöker hingstar som ligger i lite andra prisklasser €3.000-€15.000 vilket rimmar bättre med våra förhållanden avseende stomtrl och prislappar på auktionerna:angel:

För de som är vana vid avel med halvblod och eller Travare där naturlig betäckning inte är nödvändig brukar kringkostnaderna vara överraskande.

Resa t.o.r 20.000-40.000 SEK
Uppstallning 60-90 dagar ( Tyskland/Frankrike €13-20/dag, Irland €20-35/dag, Eng £15-30)
Vet.kostnader/provtagningar 10.000-15.000 SEK

menar du att vet konstnaden är tiotusen kronor????? shit!!! trodde att det skulle vara billigare eftersom det var N.

Tar de flesta fullblodshingstar i Sverige emot ston av andra raser än fullblod? Vad säger reglerna?

Mmm...
Det faktum att en galopphäst eller en travare kan springa in sina kostnader är det inte en liten orsak till prisnivån?
Kostnaderna och inkomsterna ser ju lite annorlunda ut jämfört med hoppning och dressyr... ?

ok man kollade i denna hingstkatalogen hade de flesta hingstarna en kollum för halvblod men tror inte att det var så många ifylda.

I min värld kostar UL runt 300-500kr om det tar sig på första så UL:as det ca 5ggr alltså ca 1500-2500kr

Förra året kostade Flyinfact 2000+2000 Dkk

Mmm...
Det faktum att en galopphäst eller en travare kan springa in sina kostnader är det inte en liten orsak till prisnivån?
Kostnaderna och inkomsterna ser ju lite annorlunda ut jämfört med hoppning och dressyr... ?
Hur menar du nu?

Generellt sett i Sverige är fullblodshingstarna billigare än vad halvblodshingstarna är. Och de som kostar mer kostar inte speciellt mycket mer. Det torde ju enligt ditt synsätt vara tvärtom.

Utomlands är det dock oftast tvärtemot men nu är det ju Sverige vi befinner oss i.

Hallåja! har ett fullblodsto med intressant stam, e: Zaffran eu: Strong Gale (irländska hinderhästar/stayers) någon som har några roliga idéer om vad man ska lägga för hingst på damen??

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 298
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 640
Senast: Niyama
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 024
Senast: Barbabelle
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka